Post entry

Starbreeze - nu en mogen aktör

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Starbreeze växer och frodas i det dolda och förr eller senare kommer uppvärderingen. Jag tror det blir 2009 som blir ett riktigt Starbreeze år.

Starbreeze Studios är en oberoende spelutvecklare med lokaler i Uppsala och utvecklar TV- och dataspel mot fasta arvoden för spelförläggare världen över. Dom senaste åren har bolaget utvecklat 2 mycket kritikerrosade spel, Riddick och Darkness. Just nu pågår utvecklingen av två mycket stora prodkutioner samt färdigställanda av uppföljaren till Riddick.

Historia Starbreeze påbörjade sin historia i en källarlokal i Härnösand och hette en gång i tiden O3-games. Från första början blev dom kända för sin spelmotor och även för sin kunskap och känsla för utveckling av spel. Sedermera bytte O3-games båda namn och ort till Starbreeze i Uppsala. En del av den ursprungliga staben av personal är fortfarande involverade i företaget. Star var under början av 2000-talet en utvecklare med ett gott rykte, men inte i topp bland de mest välrenommerade företag i branschen. De utvecklade spel framförallt för Swing E. som sedermera gick i konkurs. Detta och ett utsvävande penningbrännande från tidigare ledning medförde stora problem för Star med nyemisioner och neddragningar till följd. Under 2002-2003 var företaget illa ute och kunde lika gärna ha följt med i Swing\\\'s konkurs. Nästan turligt nog kan man säga att en skådespelare från Hollywood räddade Star undan nedergång. Ett kontrakt på spelet "Riddick" gjorde att Star åter kunde arbeta i lugn och ro och utföra det dom kunde bäst nämligen utveckla spel. Riddick blev en succé världen över och fick bland annat pris som "bästa TV-spel baserad på en film" på MTV-galan. Efter Riddick fick Star ett kontrakt med Darkness vilket bytte förläggare, men då spelet släpptes fick det mycket bra kritik. Spelet har nått en miljonförsäljning, men inte nått upp till royaltynivåer. Under 2007 bytte bolaget lokaler vilket även har belastat resultatet negativt. Numera är Starbreeze ett etablerat spelutvecklingsbolag i världen med närmare 100 anställda.

Spelbranschen Innan vi tittar mer på Star kan det vara värt att belysa spelbranschen som stort först. Spelbranschen är en snabbt växande gren inom underhållning. Spelbranschen omsätter för ca 200 miljarder SEK och växer över 10% per år, mer än bl.a. TV, böcker och musik. Starbreeze\\\'s kunder är förläggare som utger spelen, såsom bl.a. Vivendi, EA, Sony och 2K. Det finns även olika konsoler där spel utvecklas på. Dessa kan i princip delas in i 3 kategorier idag. Det är handspel/mobil och enklare spel av typen PSP, Webspel, Mobilspel mm, sedan är det dom "äldre" spelkonsollerna av typen PS2, XBox mm. I kategori 3 finns dom spelkonsoller som Starbreeze utvecklar spel till, dessa är bl.a PS3, Xbox360, PC mm. Det är även inom den sista kategorien som ett spel kostar mest att utveckla. I intervallet 100 -150 miljoner och uppåt får i dag en förläggare räkna med att betala för ett PS3 spel. Och utvecklingen inom branschen är även att spelen blir dyrare och mer påkostade. Ett spel inom kategori 3 har en utvecklingsperiod på 2-3 år.

Starbreeze\\\'s uppdrag Star har idag 3 uppdrag pågående. Dessa är:

Riddick II - Assault on Dark Athena Efter lite förläggarproblem med Actvision/Vivendi under 2008 så övertog Atari rättigheterna till Riddick och valde även att göra vissa förbättringar med spelet. Spelet kommer utges under våren 2009 med en ny singelversion samt även en uppdatering "Escape from Butcher Bay". Multiplayer lanseras också. Förutsättningarna för Starbreeze att nå eventuella royalty är nog inte dom största, men den samlade spelkåren kommer säkerligen glädjas av detta spel. Detta spel är inne i sitt slutskede för Star\\\'s del.

EA - "Project Redlime" Detta är ett storskaligt uppdrag EA och än så länge hemligstämplad om vad spelet bygger på. Enbart spekulationer finns om spelet men den informationen som finns är att det är en gammal klassiker som skall "dammas av". Det spekuleras i att det kan vara "syndicate" som titeln gäller. Förmodligen kommer inga säkra besked före framåt sommaren. Efter lite turbulent höst då EA har gjort ett stort översyn av sina pågånde utvecklinga verkar Starbreeze ha klarat sig och det mesta tyder på att detta är ett prioriterat spel från EA´s sida. Detta uppdrag borde ligga i storleksordningen 100 - 150 miljoner med goda möjligheter till royalty.

