Post entry

Sensys makes sense, synd lönar sig!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Synd tycks alltjämt vara det som är den lönsammaste företagsidén. Förutom börsens spelbolag bör vi nu även rikta ögonen mot fartsyndarna. Som kommer att framgå av nedan artikel är dessa den nya kassakon inom syndens företagande.

Låt oss starta med en kort presentation av Sensys Traffic System . Sensys främsta verksamhet är system för trafikövervakning. Man har system för övervakning av fart och rödljus. Fordons identifiering är ett annat verksamhetens ben som också kompletterar system för trafikövervakning. En fjärde verksamhet som är i sin linda är övervakning av strömledare på tåg. Kunder inom system för trafikövervakning är polisväsen, vägverk och liknande myndigheter i olika länder. Man har idag stora kunder i Sverige, Dubai och Saudiarabien och totalt sätt riktar man sig idag mot ca 25 länder i Europa och Asien-Australien. Försäljningen sker genom distributörer som träffar avtal med slutkunden.

Sensys har 41 anställda varav 5 säljare, det innebär enligt nedan Prognos för 2009 minst 7 miljoner per anställd i omsättning. Man skall dock notera att produktionen är outsoursad och sysselsätter ca 90 personer idag. Med produktionspersonal inräknad blir omsättning i prognosen ca 2,3 miljoner per anställd.

Utsikter inför 2009

Några huvudpunkter inför 2009:

  • Order till befintliga kunder 2009 enligt vd ca 90 milj varav Sverige 25 – 40 miljoner.
  • Saudi Arabien har order under leverans på 160-200 miljoner + ev. ytligare order.
  • Rörelsekostnader 2009 samma som 2008 (41 miljoner), bruttomarginal samma som 08 ca 55%.
  • De tre största offerterna är i storleksordningen 60 miljoner varav en av dessa till Dubai.
  • USA kan bli intressant vid lagförändring till att fartövervakning blir tillåtet i USA´s stater, man har representant i USA.
  • Lågkonjunkturen kan gynna Sensys 2009 genom statlig satsning på vägsystem.
  • Ungern kommer att starta upphandling av 650 fartkameror under 2009.
  • Malaysia kommer att starta upphandling av totalt 3000 kameror under 2009.
  • Lågt räknat betyder en kamera ¼ miljon i intäkter för Sensys.
  • Certifiering pågår i några länder, man är godkänd i Ungern och kommer snart att bli godkänd i Stor Brittanien.

Prognos I 2009

Saudi 180***)

Befintliga kunder 90 *)

Nya kunder 25**)

Omsättning 295

Brutto resultat 162

Rörelse kost -41

Rörelse res 121

Fin 3

Res före skatt 124

Res efter skatt 89,5

Ca 230 milj aktier ger ett resultat på 39 öre/aktie.

Det innebär P/E 2009 på 5,6 (vid kurs på 2,20) med en kassa på ca 135 miljoner. P/E ca 4 exklusive kassan.

Ovan resultat för 2009 bör ses som konservativt av nedan redovisade skäl.

*) 06,07 och 08 steg fakturering från befintliga kunder kraftigt, exempelvis 50% 07-08, 90 miljoner skulle innebära noll tillväxt 08-09.

**) Notera att det finns enskilda offerter som är mer än dubbelt så stora som denna siffra.

***) Historiskt har man varit framgångsrik mot etablerade kunder, siffran inkluderar endast befintliga order under leverans. Ordervärdet till Saudi under leverans anges till 160-200 miljoner.

I samband med Dubai ordern 2008 sa man att den var fas ett av tre lika stora faser inom ett projekt, dvs två ytligare order på 60 miljoner. Sannolikheten att åtminstone den andra fasens order på 60 miljoner faller ut under 2009 måste anses vara mycket hög, då vd förefaller se den som i det närmaste redan i hamn på webcasten. Beroende när fas två beställs skulle fas tre om man håller samma takt komma 2009-2010.

Prognos II 2009

På webcast uppgav VD att 95% av offerterna var till nya kunder. Vidare bekräftade han en offert till Dubai på 60 milj. Eventuella ytligare offerter till Dubai eller Sverige kommenterades inte men att Vägverket uppgett att man kommer att köpa för 25 - 40 miljoner 2009. Om vi antar att man har offerter på ytligare 40 milj till befintliga kunder (Dubai/Sverige) blir orderstocken 2000 miljoner. Affärerna har en ledtid på 1 till 2 år. Det ger att ca 1200 miljoner faller ut under 2009. Hur stor del av dessa offerter vinner Sensys? Om man vinner 15% - en gissning som känns rimlig (se konkurrenter i senare stycke) men samtidigt något konservativ - ger det 180 miljoner, varav runt 135 milj kan antas faktureras under 2009. Omsättningen 2009 skulle då bli ca 315 miljoner. Prognos II är något högre men stämmer väl med prognos I för 2009.

