Sensys Traffic: konjukturokänslig godbit
2009-03-09 23:28, Edited at: 2011-03-11 05:44Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Sensys Traffic är ett icke konjukturkänsligt företag vars affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra trafik övervakningssystem på en marknad som växer med 20-25% per år, oavsett konjuktur.
Dagens kurs: 2,20:-
Antal aktier: 215 927 051 st
Börsvärde: 475,2 Mkr
Anställda: 41
PE: 19 (1,80, 31 dec 08)
Soliditet: 48%
Kassa: 54 MSEK
VD: Johan Frilund
Omsättning 08: 126,9 MSEK
Ingående orderstock: 153 MSEK
Utdelning: 5 öre
Innehållsförteckning:
*Kort om Sensys Traffic och dess system
*Sammanfattning av 2008
*Utsikter 2009
*2008 i siffror
*Uträkningar 2009
*Lågt räknat på 2009
*Riktkurs
*Klargörande ang. 2008 års ordrar
*Intressanta länkar
Kort om Sensys Traffic
Sensys Traffic är ett svenskt baserat företag med sitt huvudkontor i Jönköping vars affärsidé är att utveckla, producera och marknadsföra trafik övervakningssystem.
Idag är företaget noterat på Small Cap Stockholm med 12 000 aktieägare.
- Sensys system
Sensys Traffic gör bl.a. målföljande Doppler radar (280 000 kr/styck) De produkter som Sensys kan prestera i form av signaler är placering, hastighet, acceleration, riktning och tider på fordon. Sensys tillverkar laser kameror, video kameror, Lobbar och slantradar. De två sistnämnde har de även ingen konkurrens på.
I en lob får det plats 22 fordon samtidigt, som gör att inga fordon kommer undan dessa kameror. Deras system pulsar 21 gånger i sekunden och kan sortera bort onödiga saker. Är klassad som ett mycket säkert system som fångar allt på bilderna.
Tillskillnad från sina konkurrenter använder Sensys Traffic Nikon kameror som Sensys även samarbetar med. Konkurrenterna producerar egna kameror som ger sämre bild kvalité, sämre resultat och det blir dyrare. Nikon i Japan anpassar kamerorna efter Sensys behov. Sensys produkter är helt okänsliga mot snö, regn m.m. Deras kameror har enormt bra bild kvalité både på dagen så som på natten.
Sammanfattning av 2008:
*Insider:
Carlos Löfstedt (försäljningschef) sålt 260 000 aktier till egen kapitalförsäkring den 23 december 2008. Att Carlos köpt en kapitalförsäkring är mycket positivt. I en kapitalförsäkring får man inte göra förlustavdrag, men man slipper betala skatt på vinsten.
Med andra ord, ser Carlos med största sannolikhet att Sensys aktie kommer att stiga mycket framöver.
Jan Johansson (styrelseledamot) sålt 300 000 aktier i början av november 2008.
Johan Frilund (VD) köpte den 21 juli 500 000 köpoptioner (kurs 3,50) med förfallodag 30 juni 2011, kurs 6,50:-
Johan Frilund (VD) köpte den 10 juni 50 000 aktier (4kr).
Johan Frilund (VD) köpte 20 000 aktier den 29 december 2008 (1,62kr).
Johan Frilund (VD) köpte 80 000 aktier den 10 december 2008 (1,80kr)
Jörgen Andersson köpte 29 000 aktier den 8 januari 2009 (1,92kr)
*Fordonsidentifiering. Sensys får sin första order någonsin på sin nya teknik: fordonsidentifiering från Australien. Ordervärde 4 MSEK.
*Genombrotts testorder för Sensys strömavtagar teknik från Finland samt Norge.
*Internationellt genombrott , sensys teknik har godkänts av OIML. Detta gör att sensys teknik kan placeras i 58 st nya länder hädanefter.
Bl.a. Nederländerna där en stororder med ett värde på runt 80–100 MSEK inte blev av under 2007, pga. just att sensys teknik inte var godkänt av Nederländernas stat. Denna nyhet, om att ordern inte blev av drog ner aktiekursen med runt 30% samma dag detta PM presenterades.
*Sensys erhöll en 60 MSEK order från Dubai, leverans och intäkter under Q3/Q4 08.
