Tele5: renodling ger kraftigt vinstlyft
2008-03-04 12:29, Edited at: 2011-03-11 05:33Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Efter att Tele5 har renodlat sin verksamhet, genom avvecklingen av det olönsamma telemarketingbolaget Aphone, till att bestå av enbart prenumerationsbaserade tjänster kommer bolaget att få en kraftigt ökad vinstmarginal. Med ett beräknat P/E-tal under 5 får aktien anses extremt undervärderad.
Tele5 beskriver i bokslutsrapporten sin verksamhet på följande sätt: "Tele5 vänder sig till en global webbaserad marknad för prenumerationsbaserade högvärdestjänster inom IT och telefoni. Tjänsterna benämns även "On-Demand" eller ibland "Software as a Service" (SaaS). Detta är tjänster som normalt skulle kräva egen personal som t.ex. telefonister, datatekniker, administratörer och ekonomer och maskinvara."
Den 12 februari kom Tele5 med ett pressmeddelande att man har avyttrat telemarketingbolaget Aphone (vad jag förstår i stort sett för noll kr). Orsaken till avyttrandet ligger i att man trots stora satsningar har haft svårt att få bolaget lönsamt. Även om Tele5 tappar i omsättning så finns det flera fördelar med avyttringen för Tele5.
Förutom att resultatet slipper tyngas av ett förlustgående dotterbolag så frigörs tid och resurser för den lönsamma verksamheten. Tele5 kommer också bli betydligt mer lättanalyserat då bolagets verksamhet numera till 100 procent består av prenumerationsbaserade tjänster.
I samband med pressmeddelandet om avvecklingen av Aphone, kom också beskedet om att Tele5 kommer byta namn till Servage efter det tyska dotterbolaget Servage, som bedriver webhostingverksamhet med kunder i 170 länder. Orsaken till namnbytet ligger i att Tele5 avser att bli ett mer internationellt bolag och att Tele5 redan är ett upptaget varumärke i flera länder. Internationaliseringen kommer också till stor del ske genom att Tele5 erbjuder sina produkter till Servage kunder. Ett första sådant produkterbjudande har lämnats på Servage hemsida den 29 februari avseende pushmail, som innebär att man kan få sina inkommande mail även till mobiltelefonen.
Förutom Servage består nu Tele5 även av Levonline, som också är ett webhostingföretag, men som också innehåller Tele5:s övriga produkter.
Under 2007 uppgick Tele5:s omsättning till 54,8 Mkr proforma, varav 19,5 Mkr kom från det numera avvecklade Aphone. Den befintliga verksamheten omsatte således 35,3 Mkr under 2007. Eftersom Servage löpande redovisar antalet hemsidor de härbärgerar och vi vet att de omsatte 2 768 tkr under Q1 kan vi, under antagande av samma genomsnittliga intäkt per hemsida, räkna fram att Servage omsättning under hela 2007 bör ha uppgått till cirka 15 Mkr. Levonlines´s omsättning uppgick då således till drygt 20 Mkr.
Proforma uppgick Tele 5:s resultat före skatt och engångkostnader, i form av avsättningar för avvecklingen av Aphone, till 10,0 Mkr. För att få fram resultatet för den befintliga verksamheten under 2007 måste vi också uppskatta den förlust som Aphone gått med under 2007.
Vi kan se att Tele5 gjorde ett resultat för Q4 som var 2 Mkr sämre än Q3. Vi vet också att Servage har växt starkt under Q4 och att de bör ha gjort cirka 0,6 Mkr bättre resultat Q4 jämfört med Q3. Servage har en bruttomarginal på över 90 procent, men givetvis går inte hela bruttovinsten ner på sista raden då även en del av de övriga rörelsekostnaderna, främst support, ökar vid en ökad omsättning. Jag har därför räknat med att varje ökad omsättningskrona för Servage ger en ökad rörelsevinst på 62 öre, vilket gör att Servage rörelsevinst bör ha ökat med cirka 0,6 Mkr under Q4.
Levonline bör ha haft en ganska jämn utveckling under året med en omsättningsnivå i paritet med föregående år och vi kan därför förutsätta att resultatet från Levonline var ungefär samma Q4 som Q3. Aphone bör således ha gjort ett resultat som var cirka 2,6 Mkr sämre under Q4 än Q3.