Bakomliggande drivkrafter

Ur samhällets synpunkt måste trafikdödligheten ses som oacceptabelt hög, något som politiker rimligen kommer att tvingas ta ett större ansvar för i Sverige och andra länder. I Sverige finns sedan länge noll visionen som med tiden måste få ett större genomslag.

Den främsta samhällsnyttan med fartkameror är att man får mindre trafikdöda och skadade enligt Vägverket och Polismyndigheten, nedanstående statistik kommer från vägverket. (ATK-sträcka = Sträcka med fartkameror).

Skadeutveckling på ATK-sträckor etablerade 2006

Antal dödade personer

2003 2004 2005 2006 2007 2008

jan-okt 19 21 14 7 12 12

nov-dec 4 0 1 2 4

jan-dec 23 21 15 9 16

Antal svårt skadade personer

2003 2004 2005 2006 2007 2008

jan-okt 85 94 104 63 64 54

nov-dec 23 16 17 10 7

jan-dec 108 110 121 73 71

51 nya sträckor ca 94 mil.

Underlaget indikerar en tydlig nedgång i dödade och skadade personer efter införande av fartkameror.

Reservation. Det kan ha införts andra olyckssänkande åtgärder, tex mitträcken, viltstängsel, skyltning olycksdrabbad vägsträcka, omfattning av manuell bevakning kan ha sänkts eller höjts, antalet körda mil kan variera mellan år tex pga bensinpriser eller konjunktur, etc. är exempel på systematiska fel som kan finnas materialet. Till detta kommer den slupvisa variationen i utfallet. En mer fullständig analys är dock på gång och kommer att finnas att ladda ned från vägverkets hemsida.

Intressant är att det krävs en relativt hög täthet av kameror för att få bra effekt. Det är något som vägverket kommit fram till bla i sin utvärdering av registrering av medelhastighet på en sträcka, där rekommendationen i stället blev att utöka befintlig punktmätning med fartkameror. Om man under en resa vet att man kommer att passera ett antal fartkameror blir det för de flesta fartsyndare för jobbigt att hålla koll på när de dyker upp.

En positiv bieffekt är att koldioxidutsläppen enligt polisen har minskat på vägsträckor med fartkameror beroende på lägre och jämnare hastighet hos bilister. Rimligen finns det även små miljöeffekter kopplat till väg o däckslitage. Kamerorna ger även lägre total transport tid och högre säkerhet i transporttid.

Acceptansen för övervakning tycks tillta rent generellt och för fartkameror speciellt varefter de införs.

Men det finns ur affärs synpunkt ytligare ett tungt argument.

Sverige hade vid utgången av 2008 installerat 980 fasta fartkameror på 165 vägsträckor eller 270 mil väg. Sammanlagt hade under 2008 registrerats 200271 fartöverträdelser av kamerorna. Det genomsnittliga bötes beloppet för en fartöverträdelse kan skattas till ca 2500 kr. Om alla registrerade fartsyndare hade bötfälldes skulle det gett drygt 500 miljoner i intäkter. Sen säger man att kamerorna bara är aktiva under en kort tid på dygnet. I verkligheten leder 40% av registerringarna till bötfällning enligt rikspolisstyrelsen alltså 200 miljoner under 2008. Det är inte oväsentligt för framtida affärer.

I flera upphandlingar krävs det att systemen är själv finansierade, och det kan man ju lugnt säga att de är, om man vill. I sammanhanget blir den centrala frågeställningen hur säker lagföring systemen ger och här anser sig Sensys vara ledande i branschen, baserat på unik teknik med målsökande radar. Kunskapen om lönsamheten kommer att sprida sig hos befintliga kunder och till nya kunder. Den kommer säkerligen också allt annat obeaktat i sig själv leda till investeringar i denna teknik, medförande ytligare utbyggnad hos befintliga kunder och tillkommande nya kunder för Sensys. Notera speciellt att anledningen till förseningen i Saudi affären var att man först vid provinstallation blev medveten om intäkts potentialen i rödljusbevakningen och därför begärde få ytligare funktionalitet i systemen.

