SinterCast: på andra sidan guppet
2009-09-28 21:12, Edited at: 2011-03-11 05:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
I och med gjutstarten hösten 2009 av den hittills enskilt viktigare komponenten, Fords 6,7 liters Scorpionmotor, kommer SinterCast äntligen börja generera positiva resultat. Resultaten väntas sedan öka snabbt och skattefritt kunna leverereras till aktieägarna.
Detta är en uppföljning av den analys som jag skrev på detta forum hösten 2008. Läs gärna den först som bakgrund.
Efter att den skrev gick GM i konkurs och samband med detta skinlade man en motor, DuraMax 4500 som man redan börjat bygga montagelinor till i USA vilket försenade SinterCasts utveckling till vinstbolag med gissningsvis i storleksordningen ett halvt år.
Till detta kom naturligtvis att den globala fordonmarknaden satte sig hösten 2008 mer än någon förutsätt. Från en årstakt 2007 på 70 miljoner fordon föll försäljningstakten ned till 50 miljoner fordon under slutet på förra året och början på detta år. Fordonsindustrin svarade med en bredsladd och drog ned tillverkningstakten i montagelinerna till knappt 40 miljoner fordon i årstakt. Eftersom buffertar i supplykedjan in också drogs ned är det rimligt att anta att komponenttillverkning till fordonsindustrin gick ned till i årstakt någonstans 20-30 miljonerstakt. Tillverkningstakterna har därefter dragits upp igen på och ligger fn på drygt 50 miljoner fordons takt.
SinterCast som levererar processutrusting för att framställa kompaktgrafitjärn har drabbats av denna sättning och de produktionsvolymer som SinterCast tar betalt för nära på halverades hösten 2008 till våren 2009.
De kompenenter som gjuts med SinterCasts metod är till största delen till fordonsindustrin. Det är frågan om motorblock, ventilhus, turboladdarhus, grenrör, bromsar, kolvringar, torsionsdämpare.
Om man försöker sila bort marknadssvängningarna ser man att SinterCast successivt äter sig in på marknaden. Man skulle kunna utrycka detta som hur många kg / genomsnittsfordon som är gjort med SinterCasts metod växer:
2006: 0,25 kg
2007: 0,35 kg
2008: 0,5 kg
2009: 0,6 kg (uppskattnign av förf)
2010: 1,0 kg (uppskattning av förf)
Anledningen till hoppet mellan 2009/2010 är lansering av den enskillt viktigare komponenten hittills, Fords Scorpion-motor som bidrar med ungefär en tredjedel av volymerna 2010.
Företaget "produktionspotiential" till 2014 pekar på drygt 200.000.000 kg på en marknad som då förväntas vara ungefär 75 miljoner bilar. Detta ger en 2,7 kg / bil. Detta skulle vara en tredubbling relativt 2010 och synes rimligt då det är är en faktor 4 mellan 2006 till 2010.
Författaren räknar med att SinterCast i och med gjutstart av Ford Scorpion motor, som sitter i lätta lastbilar, börjat känna pengar. I takt med att volymerna gjutgods ökar, ökar intäkterna utan att kostnaderna behöver följa med mer än för de förbrukningsartiklar man säljer till gjuterierna. Detta gör att företaget kommer att kunna öka vinsten med i storleksordningen 80 öre på varje ny omsättningskrona.
Företagets sk produktionspotential 2014 skulle inbringa cirka 100 MSEK i intäkter samtidigt som kostnader hamnar under 40 MSEK. Detta skulle inom 5 år ge vinster på i storleksordningen 60 MSEK. Dessa vinster behöver inte plöjas ned i rörelsekapital utan kan skickas vidare till aktieägarna. De första 600 MSEK vinst kan dessutom skickas vidare utan att företaget betalar skatt på dem då man har ej aktiverade skatteavdrag att utnyttja.
Förf. anser att SinterCasts produktionspotential är väl konservativ och att potentialen ligger 25-50% högre. (3,4 - 4 kg) Detta skulle ge en omsättningen 2014 på 125 till 150 MSEK och en nettovinst efter skatt på 80 -100 MSEK. Detta är ungefär dubbla siffrorna i nettovinst om tillväxtbolaget Biogaia har.
Biogaia värderas idag till 1300 MSEK med samma typ av värdering av SinterCast 2014 skulle kunna ha ett marketcap på säj 2500 MSEK. SinterCast värderas idag på börsen till 400 MSEK. För att nå 2500 år 2014 skall kursen öka 44% / år i snitt.
Företaget är väl positionerat i tillväxtländerna med representation i såväl Indien som Kina och med en stor del av volymerna från Brasilien. Detta gör att företaget kan se fortsatta globaliseringsströmmar an med tillförsikt.