Starbreeze: nytt spel runt hörnet
2009-06-14 01:29, Edited at: 2011-03-11 05:47Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Starbreeze har haft en minst sagt lyckad start på 2009 tack vare sitt senaste spel i Riddick-serien. Bolaget har i nuläget två stora projekt igång i samarbete med Electronic arts varav ett kan släppas när som helst. Det ser onekligen ljust ut för de svenska spelutvecklarna.
Bolaget Starbreeze AB
Bolaget bildades 1998, då under namnet O3 Games. De börsnoterades år 2000 och bytte kort därefter namn, i samband med ett uppköp av Starbreeze Studios, till Starbreeze AB. De består idag av ca 100 anställda. Starbreeze utvecklar TV - och datorspel i samarbete med internationella spelförläggare. Bolaget får ersättning som ett fast arvode för utvecklingen av produkten. De får en förskottsbetalning som ofta kompletteras med förbestämda milstolpar som ger företaget en bonus. Det kan till exempel handla om försäljningssiffror som ska överskrida en viss gräns. Detta betyder också att förläggaren står för finansiering, marknadsföring samt distribution av spelet.
Project Redlime runt hörnet?
Starbreeze har i skrivande stund två projekt i full utveckling i samarbete med Electronic Arts som förläggare. Det första spelet baseras på filmerna om Bourne, och täcker den tredje filmens handling. Projektet började i slutet av 2008 och har därmed en lång tid kvar innan det blir snack om releasedatum. Det andra, och i det här sammanhanget betydligt mer intressanta projektet, är känt som ”Project Redlime”. Electronic Arts som håller i trådarna vad gäller lansering samt marknadsföring har valt att helt hemlighålla vad spelet ska handla om och till och med vad dess namn ska bli. Kodnamnet Project Redlime används endast för att ha något att referera till i media.
Projektet påbörjades 4:e kvartalet 2007. Det betyder att de haft en period på ca 20 månaders utvecklingstid. Enligt deras senaste delårsrapport var en normal utvecklingstid av ett spel 18 till 30 månader. Detta betyder att lanseringen eller i alla fall avslöjandet av spelet kan komma när som helst. Vi har tidigare sett åtskilliga exempel i Starbreeze historia som tyder på att releasen av spel ofta medfört en direkt uppgång av aktiekursen. Till exempel inför deras senaste spel, ”The Chronicles of Riddick: Assult on Dark Athena”, gick aktien inför releasen upp ca 70 % på fyra månader.
Ökad spelförsäljning
En uppskattning gjord av researchandmarkets.com (en ledande informationskälla för resultat av internationella ekonomiundersökningar) säger att i USA kommer spel till konsoler att fortsätta dominera marknaden och försäljningen uppskattas öka med en årlig procentsats på 6,3%. Försäljningen ökar då från 8,6 miljarder dollar år 2007 till 11,7 miljarder dollar år 2012.
Dessa lovande siffror ihop med tanken på att ett spel kan komma att släppas när som helst bidrar till min köprekomendation.