” Ordern omfattar den första fasen av tre i ett projekt. De övriga två faserna i projektet är i samma storleksordning.”
*Sensys erhåller tilläggsorder från svenska vägverket på 28MSEK.
*177 MSEK order från Saudiarabien, även tillägsorders kan tillkomma - leveranserna och intäkterna från dessa system kommer under Q4 08/ 2009 (förhandlings tiden för detta avtal var 16 månader)
*Förhandlar med ett flertal stora aktörer om kommande projekt/ordrar: ”Sensys deltar dessutom i ett antal stora internationella upphandlingar, projekt som präglas av omfattande tester och verifieringar, där upphandlingstiden ofta pågår i 1 till 2 år.” 2009 ser därför extra attraktivt ut då tiden är inne att dessa förhandlingar kommer till verklighet i form av orders till Sensys Traffic.
*Erik Penser Hedgfond, har tydligen sålt av hela sitt innehav (6,6 miljoner aktier) under slutet av året via ENS.
Utsikter, 2009:
*2 x 60 MSEK order från Dubai , totalt 120 MSEK. Som jag ovan nämnt så erhöll Sensys endast en utav tre stycken liknande stora order från Dubai under 2008:
” Ordern omfattar den första fasen av tre i ett projekt. De övriga två faserna i projektet har samma storleksordning.” Dvs. enligt Sensys själva så är dessa ordrar att vänta.
*I februari, 2008 gick VD ut och sade följande när Saudiarabien ordern presenterades:
”Sensys deltar dessutom i ett antal stora internationella upphandlingar, projekt som präglas av omfattande tester och verifieringar, där upphandlingstiden ofta pågår i 1 till 2 år.” Detta sades alltså offentligt i februari, troligen har de redan förhandlat en tid innan dess – vilket innebär att under 2009 kommer ”ett antal” fler stororders att presenteras då ”1 till 2 års” förhandling är över. Troligen rör det sig om 2-3 stycken stor orders, fler vågar iaf jag inte jag tro på. Får jag gissa, så gissar jag på någon av dessa: Bahrain, Malaysia eller Ungern. Men även Spanien eller Qatar ser jag som troliga.
*Ungern order på 650 st sytem VD’n har gått ut och sagt att Sensys är i slutfasen av sina förhandlingar med Ungern. Order på 650 st kameror är att vänta motsvarande ett ordervärde på 26 miljoner dollar. Enligt http://www.itsinternational.com/News/article.cfm?recordID=14736 kommer denna order att löpa mellan 3-5 år. Motsvarande ca 60 MSEK per år, räknat på 4 år.
*Malaysia, stor order I slutet av 2006 sade Sensys i en rapport att förhandlingar med Malaysia pågår. Nu, lite mer än 2 år senare, är förhandlingstiden slut och förhandlig ska bli verklighet. Tror vi kan vänta oss en riktigt stor order från Malaysia under 2009.
"Ong Tee Keat, Malaysia’s transport minister, says that the automated enforcement system will be introduced during 2009. The technology will be supplied through partnerships between local firms and foreign companies" KÄLLA: http://www.worldhighways.com/news/article.cfm?recordID=14823
“According to Datuk Suret Singh, director-general of Malaysia´s Road Safety Department, 3,000 cameras will be installed nationwide” KÄLLA: http://www.itsinternational.com/News/article.cfm?recordID=14827Sensys var nere i Malaysia och förhandlade under augusti 2008: http://www.swedenabroad.com/News____17052.aspx?slaveid=78954
*Förhandlingar om Hollands order. Sensys befann sig på ett möte i Nederländerna under hösten i år angående trafikövervakningen i landet. Detta möte var bara någon vecka efter att Sensys teknik godkändes i Nederländerna av OIML, dock krävs ännu ett godkännande från Holländska staten innan Sensys teknik kan placerar på deras vägar. Denna process är i fullgång inom kort. Jag tolkar detta som att Sensys under 2009 kommer att påbörja förhandlingar med Holland om en order om på minst 80-100 MSEK då just en liknande order, som sagt, ”blev förlorad” under 2007.
En förhandling om en sådan stor order tar ca 1-2 år att förhandla fram, men då Sensys redan har ett starkt sommarbete med Peek Traffic sedan långt tid tillbaka samtidigt som de redan innan har förhandlat fram detta, mer eller mindre, tror jag på en kortare förhandlings tid. Jag tror att Sensys erhåller Hollandsordern framemot mitten av 2010.
