Post entry

Starbreeze: nu då??

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Äntligen ser det ut som Starbreeze skall lyckas. En nyemission som kapitaliserar upp bolaget ger kraft för nya förhandlingar och egna produktioner.

Som rubriken säger och frågetecknet antyder så är det nu det skall ske med Starbreeeze. Är därför så "fräck" att jag lägger ut analysen på bolaget ytterligare en gång utan allt för många ändringar då jag tycker den fortfarande är aktuell.

Efter bakslag med nyemission och kurspress så kan Starbreeze vara på gång med något riktigt stort.Bolaget har ett högintressant spel under utveckling med den stora förläggaren EA. Förhoppningen ligger i att spelet skall komma att ge royaltyintäkter.

Starbreeze Studios är en oberoende spelutvecklare med lokaler i Uppsala och utvecklar TV- och dataspel mot fasta arvoden för spelförläggare världen över. Dom senaste åren har bolaget utvecklat 2 mycket kritikerrosade spel, Riddick (även Riddick II) och Darkness. Just nu pågår utvecklingen av en mycket stor prodkution.

Historia

Starbreeze påbörjade sin historia i en källarlokal i Härnösand och hette en gång i tiden O3-games. Från första början blev dom kända för sin spelmotor och även för sin kunskap och känsla för utveckling av spel. Sedermera bytte O3-games båda namn och ort till Starbreeze i Uppsala. En del av den ursprungliga staben av personal är fortfarande involverade i företaget.

Starbreeze var under början av 2000-talet en utvecklare med ett gott rykte, men inte i topp bland de mest välrenommerade företag i branschen. De utvecklade spel framförallt för Swing E. som sedermera gick i konkurs. Detta och ett utsvävande penningbrännande från tidigare ledning medförde stora problem för Starbreeze med nyemisioner och neddragningar till följd. Under 2002-2003 var företaget illa ute och kunde lika gärna ha följt med i Swing\\\'s konkurs. Nästan turligt nog kan man säga att en skådespelare från Hollywood räddade Starbreeze undan nedergång. Ett kontrakt på spelet "Riddick" gjorde att Starbreeze åter kunde arbeta i lugn och ro och utföra det dom kunde bäst nämligen utveckla spel. Riddick blev en succé världen över och fick bland annat pris som "bästa TV-spel baserad på en film" på MTV-galan. Efter Riddick fick Starbreeze ett kontrakt med spelet Darkness vilket bytte förläggare, men då spelet släpptes fick det mycket bra kritik. Spelet har nått en miljonförsäljning, men inte nått upp till royaltynivåer. Under 2007 bytte bolaget lokaler vilket även har belastat resultatet negativt. Numera är Starbreeze ett etablerat spelutvecklingsbolag i världen med över 100 anställda.

Spelbranschen

Innan vi tittar mer på Starbreeze kan det vara värt att belysa spelbranschen som stort först. Spelbranschen är en snabbt växande gren inom underhållning. Spelbranschen omsätter för ca 200 miljarder SEK och växer över 10% per år, mer än bl.a. TV, böcker och musik. Starbreezes kunder är förläggare som utger spelen, såsom bl.a. Vivendi, EA, Sony och 2K. Det finns även olika konsoler där spel utvecklas på. Dessa kan i princip delas in i 3 kategorier idag. Det är handspel/mobil och enklare spel av typen PSP, Webspel, Mobilspel mm, sedan är det dom "äldre" spelkonsolerna av typen Playstation, XBox mm. I kategori 3 finns dom spelkonsoler som Starbreeze utvecklar spel till, dessa är bl.a PS3, Xbox360, PC mm. Det är även inom den sista kategorien som ett spel kostar mest att utveckla. I intervallet 100 -150 miljoner och uppåt får i dag en förläggare räkna med att betala för ett PS3 spel. Och utvecklingen inom branschen är även att spelen blir dyrare och mer påkostade. Ett spel inom kategori 3 har en utvecklingsperiod på 2-3 år.