Uppdrag 3. I november 2008 tecknades avtal om ett nytt stort avtal. Än så länge hemligstämplat både förläggare och titel.

Ekonomi/aktien/intäkter Star-aktien är noterad på Aktietorget och det finns idag 374 951 478 aktier ute. Starbreeze har idag ett eget kapital på ca 32 miljoner och en soliditet på 48%. Omsättningen för 2007/2008 var 62 miljoner med en vinst på ca 4,5 miljoner efter skatt.

I första kvartalsrapporten för 2008/2009 redovisar Starbreeze en omsättning på 16,1 miljoner med en vinst på 1,7 minjoner efter skatt. Vinstmarginal efter skatt 11%.

Starbreeze erhåller idag sina intäkter iform av ett fast arvode för utvecklingen av spelet och även en bonus när försäljningen går över en viss nivå. Star är beroende av en stark dollar då dom flesta intäkter sker i dollar. Viss valutasäkring görs. Starbreeze värderas idag till ca 95 miljoner. Jämfört med många andra utvecklare är detta lågt. Detta kan dels förklaras med att Star ej bekostar och utvecklar egna spel. Inga utestående optioner finns, dock finns ett bonussystem för personalen som ger dessa 15% av säljroyalties. Vid dagens kurs har Star ett p/e tal på 25 baserat på 2007/2008 års resultat.

Framtid/prognoser Star har idag ca 95 anställda och full sysselsättning för sin personal minst 2 år framåt. Även intäkterna för pågående produktioner borde vara tecknade med högre marginaler än vad Darkness gav och även en högre utvecklingskostnad. Uppskattningsvis en budget på ca 120 miljoner för "Project Redlime" och 120 miljoner för "uppdrag 3". Detta ger intäkter på 240 miljoner under dom närmaste 2-3 åren. Utöver detta kommer även vissa intäkter från Riddick produktionen och eventuella royaltys från Riddick.

Enligt VD så har Starbreeze ett mycket gott renomé och fortfarande finns det kunder som vill teckna kontrakt med Star, men ressurserna finns inte. Starbreeze har även idag en stabil ekonomi, ett mycket gott omdöme bland förläggare och ett rykte att vara nytänkande och innovativa. Fortfarande växer bolaget kraftigt och det som förut har varit ett problem med rektryteringen av personal torde numera i finanskrisens spår inte vara ett lika stort bekymmer. Bolaget är numera nästan 100 personer och har snart en möjlighet att kunna hantera en produktion av 3 st utvecklingsuppdrag samtidigt. Utifrån ett scenario där Starbreeze under 2009 växer till en styrka där 3 produktioner kan pågå samtidigt lämnas följande prognoser:

2008/-09

2009/-10 Omsättning 90 Mkr 120 Mkr Rörelsemarginal 10% 10% Vinst 9,9 Mkr 12 Mkr Vinst/aktie 0,026 0,032 P/E 9,58 För ovanstående siffror är inga royaltyspekulationer inräknade vilka kan bli i mycket stora realativt Starbreeze\\\'s ordinarie vinstnivåer. Starbreeze har även en stark kassalikviditet som stärker bolaget i en lågkonjukur.

En spelutvecklare med Star\\\'s goda rykte och kundbas som samtidigt verkar inom en bransch som växer med över 10% om året borde kunna värderas till p/e kring 15.

Om ovanstående lönsamhet och tillväxt innfinner sig borde Starbreeze värderas upp i takt med att prognoserna faller ut. Rent fundamentalt ur ovanstående scenarier lämnas följande målkurser: 2009: 0,39 2010: 0,48

Hinder/Möjligheter Utöver ovanstående finns även andra möjligheter för Starbreeze Dessa är: - Egenproducerade spel. Om Star skulle börja producera egna spel och lyckas med detta. Detta är något VD flaggar för, men detta är mycket kapitalkrävande. Möjligheterna till mycket större intäkter, men även behäftad med ett större risktagande. - Ett listbyte skulle kosta mer pengar, men även öppna möjligheter för Star. - Uppköp av Star eller samgående med andra aktörer.

Följande risker/problem kan uppstå för Starbreeze: - Svårt att rekrytera folk. Detta problem verkar dock vara mindre nu i spåren av finanskrisen. - Om något eller några spel floppar skulle det medföra att Star få svårare att få nya kontrakt och anseendet bland förläggare sjunker dramatiskt.

Sammanfattning Utifrån vad som framgår av Starbreeze idag och vad framtiden har att ge lämnas ett klart köpråd av Starbreeze då möjligheterna klart uppväger riskerna. Väldigt mycket tyder på att Starbreeze nu även produceras en riktig kassako iform av Redlime projektet.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?