Detta skrevs när Hollands order blev förlorad under mars 2007:
” Sensys Traffic arbetar nu med att försöka ändra det holländska regelverket, men den processen väntas ta lång tid.”
OILM, där bland annat Holland ingår, godkände alltså Sensys teknik under 2008. Dock krävs ännu ett godkännande, men den processen att ändra regelverket är i fullgång.
*Ordrar från vägverket, media har skrivit vilt om hur mycket staten tjänar på Sensys teknik ute på vägarna. Med detta i ryggen, och fin statistik som också talar sitt tydliga språk tror jag vi kan vänta oss ännu fler ordrar från vägverket under 2009. Även VD’n gick ut och sa under webbcasten att order från vägverket är att vänta under 2009. Ordervärdet kommer att landa mellan 25-40 MSEK enligt VDn Johan Frilund (webcasten från 30 jan -09)
Enligt Vägverket själva:
”Antalet omkomna i trafiken har sjunkit med mer än 10 procent under 2008 jämfört med 2007 och beräknas bli cirka 420 under 2008 visar preliminära siffror. Det är det lägsta antalet sedan 1945. Minskningen av antalet omkomna kan förklaras av bl a de omfattande trafiksäkerhetsåtgärder med närmare 1000 st av Sensys hastighetskameror som varit i bruk under 2008.”
Åsa Torstensson, Sveriges infrastrukturminister sa i januari 09 att sverige ska satsa 40 miljarder i infrastruktur. På 4de plats hamnade ”fler livräddare i form av hastighetskameror”
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____33642.aspx
*Fler ordrar angående Sensys nya teknik : fordonsidentifiering. Första ordern någonsin kom i slutet av 2008 från Australien. Bör ses som en genombrottsorder.
*Strömavtagar ordrar . Under 2008 fick Sensys test order från både Norge och Finland, detta kommer troligen trappas upp utav ännu fler ”test ordrar” från andra länder världen över.
Även större ordrar från Norge och Finland kan man vänta, om de nu känner sig nöjda. Sverige är också en marknad där Sensys strömavtagar teknik finns, ordern från svenska Banverket under 2009 är inte alls omöjligt.
*Övriga ordrar:
- Saudarabien, under orders löptid, som slutar Q1 2009, kan ytterligare tilläggsorders komma:
”Tilläggsordrar till denna kan komma under projektets gång.” I sambandet med bokslutet 2008 gick även Sensys ut att så blir fallet. Dvs Saudarabien order kommer att bli större än 177 MSEK.
- USA, Barack Obama tillträde den 20 januari. Han har gått ut och sagt att han kommer satsa mycket på infrastruktur och säkerhet på vägarna. Detta bådar gott för Sensys. Var själv i Kalifornien under 2008 och såg att gammal omodern övervakningsteknik finns överallt; varenda stor korsning finns det trafikljus som övervakar att ingen åker mot rött.
Även motorvägarna är fulla med personal som mäter folks hastighet förhand, där tror jag kan Sensys unika teknik göra stor nytta.
-OIML länderna, omkring slutet av året kan vi troligen vänta ett flertal orders från någon av OIML länderna då de godkände sensys teknik i september 2008. OILM består utav 58 st länder. Australien, Danmark, Kina, Holland, Ryssland, Norge för att bara nämna några.
-Mellanösterna, bedöms vara en utav Sensys stora marknader där bl a Saudarabien, Dubai, Bahrain och Qatar använder sig av Sensys teknik idag. Tror på ett antal ordrar från detta område under 2009.
2008 i siffror
****Omsättning:** 126,9 MSEK (64,2) Bruttomarginal: 54,8% Nettovinst: 20,8 MSEK (-2,5) Utdelning: 5 öre Antal aktier: 216 miljoner VPA: 9,6 öre Kassa: 55 MSEK Soliditet: 48 % Anställd: 41 Ingående orderstock 2009: 153 MSEK Offertstock 2009: 1 800 MSEK PE-tal: 19 (kurs 1,80, 31 dec 08)**
126,9 MSEK (64,2) 54,8% 20,8 MSEK (-2,5) 5 öre 216 miljoner 9,6 öre 55 MSEK 48 % 41 153 MSEK 1 800 MSEK 19 (kurs 1,80, 31 dec 08)
24,5 MSEK av Saudiarabien order levererades under 2008 (Q4), snabbt räknat innebär det att 152,5 MSEK återstår av den för 2009.