Jag finner det rimligt anta att Aphone gjorde en smärre förlust även Q3, då beslutet om renodlingen av verksamheten meddelades i Q3-rapporten och avvecklingen av Aphone med en kraftig minskning av antalet anställda under Q4 synes påbörjats tidigt samt då Aphone inte synes ha gått att avyttra till ett vettigt pris.
Med vetskap om det totala proformaresultatet per kvartal och om Servage resultat Q1 och tillväxttakt därefter, samt med antagande om ett täckningsbidrag på 62 procent för Servage och en jämn resultatnivå för Levonline skulle vi få följande resultat före skatt per kvartal under 2007 för Servage, Levonline och Aphone:
Q1 Q2
Q3
Q4
Totalt Servage 0,6 1,0
1,4
2,0
5,0
Levonline 2,0
2,0
2,0
2,0
8
Aphone 0,5
-0,1
-0,4
-3,0
-3,0
Totalt
3,1
2,9
3,0
1,0
10,0
Hur ser det då ut för 2008? Jo, tack vare renodlingen av verksamheten, innebärande att bolaget nu endast har prenumerationsbaserade intäkter, som ger en jämn och fast ström av intäkter, blir bolaget betydligt lättare att räkna på.
Vi vet att både Servage och Levonline bör ha gjort en vinst runt 2 Mkr under Q4. Detta utgör en bra grund för beräknandet av de framtida vinsterna.
Om vi börjar med Servage så ökade antalet hemsidor de var värd för under 2007 från cirka 70 000 till 150 000 sidor, alltså i snitt en ökning med 20 000 sidor per kvartal. Tillväxttakten har i år avtagit och per den sista februari var antalet sidor cirka 160 000. I slutet av januari fick Servage utmärkelsen "#1 Unix Hosting Award" av den populära nättidningen webhostdir.com. Utmärkelsen i sig borgar för att Servage är mycket konkurrenskraftigt inom sitt område och den ger dessutom Servage ett utmärkt marknadsföringsläge.
Vidare kommer Servage att lanseras på fler språk än engelska. Redan under förra kvartalet lanserades Servage på svenska och under innevarande kvartal kommer Servage även på tyska och danska för att senare kompletteras med ytterligare språk.
Jag räknar ändå med att tillväxttakten för Servage fortsätter avta och att man har cirka 165 000 sidor i slutet av innevarande kvartal och att antalet sidor därefter ökar med 10 000 sidor per kvartal. Under antagande av samma genomsnittliga intäkt per hemsida som föregående år och samma täckningsbidrag kommer vinsten före skatt bli 2,4 Mkr Q1 och 11,0 Mkr för hela 2008 medan omsättningen för 2008 kommer uppgå till 24,8 Mkr.
Omsättnings- och resultatutvecklingen inom Levonline har av allt att döma stått tämligen stilla under 2008. Marknaden för prenumerationsbaserade tjänster ökar med cirka 20 procent om året och Levonline borde kunna växa i takt med marknaden nu när ledningen, efter avvecklingen av Aphone, kan fokusera mer på Levonline. Som tidigare nämnts kommer man också att börja marknadsföra Levonlines produkter till Servage kunder och på så sätt kunna utvidga försäljningen av sina produkter till den internationella marknaden på ett kostnadseffektivt sätt.
Om vi förutsätter att Levonline växer med 20 procent under 2008 kommer Levonline omsätta 24,4 Mkr under 2008. Beträffande Levonlines resultat antar jag att det hamnar något högre än föregående år och uppgår till cirka 9 Mkr.
Totalt för koncernen får vi då en omsättning på 49,2 Mkr (24,8 + 24,4) med en vinst före skatt på 20 Mkr (11 + 9). Vi får en fingervisning om denna prognos håller redan i Q1-rapporten där resultatet i så fall bör hamna på cirka 4,5 Mkr (2,4 + 2,1).
Räknat på 3,66 miljoner aktier uppgår vinsten per aktie då till 3,93 kr, vilket motsvarar ett P/E-tal på 4,3. Detta är givetvis på tok för lågt även med beaktande av marknadens idag mycket försiktiga värdering av små tillväxtbolag. Ett P/E-tal på 10, motsvarande en kurs på 39 kr, förefaller mer rimligt.