Starbreeze\'s uppdrag Starbreeze har idag ett uppdrag pågående. Detta är:

EA - "Project Redlime"

Detta är ett storskaligt uppdrag och förläggaren EA har än så länge hemligstämplad om vad spelet bygger på. Enbart spekulationer finns om spelet men den informationen som finns är att det är en gammal klassiker som skall "dammas av". Det spekuleras i att det kan vara "Syndicate" som titeln gäller. Förmodligen kommer inga säkra besked förän senare under året. Efter lite turbulent höst då EA har gjort ett stort översyn av sina pågående utveckling verkar Starbreeze ha klarat sig och det mesta tyder på att detta är ett prioriterat spel från EA´s sida. Detta uppdrag borde ligga i storleksordningen 100 - 150 miljoner med goda möjligheter till royalty.

Ekonomi/aktien/intäkter

Starbreeze-aktien är noterad på Aktietorget och det finns idag 374 951 478 aktier ute. Starbreeze har idag ett eget kapital på ca 32 miljoner och en soliditet på 30%. Omsättningen för 2009/2010 var 84 miljoner med en förlust på ca 10.4 miljoner efter skatt. Efter nyemissione kommer antalet aktier att dubblas. Alltså preglades 2009/2010 av förlustets år.

Starbreeze erhåller idag sina intäkter i form av ett fast arvode för utvecklingen av spelet och även en bonus när försäljningen går över en viss nivå. Bolaget är beroende av en stark dollar då dom flesta intäkter sker i dollar. Viss valutasäkring görs. Starbreeze värderas idag till ca 75 miljoner. Jämfört med många andra utvecklare är detta lågt. Detta kan dels förklaras med att man ej bekostar och utvecklar egna spel. Inga utestående optioner finns, dock finns ett bonussystem för personalen som ger dessa 30% av säljroyalties.

Framtid/prognoser

Starbreeze har idag ca 115 anställda och full sysselsättning för sin personal någon månad framåt.

Enligt VD så har bolaget ett mycket gott renomé och fortfarande finns det kunder som vill teckna kontrakt med dem. Starbreeze har även idag en stabil ekonomi, ett mycket gott omdöme bland förläggare och ett rykte att vara nytänkande och innovativa. Fortfarande växer bolaget kraftigt och det som förut har varit ett problem med rektryteringen av personal torde numera i finanskrisens spår inte vara ett lika stort bekymmer. Bolaget är numera nästan 100 personer och har snart en möjlighet att kunna hantera en produktion av 3 st utvecklingsuppdrag samtidigt.

Många tecken tyder på att bolaget inom en snar framtid kommer erhålla ytterligare ett nytt speluppdrag (från EA?). Bolaget söker folk för vidare expansion och färdigställande av kommande produktioner som det heter på hemsidan.

Om RedLime nu är samma som Syndicate vilket väldigt mycket tyder på och om Starbreeze håller sin kvalitetsnivå i linje med Darkness och Riddick skall det smärre under till för att bolaget inte kommer få royalties för detta bolag.

Vi kommer förmodligen få motta en mycket dålig rapport nu i slutet på augusti som kan vara en kurspressare för aktien, men samtidigt borde detta isåfall bli ett mycket bra köpläge då det mesta talar för att lönsamhet och tillväxt åter igen kommer att växa med 10-15% om året.

Hinder/Möjligheter

Utöver ovanstående finns även andra möjligheter för Starbreeze

Dessa är:

- Egenproducerade spel. Om bolaget skulle börja producera egna spel och lyckas med detta. Detta är något VD flaggar för, men detta är mycket kapitalkrävande. Möjligheterna till mycket större intäkter, men även behäftad med ett större risktagande.

- Ett listbyte skulle kosta mer pengar, men även öppna möjligheter för bolaget.

- Uppköp av Starbreeze eller samgående med andra aktörer.

Följande risker/problem kan uppstå för Starbreeze:

- Svårt att rekrytera folk. Detta problem verkar dock vara mindre nu i spåren av finanskrisen.

- Om något eller några spel floppar skulle det medföra att bolaget få svårare att få nya kontrakt och anseendet bland förläggare sjunker dramatiskt.

Sammanfattning

Utifrån vad som framgår av Starbreeze idag och vad framtiden har att ge lämnas ett klart köpråd av Starbreeze då möjligheterna klart uppväger riskerna. Väldigt mycket tyder på att Starbreeze nu även producerar en riktig kassako i form av Redlime projektet. Att bolaget dessutom nu ett bra tag framöver har ett rörelsekapital som gör att man står starka dels i sina utvecklingar av spel men även i förhandlingar med nya spel är jo heller inte direkt negativt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?