Omsättningen för Q4 landade på 74,1 MSEK vilket innebär att utöver Saudiordern levererades det för 74,1 – 24,5 = 49,6 MSEK
2007 värderades Sensys till ett negativt PE-tal (p.g.a att Hollands ordern gick i "krash")
Men både under 2006 samt 2005 värderades Sensys till ett PE-tal på över 20.
Med den utveckling företaget visar: *Anställer folk för att möta efterfrågan på företagets produkter
*Ökade sin omsättning med 98%
*Ger utdelning första gången under företagets historia
*Ingående orderstock (153 MSEK) är högre än helårets 2008 totala omsättning (126,9 MSEK)
*Icke konjunkturkänsligt företag då Sensys jobbar mot stater
*Marknaden växer mellan 20-25% per år
Räknar vi mot 2009 ser det ut på följande vis: 2 x 60 MSEK ordrar från Dubai är att vänta enligt företaget.
Samtidigt är 152,5 MSEK av Saudiarabien order (177 MSEK) att vänta. (13,8% levererades under Q4 08, vilket ger 152,5 MSEK till 2009)
Övriga intäkter Sensys får under 2009 är (enligt Sensys själva): *Utökning av Saudiarabien ordern
*Ungern order på 26 miljoner dollar (dock under en 3-5 års period)
*Malaysia stor-order
*Vägverket order
*Ordrar från befintliga kunder i norden
Uträkningar *Dubai - Sensys kommer att få 2x60 MSEK order från Dubai. Personligen är jag skeptiskt till att båda dessa kommer att levereras under 2009.
Därför räknar jag med att enbart en utav dessa ordrar levereras och faktureras under -09 och den andra under 2010.
*Ungern – ordervärdet kommer att landa på 26 miljoner dollar för 650 st system.
Som jag nämner ovan under rubriken ”Utsikter 2009” så kommer denna leverans att ske mellan 3-5 år. Vi räknar där emellan på 4 års leveranstid. Detta skulle innebära till dagens dollarkurs (9,20) ca 60 MSEK per år under 4 år.
*Malaysia – De ska installera 3000 system under 2009 och har gått ut och sagt själva att de för förhandlingar med ett flertal utländska företag. Jag har googlat på detta och i en artikel jämför Malaysias media dödstal i trafiken med Svenska dödstal.
Det kombinerat med att Sensys skrev i bokslutet 2006 följande:
”Från och med 2007 bearbetas även följande marknader; Kanada, Malaysia samt USA” Som vi vet tar upphandlingar ca 2 år tid, dvs. nu är Sensys lagom i tid för att vara i slutfasen av en Malaysia förhandling. Visserligen kommer inte Sensys att vinna hela ordern på 3000 system, utan kanske en femtedel, runt 150-200 MSEK.
I Johan Frilunds (VD) ”julbrev” den 22 dec -08 står följande:
”Framförallt tror jag mycket på våra möjligheter i Mellanöstern-Afrika området, Europa samt Stillahavsasien .”
*Saudiarabien – jag räknar med ett utökat ordervärde från Saudiarabiens håll.
När ordern offentliggjordes kommunicerade Sensys att tilläggsbeställning kan komma under orderns leveranstid. Följande skriver Johan Frilund 22 dec -08:
”…men jag räknar med att detta mer än väl kompenseras av att våra möjligheter för tilläggsbeställningar ökar .” Slutgiltiga ordervärdet gissar jag att den landar på 200 MSEK, dvs en ökning med 23 MSEK.
Julbrevet: http://www.sensys.se/Templates/Article1.aspx?PageID=12dfd3c7-d75b-4f97-9e8c-c3459640a9af
*Vägverket – Enligt Sensys VD själv så är en order från vägverket att vänta under 2009 på mellan 25-40 MSEK. Jag räknar i mitten med 32,5 MSEK.
Källa: WEBBCAST 30 JANUARI: http://webcast.zoomvision.se/clients/sensys/090130/frameset.php?chapter_1.asx&&9&video
Lägger vi ihop följande siffror får vi följande:
60 (dubai) + 60 (ungern) + 175 (malaysia) + 152,5 (Saudi) + 23 (Saudi, tilläggsorder) + 32,5 (vägverket) = 503 MSEK.