Enligt Vägverket kostar det cirka 550 000 kronor per stolpe att etablera och driftsätta trafiksäkerhetskamerorna. Driftskostnad är 20 000 kronor/år och kamera samt underhållskostnad cirka 35 000 kronor/år och kamera. Det innebär att fartkamerorna gav ett överskott på ca 200 miljoner 2008 för en investering på ca 510 miljoner. Notera då att det i Sverige krävs att man identifierar föraren för att kunna bötfälla någon, ägare får inte automatiskt fällas, och att kamerorna bara är aktiva en kortare tid av dygnet. För rödljus övervakning känns det rimligt att anta att lagöverträdelserna minskar relativt snabbt om övervakningen förvarnas.

Framtiden

Inför upphandlingar krävs olika typer av certifiering av respektive länders myndigheter, baserat på internationella standards och nationella krav. September-08 blev man godkända enligt OIML R91 som krävs av bla ett stort antal europeiska länder. Man förväntar sig att snart bli godkända i England och Lettland. Här prioriterar man länder baserat på en kombination av marknads potential och Sensys position.

Från offertstocken kan man – enligt prognos II - skatta en långsiktig intjänings förmåga konservativt till 180 milj/år och växande, med stor känslighet för hur man bedömer Sensys möjlighet att vinna ute liggande offerter. Offertstocken var enligt uppgift 900 miljoner i början av 2007, det ger en tillväxt med 50% per år i antal uteliggande offerter.

Omsättning på 180 milj/år med 50 % tillväxt ger 270 miljoner 2010 och 405 miljoner 2011, med stor varians i skattningen. Marginalen hamnar runt 25%-30% och i överkant eller över 30% 2011. Till detta ser jag ytligare möjligheter.

Möjligheter

Avgörande för hur man ser på Sensys är hur man bedömer kommande år, 2009 blir rimligen med alla ekonomiska mått ett mycket starkt år. Avgörande här är konceptets attraktividet, totalmarknadens storlek och i viss mån vad man tror om konkurrenter.

Man uppger att totalmarknaden idag är 2,5 miljarder SEK globalt med en årlig tillväxt på 20-25%. Mellanöstern står för 32-33%, Europa för 36-39% Övr Asien/Australien för 9% under 2008.

Min bedömning är att övervaknings systemen kan stå inför en accelererande tillväxt de närmaste åren. Jag uppskattar att man i Sverige investerat ca 250 miljoner i Sensys övervaknings system from 2006-2008. Var och en kan föreställa sig vad en motsvarande utveckling i ett större Europeiskt land skulle innebära. Det är också inom Europa som Sensys själva flaggar för en möjlig större aktivitet framöver.

Större kända affärer under 2009 som Sensys är med och slåss om är Ungern och Malaysia. Ungern kommer att upphandla 650 fartkameror, offerter skulle vara inne senast mars-09 installation skall ske under 3-5 år. Malaysia har beslutat införa totalt 3000 övervakningskameror för fart och rödljus och gett två lokala företag i uppdrag att starta projektet. Besked kring dessa två affärer torde vara nära förestående.

Samtidigt har man visat sig historiskt vara framgångsrik mot befintliga kunder, troligen väsentligt beroende på lönsamheten för kunden i kombination med samhällsnyttan. Eftersom åtminstone Sensys själva anser sig överträffa konkurrenterna på den avgörande punkten – hög lagföringsandel, baserat på målföljande radar- är det rimligt att man de närmaste åren kommer att fortsätta vara framgångsrik mot befintliga kunder.

Tekniskt finns det en uppsjö tänkbara tillämpningar baserat på Sensys teknologi. Man har erhållit ett antal order inom Norden av system för övervakning av strömledare på tåg. Strömledarna som leder ström till tågen från elledningarna går ibland sönder medförande direkta mångmiljonkostnader och stora kostnader i förseningar. Denna applikation karakteriseras enligt Sensys av en mycket kort återbetalningstid. Erhållna order är små och avsedda för att utvärdera systemet och ingen signifikant order väntas under 2009.

Fordons identifiering är ytligare ett verksamhetsben, 10% av offertstocken består av system för fordons identifiering. Det handlar om att man automatiskt läser av nummerplåten och används tex i Stor Brittanien för hastighets övervakning på sträcka. Identifiering av stulna fordon är exempel på en möjlig framtida tillämpning.

Konjunktur okänsligheten i verksamheten kan också framhävas speciellt i dessa tider. Sensys ser tom att man kan gynnas av det ekonomiska läget 2009 då krisen ökar staters incitament att satsa på vägsystem och snabbar upp hanteringen och besluts villigheten i projekt som Sensys är inblandade i.

Risker

Den i ögonstickande risken i Sensys är att man under 2008 och troligen under 2009 har huvuddelen av sin fakturering mot tre stora kunder, Sverige, Dubai och Saudiarabien.

