Post entry

Starbreeze: dags att skörda frukterna

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Starbreeze har arbetat med spelet The Darkness i snart tre år. De har satsat nästan allt på detta stora projekt. Av denna anledning kan man säga: går det bra för "The Darkness" så går det bra för Starbreeze.

Imorgon släpper Starbreeze sin rapport, aktien har fallit nästan 40 % de senaste två månaderna. Deras nyligen släppta spel "The Darkness" har sålt bra. Men det är mycket svårt att sia om "The Darkness" rent ekonomiskt kommer vara en god affär för Starbreeze. Det finns helt enkelt för många frågetecken för när och hur stora royaltyintäkterna kommer att vara. Men en sak är säker, Starbreeze har en helt annan förhandlingssituation nu jämfört med för tre år sedan när man förhandlade om "The Darkness". Man har redan arbete för flera år framåt och den förmodade succén med "The Darkness" kommer att göra att Starbreeze kommer att kunna plocka de bästa och mest lönsamma projekten de närmsta åren. Det kommer att göra aktien till en vinnare inom en snar framtid.

Starbreeze värderas till 150 Mkr och då har man 25 Mkr i eget kapital. I dagsläget är det svårt att beräkna hur resultatet kommer att se ut eftersom mycket hänger på om "The Darkness" blir en storsäljare. Men det är ett bolag som växer snabbt och kommer ha en hög lönsamhet framöver. Företag i den här branschen kan mycket väl handlas till ett P/E tal på 20. Alltså räcker det med att man gör en nettovinst på cirka 8 Mkr. De närmsta åren ska man kunna tjäna betydligt större summor än så. En nackdel inom spelbranschen är att det är svårt att hitta skicklig personal. Därför finns det inte så många företag som verkar inom den här branschen och får man ett uppdrag så kan man ta bra betalt. Dessutom finns chansen att företaget köps upp då det finns en brist på kompetens.

Den viktigaste frågan man måste ställa sig för att avgöra om Starbreeze är värt att köpa är följande: kommer The Darkness att lyckas?

The Darkness är deras hittills största projekt som har tagit majoriteten av deras anställda i anspråk och nästan 3 års tid att slutföra. Om ingen tycker om deras nya spel, då kommer det bli svårt för bolaget framöver. Efter en del undersökningar över spelarnas inställning till det nya spelet får man säga att majoriteten tycks vara mycket imponerade. Efter att ha läst mer än 50 recensioner, så ger 90 % av spelarna betyg från 8-10 poäng av 10 möjliga.

Det finns naturligtvis en och annan sämre recension från kritikerna men de flesta är positiva och huvudsaken är att konsumenterna tycks älska produkten. Man har tidigare skapat spelet "The Chronichles of Riddick" som såldes i ungefär en miljon exemplar och fick strålande recensioner. Då fick man inte mer än ett tidningsomslag. "The Darkness" har fått 16 plus att uppdragsgivaren har lovat att man ska lägga ner tiotals miljoner på tv-reklam och releasefester. Därför finns det goda möjligheter till försäljningssuccé. Men även om den uteblir så är Starbreeze ett bra köp till nuvarande nivåer. Nu har de än en gång bevisat att de vet vad spelarna vill ha. Det kommer leda dem in till de riktigt stora och mest lönsamma projekten.

Så här säger vd Johan Kristiansson i en intervju i Dagens Industri.

Vi är redan erkända som en av de ledande oberoende utvecklarna i världen, men resan har bara börjat. Målet är att Starbreeze ska etablera sig i toppen bland spelutvecklare och steget dit behöver inte vara så långt, menar han. Ett väl mottaget spel belönas med en större budget och mer generösa tidsramar i nästa utvecklingsprojekt. Framgång föder med andra ord framgång . Det finns produktioner som omsätter flera hundra miljoner kronor och dit vill vi nå. Om det fortsätter så här så kommer vi att vara där snart.

Den svenska spelbranschen är onekligen på rask frammarsch. Tillväxten har legat på tvåsiffriga tal i många år vid det här laget och framtidsutsikterna anses vara lysande. Kristiansson spår att spelindustrin är ikapp musikbranschen storleksmässigt om bara några år. Det är faktiskt inte alls omöjligt att spelutvecklarna når samma nivåer som den framgångsrika filmindustrin, menar han.

Det finns en klar risk att morgondagens rapport blir svagt negativ resultatmässigt. Starbreeze får en fast ersättning för "The darkness" och då slutfasen har krävt mer arbete än man hade förväntat sig har man själv fått bekosta detta extra arbete. Samtidigt ligger det i Starbreeze intresse att förbättra spelet, för att öka sannolikheten att det ska bli en riktig framgång. Det man får hålla i minnet och fokusera på är att även om resultatet blir något negativt så är värderingen låg och potentialen enorm. I ett sådant här läge sker genombrottet när man minst förväntar sig det. Starbreeze kan när som helst presentera nästa nya projekt och då kan kursen rusa.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?