Marginalen 2008 landade på 54,8% detta ger 275,65 MSEK vi bruttovinst.
203,15 MSEK i nettovinst. 216 miljoner aktier ger ett VPA på 94 öre.
PE-tal 2008 på 19 ger en kurs på 17,87 SEK .
Denna uträkning kan tyckas vara lite aggressiv, därför räknar vi även med lite blygsammare förväntningar.
Lågt räknat
*En order från Dubai på 60 MSEK kommer med all sannolikhet
*Vi räknar inte med att Ungern hinner beställa några ordrar under 2009 (trots att Johan säger att de kommer hinna)
*Vi räknar inte med någon utökad order från Saudiarabien, utan enbart på 152,5 MSEK
*Vi räknar i underkant med vägverkets order (25-40 MSEK) dvs. enbart med 25 MSEK.
*Vi räknar inte med någon order från Malaysia, trots att en beställning från Malaysia är att vänta
*Vi räknar inte med några ytterligare ordrar
60 (Dubai) + 152,5 (Saudi) + 25 (vägverket) = 237,5 MSEK
Vi räknar med en marginal på 45% för att vara på den säkra sidan, istället för 2008 marginal som landade på 54,8%.
237,4 x 0,45 = 106,9 MSEK i bruttovinst. 78,8 MSEK i vinst efter skatt. Detta ger ett VPA på 36,5
Räknar vi med ett PE-tal på 10, istället för 20 som är mer rimligt ger det en kurs på 3,65 SEK.
Riktkurs
Beroende på vad man tror om företaget under 2009 ger det olika riktkurser.
Under rubriken ”lågt räknat” har jag räknat med extremt låga siffror och kommer fram till en riktkurs på 3,65 SEK.
Räknar vi med troligare siffror ger det, som jag även nämner ovan, en riktkurs på 17,87 SEK
I mina analyser brukar jag ta det säkra före det osäkra och räkna lågt, därför landar min riktkurs för 2009 på 3,65 SEK detta ger från dagens kurs (2,20) en uppsida på 66%.
Uträkningar till 2008\\\\\\\'s ordrar, klargöranden:
Under Q2 levererades 16,3 MSEK av vägverket ordern som ligger på 28 MSEK
Dvs, resterande 11,7 MSEK levererades under Q3.
Q3 omsättningn var 35 MSEK och övriga omsättningen förutom vägverkets order var Dubai ordern. Den levererades då alltså för 35 – 16,3 – 2,1 = 16,6 MSEK. (2,1 MSEK andra mindre ordrar)
Dvs 60 – 16,6 = 43,4 MSEK återstår av Dubai ordern för Q4.
Q4 omsättning landade omsättningen på 74,1 MSEK. Dvs 74,1 – 43,4– 6,2 = 24,5 MSEK av Saudarabien ordern levereras under Q4. (6,2 MSEK är omsättningen för andra mindre ordrar som har levererats under Q4)
Vilket motsvarar 13,8% av totala ordervärdet. 152,5 MSEK kommer alltså med i 2009 resultaträkning.
Kort info om bolaget
****Dagens kurs:** 2,20:- Antal aktier: 215 927 051 st Börsvärde: 475,2 Mkr Anställda: 41**
****PE:** 19 (1,80, 31 dec 08)**
****Soliditet:** 48%**
****Kassa:** 54 MSEK**
****VD:** Johan Frilund**
****Omsättning 08:** 126,9 MSEK**
****Ingående orderstock:** 153 MSEK**
****Utdelning:** 5 öre**
Några intressanta länkar:
Webcasten från 30 januari 2009:
http://webcast.zoomvision.se/clients/sensys/090130/frameset.php?chapter_1.asx&&9&video
Malaysia ska installera 3000 system under 2009:
http://www.itsinternational.com/News/article.cfm?recordID=14827
Sensys på besök i Malaysia:
http://www.swedenabroad.com/News____17052.aspx?slaveid=78954
Dubai ska installera övervakningssystem varannan km:
För mer information lägg till min MSN: marlon_varnik@hotmail.com__Eller maila mig på marlon.varnik@telia.com