Man kan spekulera i en kommande mättnad på den Svenska marknaden av fartkameror. 2006 beställde vägverket 700 fartkameror och 100 st 2008, vid årskiftet 08/09 fanns det 980 fast installerade fartkameror i Sverige. Som nämnts tidigare rekommenderade vägverket i sin utredning kring mätning av fart på sträcka, en utbyggnad av befintligt system. Därutöver finns det förstås utrymme för att införa fartkameror på ytligare vägsträckor. För mig känns det rimligt att man de närmaste åren kommer att fortsätta bygga ut bevakningen till ett ordervärde av ca 40 miljoner/år. Vägverket har sagt att man under 2009 kommer att lägga beställningar för 25-40 miljoner. 2008 beställde man för runt 40 miljoner.

Dubai är ett litet land mätt i folkmängd uppskattningsvis runt 2 miljoner invånare som planeras bli 11 miljoner 2015. Dubai är expansivt dynamiskt och förstås extremt rikt. Potentialen känns något svårbedömd. I Saudiarabien torde det finnas potential framöver.

Man kan också diskutera risken att omsättningen 2010 baserat på offertstocken och den stora orden till Saudiarabien 2009 inte kommer att nå en 50% tillväxttakt.

Generellt är ledtiden på offerter långa, 1 – 2 år och förseningar kan inträffa, som ligger utanför Sensys kontroll, då det handlar om statlig eller myndigheters upphandling. Orderstorleken på vissa order kan göra att en enskild order i dagläget får väldigt stor påverkan på resultatet.

Försäljningen mot installerad bas verkar vara mycket liten. Vilket är det ända som jag saknar i affärs modellen. Intäkter från uppgraderingar eller ett centralt logistikcenter för utbyte, service av vitala komponenter vore bra att ha som en växande basfakturering.

Samtidigt är riskerna inom en del andra områden väldigt små jämfört med annan verksamhet. T ex kredit risker kund, likviditets risk i företaget och konjunktur relaterade risker.

Jag har inte tittat på hur valuta kurs förändringar slår, här torde dock gälla att kostnader ligger i SEK och intäkter beroende på kund.

Konkurrenter fart/rödljus (enligt Sensys)

Robot (Tyskland) är störst med ca 500 Mkr i omsättning, 300 anställda, och gör allt i egen regi. Man har haft problem vid flera installationer och går med förlust. Robot är den enda konkurrent som sagt att de ska utveckla en målföljande radar, men ligger långt efter Sensys i dagsläget.

Redflex (Australien) omsätter ca 450 Mkr, 250 anställda. 60-70% av omsättningen är operatörsintäkter i USA, resterande är framförallt Australien. Man använder induktiva slingor och slantradar. Bra bruttomarginal och hyfsad rörelsemarginal men tyngs av lånen i balansräkningen. Sensys avser inte att engagera sig som operatör, dvs installera och drifta anläggningar mot del i bötes intäkterna.

Gatso (Holland) omsätter ca 330 Mkr, har 100 anställda, och använder induktiva slingor och slantradar. Egen montering, bra distributörsnät. hyfsad lönsamhet och bra rykte.

Sensys uppger att ”vi har bättre marginaler än de andra aktörerna i branschen, på liknande prisnivåer, varför vi står oss väl i konkurrensen och vi börjar få ett mycket gott renommé som gör att vi tar marknadsandelar.”

En reflektion är att Redflex rönt en hel del omnämnande i press och har en styrka i en stor hemma marknad. Om man följer upp marknaden kan man oxo hitta flera andra konkurrenter eller potentiella konkurrenter som Sensys inte tar upp såsom Redspeed (UK) och Vitronic (Tyskland).

Sammanfattning

Jag ser Sensys som en placering med relativt låg risk för den långsiktige placeraren. Jag rekommenderar inte att man satsar alla sina pengar i Sensys, men som ett spännande papper med en kombination av modest långsiltig risk och stor potential försvarar den väl sin plats i en portfölj. Sensys har en stark finansiell ställning, mycket goda marginaler, är konjunkturokänsligt och har ledande teknik med en bevisat framgångsrik affärs modell. Man tar marknadsandelar på en marknad som växer 20-25% per år.

Till detta finns potential först i offertstocken som indikerar en tillväxttakt på 50% för närvarande. Men framförallt om man sammanväger Sensys konkurrensfördel, med möjligheten för en accelererande till växt av marknaden. Marknads tillväxten kan förväntas drivas av insikten om systemens effektivitet för trafiksäkerheten parat med god lönsamhet för kunden, tillsammans med ett ökande politiskt tryck.

