Post entry

SJR: läge för turnaround

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

SJR:s marginaler drabbades hårt av konjunktavmattningen. Företaget har dock lyckats ta marknadsandelar under krisen, vilket ger ett drömläge nu när konjunkturen vänder. Den senaste delårsrapporten (Q4-2009) indikerar att både marginaler och omsättning växer i rask takt.

SJR är ett bemanningsföretag som är specialiserat på rekrytering och uthyrning inom segmentet ekonomi, bank och finans. Företaget är grundat av nuvarande VD:n Per Ogunro som fortfarande är huvudägare. Företaget är noterat på First North sedan 2007.

Bemanningsföretag

Varför ett bemmaningsföretag? Andelen av arbetstagarna som jobbar inom bemmaningsbranschen är generellt lägre i Sverige relativt övriga Europa. Den sena etableringen av bemanningsföretag i Sverige beror på att branschen avreglerades först 1993.Penetrationsgraden i Sverige ligger idag på c.a. 1.3% medans den i mer mogna europiska länder ligger mellan 2-3%. Ovanstående i kombination med den förbättrade konjunkturen ger förutsättningar för en god tillväxt inom branschen de närmaste åren,

Bemanningsföretag binder generellt lite kapital, detta innebär att trösken för att etablera ett nytt företag är låg (stor konkurrens), samtidigt innebär det att en stor del av vinsten kan delas ut till aktieägarna då kapitalet inte behövs i företaget för vidare expansion. Det senare är något som SJR tillämpat under de senaste åren.

Långsiktiga mål

Företaget har som mål att bli den största aktörer (bemanningsbranschen) inom finans, bank och ekonomi. Målsättning är att inom 2-4 år ha en omsättning på minst 300 Mkr och en rörelsemarginal på minst 12% (motsv. VPA 7:30).

Historik

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2009-Q4

Nettoomsättning [Mkr] 34 45 75 111 141 133 36.3

Rörelseresultat [Mkr] 2.4 4.2 10.6 15.4 13.9 4.1 2.8

Rörelsemarginal [%] 7.0 9.2 14.1 13.9 9.8 3.1 7.7

VPA [kr/aktie] 0:73 1:00 2:53 3:26 2:97 0:80 0:54

Marknadsandel [%] 3.8 4.3 5.2 6.8 7.5

Marknadsandelen är beräknad utifrån uppgifter från

www.bemanningsforetagen.se där SJR:s omsättning jämförts med kategorin Ekonomi/Finans.

Tillväxt under lönsamhet har varit ledordet under ovanstående period, t.ex. klassades SJR som gasellbolag av DI under 2008.

Turnaround

SJR - precis som hela bemmanningsbranschen - har haft fem tuffa kvartal bakom sig. Lägre omsättning i kombination med sämre marginaler har urhålkat vinsterna. Generellt har dock bemanningsbranschen klarat denna kris med glans jämfört med förra lågkonjunkturen då företagen visade stora minussiffror.

För SJR dels sjönk rörelsemarginalen snabbt från 12%-nivån (2008) till 3.1% (2009). Samtidigt lyckades man med bedriften att hålla uppe omsättningen, vilken bara sjönk 6%, detta genom att ta marknadsandelar från konkurrenterna. Detta samtidigt som omsättningen inom kategorin Ekonomi/Finans sjönk med 31%.

I senaste delårsrapporten (Q4-2009) ser man att trenden redan har redan vänt, man redovisar en omsättningsökning på 23% och rörelsemarginalen klättrar från 3,1 (Q3-2009) till 7,7%.

Prognos 2010

Min prognos bygger på att omsättningen inom bemanningsbranchen återhämtar sig efter dippen 2009. Exempelvis tappade den bransch SJR verkade i 30% av omsättningen under dippen så en viss potential för återhämtning bör finnas.

2008 2009 2009-Q4 2010p 2011p

Nettoomsättning [Mkr] 141 133 36.3 175 218

Rörelseresultat [Mkr] 13.9 4.1 2.8 14.6 21.8

Rörelsemarginal [%] 9.8 3.1 7.7 8.3 10.0

VPA [kr/aktie] 2:97 0:80 0:54 3:06 4:56

Marknadsandel [%] 5.2 6.8 7.5 7.3 7.5

Om företaget lyckas behålla de större marknadsandelarna man tillskansat sig under lågkonjunkturen kommer företaget att återuppta den fina trenden som företaget hade under perioden 2004-2008. Aktiekursen ligger idag på 26:50 och ger ett p/e-tal på 33 på 2009 års resultat vilket kan tyckas avskräckande.

Med högre omsättning följer betydligt bättre marginaler vilket får resultatet att växa. Ett första steg i denna riktning avspeglas redan i Q4-2009 rapporten. Notera att jag i min prognos varit restriktiv vad gäller rörelsemarginalen. Här kan större potential finnas vilande om man återigen når marginalerna (14%) som nåddes under toppåren 2006-2007. Inga stora skillnader vad gäller omsättning och marginal mellan kvartalen kan skönjas i en historisk tillbakablick.

Risker

Vilka risker finns då i verksamheten, nedan har jag listat några av dem.

  • Återhämtningen tappar fart, vilket drabbar branschen. Lägre omsättning och sämre marginaler.
  • SJR lyckas inte försvara sina marknadsandelar i en växande marknad.
  • Dålig likviditet i aktien.
  • Mer regleringar av bemanningsbranschen (skall sägas att företaget själv ser sig verka i konsultbranschen vilket kanske minskar risken för reglering).
  • Anonymt, företaget var en del i ropet strax efter noteringen bl.a. har på Redeye men har det senaste året levt i anonymitet.

Styrkor

  • Stabilt bolag med bra ledning och god historik (gasellbolag)
  • Stor kassa, c.a. 4:80 kr/aktie i likvida medel och inga långfristiga skulder.
  • Rörelsens verksamhet kräver lite kapital.
  • Generös utdelningspolitik.
  • "Turnaround" större omsättning ger direkt bättre marginaler vilket innebär att VPA växer explosionsartat.

Aktien

Aktiekursen bottnade vid årskiftet 2008/2009 på 13 kr, därefter har aktien hämtat sig och står nu i 26:50 kr. Dessutom har den som investerade på "botten" erhållit 2:60 + 0:75 kr i utdelning som grädde på moset. Caset har en god balans mellan risk/reward och min målkurs på medellång sikt (12-månader) är 50 kr. Den spekulative som vill ta rygg på en återhämtning på arbetsmarknaden köper nu, den mer försiktige synar Q1 rapporten som publiceras den 18 maj.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?