Starbreeze: Billiga framtidsutsikter
2009-06-15 13:28, Edited at: 2011-03-11 05:47Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Starbreeze har visat stark kompetens i de spel man hittills utvecklat. En stark portfölj nu och stora avtal under utveckling lovar stort för de kommande åren.
Starbreeze studios grundades 1998 i Härnösand, och flyttade till Uppsala efter att ha genomfört en fusion med O3 games i Östhammar. Målsättningen är att bli en av de världsledande oberoende spelutvecklarna mätt enligt säljvolymer och recensionsbetyg.
Spelportföljen till dags datum består av sex titlar. De spel som nått mest uppmärksamhet och blivit väl mottagna av spelkritiker är Riddick-serien (Escape from Butcher Bay, Assault on Dark Athena) och The Darkness.
Bolaget positionerar sig på spelmarknaden som ett renodlat utvecklingsföretag, spel utvecklas på projektbasis. Affärsmodellen bygger på att en förläggare finansierar projektet i utbyte mot alla rättigheter till det färdiga spelet. Om spelet sedan når ett förhandsbestämt försäljningsmål får Starbreeze royalties på eventuell överförsäljning.
Företaget beskrivs bäst som ett tillväxtföretag i en ännu ung bransch. Verksamheten har genom sin position på spelmarknaden lyckats undvika större negativa effekter av det krassa ekonomiska klimatet. Tvärtom har kunnat satsa och utökat verksamheten genom nyanställningar. Personalstyrkan är nu uppe i 100 anställda, och man har nått ett delmål genom att man nu har kapacitet att driva två utvecklingsprojekt i olika faser samtidigt.
På sikt kommer detta innebära att verksamheten får ett jämnare kassaflöde, allt annat oförändrat.
Starbreeze har ett brutet räkneskapsår med rapportperiod från första Juli till sista Juni. Den senaste delårsrapporten publicerades i slutet av Maj, och visade lovande siffror för den kommande helårsrapporten (27:e Augusti). Omsättningen för perioden Juli 2008-mars 2009 uppgick till 64 miljoner, en ökning från 44 miljoner under motsvarande period föregående räkenskapsår.
Periodens resultat blev 11 miljoner, att jämföra med 3,8 miljoner föregående år. Q4 bör inte påverka dessa siffror i anmärkningsvärd storlek, företaget har inte haft några oförutsedda verksamhetsändringar, så den nuvarande tillväxten bör synas även i nästa rapport.
Starbreeze har även en stark kassa, eget kapital med periodens resultat inräknat uppgår till 42 miljoner. Detta kapitalöverskott ska ställas mot en ackumulerad skatteskuld som i nuläget inte redovisas i balansräkningen, utan som kommer att redovisas när företagets kommande vinster förväntas stabiliseras. Det skattemässiga underskottet uppgår till 34,2 Mkr per den 31 mars 2009.
Om vi då blickar framåt finns många intressanta triggers, dels återstår att se hur bra det senaste Riddick-spelet säljer, möjlighet till extra inkomster i form av royalty-intäkter finns, även om man från bolagets håll tar en försiktig hållning på den punkten.
Desto viktigare är det avtal man slöt med Electronic Arts i november 2008 om utveckling av spel på Bourne-licensen. Med risk för att låta raljerande måste det sägas att potentialen i licensen är enorm. Starbreeze lyckades över förväntan att charma såväl publik som spelpress med licensen på den obskyra och rent ut sagt rätt dassig förlagan som Riddick-serien utgör. Vad ska man då inte kunna göra med en solid förlaga som Bourne-serien?
Andra spännande punkter på horisonten är det än så länge hemliga Redlime, som även det är ett projekt på uppdrag av EA. Spekulanterna på internet verkar mer eller mindre eniga om att det rör sig om det gamla Bullfrog-spelet Syndicate, men det återstår att se. Oavsett vilket verkar det handla om en kult-titel från EAs omfattande licensbibliotek. EA har även utfäst sig att lansera den än så länge hemliga titel över hela världen, varför potentialen i spelet inte kan vara annat än enorm.
Den sista nyheten rör ett nytt affärsmässigt upplägg. En av EA-titlarna som Starbreeze ska utveckla, Bourne-spelet eller Redlime ska finansieras inom ramarna för ett completion-bondupplägg. Information om upplägget i detalj är lite suddigt, men med ledning av hur upplägget används i Hollywood dristar jag mig till att försöka beskriva upplägget:
Den stora skillnaden mot hur projekt bedrivs i nuläget är att en tredje part kliver in som tillfällig finansiär, som garant för projektets färdigställande. Av de uppgifter som hittills framkommit är det en bank i Los Angeles som kliver in med den summa som finansiärerna (EA) och Starbreeze kommit överens i form av ett banklån. Vid projektets leverans löser EA banklånet. Det handlar främst om riskminimering och att EA ska slippa ligga ute med pengar. Risken för Starbreeze hanteras främst genom att titeln utvecklas i ett dotterbolag till koncernen – Sidecar 1 AB.
Om Starbreeze genomför detta projekt på ett bra sätt kommer bolaget att ytterligare stärka sin ställning som en attraktiv samarbetspartner för spelutveckling, man visar att man klarar av de finansieringsmodeller som förlagen vill jobba med i ökad utsträckning.
Med nyanställningarna i bolaget har Starbreeze lyckas samla ett väldigt starkt team, för den bransch som man är verksam i gäller hantverket allt. Branschen som helhet går mot färre projekt med högre budget, och denna utveckling gynnar Starbreeze oerhört med det starka renommé som man arbetat upp.
Min rekommendation är ett långsiktigt köp, men även på kort sikt finns mycket att hoppas på. Den starka rapporten gav inget utslag i aktiekursen, och bolaget får sägas handlas på rabatt mot dels det starka nutida resultatet, men även med hänsyn till de framtidsutsikter som Starbreeze står inför.
På 33 öre (börsvärde 127,48Mkr) är bolaget ett fynd.
Jag ser stor potential i bolaget, och vi börjar snart närma oss en ekonomisk styrka där såväl en utdelningspolicy som eventuellt listbyte hägrar på horisonten