Den kortsiktige placeraren bör beakta att enskilda kvartals resultat kan variera kraftigt. Att information kring enskilda stora affärer tex den aktuella pågående leveransen till Saudiarabien eller en ny affär kan få relativt stor kurspåverkan. Att i princip hela omsättningen för närvarande kommer från tre kunder Sverige, Dubai och Saudiarabien, varav Saudiarabien står för runt ½ prognostiserade omsättningen 2009. En risk att beakta är möjligheten att 2010 blir ett mellanår för Sensys då man under 2008-2009 med dagens mått tagit order med mycket högt ordervärde - de tre största orderna i branschen 2008 togs av Sensys- men här kan man även se en potential i den andra vågskålen då det bekräftar Sensys ledande position.

Tekniskt ser Sensys aktien mycket ut som en fallande kniv, som nyligen kan ha passerat vändpunkten. En fundamental förklaring till detta skulle vara att offertstocken nu nått en nivå som genererar en långsiktigt hög och växande avkastning. Det kan vara ytligare ett exempel på hur marknaden överskattar kortsiktig lönsamhet och underskattar den långsiktiga lönsamheten i en stark affärside.

Normala affärrisker som kundförluster, likvididets problem och konjunktursvängningar bedömer jag vara mycket små.

Historik 2 Management 4 Marknad 4 Positionering 5 Lönsamhet 4+ Finansiell situation 4+ Fundamentalt värde 4

Aktien

Small Cap Stockholm. Kurs 2,20, utdelning 2008 5 öre, vilket det generellt sett utifrån prognostiserad likviditet finns gott utrymme att höja. Omsättningen per dag normalt mellan 600.000 kr – 2.500.000 kr i små poster.

Insider aktivitet 2008

VD köpte sammanlagt 156.500 aktier + 500.000 optioner, senaste köp skedde den 30 december.

En insiders la över 260.000 aktier till en kapital försäkring.

En styrelse ledamot minskade innehavet med 300.000 till 1.000.000 aktier i november 08.

Rekommendation KÖP

Jag ser det som ett rimligt senarium att Sensys aktie blir omvärderad till i första steget P/E 10-12 beroende på att marknaden ser att man nått en kritisk massa i sin affärs verksamhet som genererar en framtida stabilt växande omsättning. Att man avser att växa snabbare än marknaden på en marknad som växer med 20-25% per år gör att vi framöver sedan kan förvänta oss en värdering på Sensys som ett tillväxtföretag. Slutligen finns det goda förutsättningar för att man under året skall ta ytligare större order och överträffa de här givna prognoserna för 2009 och säkra expansionen 2010.

Mer information

Vägverkets information om fartkameror http://www.vv.se/templates/page2_2____16247.aspx

Bransch info http://www.itsinternational.com/

Senaste bransch nytt

- Although drivers tend to slow down when driving through a photo enforcement zone, a recent study shows that speed cameras actually reduce travel time and improve travel time reliability.

Simon Washington, the Arizona State University engineering professor who authored the report, found that the speed camera programme “not only improved safety but also improved mobility through travel time savings, improved travel time reliability, and reduced travel time uncertainty.”

The report found that during the nine month speed camera trial programme:

  • mean traffic speeds were reduced by nine mph
  • total crashes were reduced by 44% to 54%
  • injury crashes decreased by 28% to 48%

- In an interview with Le Figaro, Hervé Mariton, the special rapporteur on the budget for transport, said that speed cameras brought in US$590 million in fines in 2008, but that $256 of this was spent directly on financing road safety.

- The Hungarian National Police Department (ORFK) has issued three public procurement tenders for setting up and operating 600 fixed and 50 portable speed cameras. The total value of the tenders is estimated at nearly US$26 million. The ORFK is planning to sign the contracts for a period of between three and five years. The deadline for placing the offers is 2 March 2009.

- The government of Malaysia is deploying a new automated traffic enforcement system which will help to prevent corruption and increase efficiency of road rules enforcement, according to Ong Tee Keat, the Transport Minister. The system will be implemented in 2009 through a joint venture of overseas and domestic vendors. According to Datuk Suret Singh, director-general of Malaysia\'s Road Safety Department, 3,000 cameras will be installed nationwide under the Automated Enforcement System (AES) to catch errant motorists. The department has already issued tender for the project, which will involve the installation of red-light cameras and speed cameras.

- The UK government is considering plans to reduce the national speed limit from 60mph (96.56km/h) to 50mph (80km/h) and enforce it through the use of average speed cameras. Two-thirds of the national road network will be affected, with the exception of the safest A roads, dual carriageways and motorways.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?