Post entry

Sintercast: Marknaden äntligen på väg att lossna

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Sintercasts har utvecklat en metod har tagit lång tid och vägen har kantats av besvikelser. Men nu är marknaden för CGI äntligen vara på väg att lossna. Det handlar om både personbilar, lastbilar och stationära motorer på marknader i hela världen. Målet för Sintercast är att CGI materialet blir standard. Allt som gjuts i CGI är Sintercast med på i hela världen.

Sintercasts motorblock i CGI används redan av världens största biltillverkare i många olika modeller. Nu är även Scania med på tåget. De senaste kvartalen har Sintercast visat positivt resultat och kassaflöde. Bolaget får betalt per ton CGI från gjuterierna som i sin tur har kontrakt med biltillverkarna. En anledning till det positiva resultatet är att bolaget ligger på produktionsrekord 1,3 miljoner ekvivalenter hittills. Sintercast tjänar cirka 25 miljoner kr per en miljon motorekvivalenter och bolaget räknar med att ytterligare 3 miljoner motorekvivalenter finns i pipeline. Dessa kommer att annonseras de närmaste åren, och då är det också bara en början.

Produktionen kommer att växa, när väl gjuterierna börjar köpa Sintercast utrustning. Varje system inbringar 3-4 miljoner kr. Sintercast behöver cirka 1 miljon motor ekvivalenter för att få bolaget gå runt allt över är vinst.
Denna månad har bolaget 5 stycken system demonstrationer till nya kunder och hoppas de får nya produktionskontrat vilket kommer att höja kursen. Det bästa med använda deras metod är att gjuterierna sparar mycket pengar, tid och arbete.

Marknaden

Idag gjuter Sintercast 65 000ton CGI. Två av bolagets kunder TUPY och CIFUNSA två gjuterier gjuter tillsammans 1 000 000 ton. Alltså finns bra med potential.

Sedan har TUPY annonserat att dem kommer att bygga en ny CGI lina vilket kommer att dubblera deras CGI produktion till ca 80 000 ton nästa år och vilket innebär cirka 1,6 miljoner ekvivalenter på bara en kund.

Det har även kostat ca 600 miljoner att framställa materialet CGI för bolaget, vilket kommer leda till att bolaget inte kommer att betala skatt på deras vinter i många år. Tycker inte att värderingen av bolaget e så högt i och med dessa förluster ca 350 milj.

Med en kassa på över 40 miljoner som kommer att ge bra utdelningar i många år framåt och med VD:s utsikter med långt framskrida förhandlingar om nya installationer i Europa Asien Kina Indien och Amerika år 2011, är det inte så tokigt att äga Sintercast i portföljen.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?