Post entry

Seanet - ta rygg på insiders

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Lågt ställda förväntningar ger ett bra läge i Seanet. Att insiders i form av Vd och ordförande samt mästerklipparen Peter Gyllenhammar köpt på sig aktier nyligen är en positiv trigger.

Seanet har sedan notering fört en ganska tråkig tillvaro på First North. Men nu tyder mycket på att det kan bli ändring på den saken. Bolaget har två ben att stå på och vid optimalt utfall kommer aktien mer än tiodubblas i värde. Men även framgång på endast den ena affärsverksamheten skulle betyda mångdubbling av kursen. Seanet genomförde i maj en nyemission som pressade kursen rejält och då passade bland annat styrelsemedlemmar och VD på att köpa in billiga aktier, jag ser det som ytterligare en ledtråd som tyder på att saker kommer att hända.

Bolaget

Som nämndes ovan består bolaget av två affärsområden som har anknytning till varandra men det finns inget beroendeförhållande mellan de två.

C-cell

C-cell är en tjänst som gör det möjligt för passagerarna på färjor och kryssningsfartyg att använda sina GSM-telefoner precis som vanligt när de är till sjöss. Telefonen ”hittar” det GSM-nät som Seanet installerat på fartyget, precis som när telefonen används i utlandet. Att ha ett eget nät ombord ger också rederiet nya möjligheter till att kommunicera med sina passagerare både för marknadsföring och i nödsituationer. Förutom telefoni och SMS erbjuder Seanet även bredband ombord. Affärsmodellen går ut på att Seanet bygger, driftar och äger nätet ombord på fartygen, rederiet tar alltså ingen risk och har där en låg beslutströskel. Seanets intäkter kommer från roamingavtal med landbaserade telekombolag och för bredbandsaccessen. Något förenklat går det tekniskt till så att trafiken ombord aggregeras och skickas via en satellitantenn in i det reguljära telenätet. Just satellitantenn leder oss in på nästa affärsområde.

C-max

C-max ska leverera en ny generations satellitantenner för maritimt bruk. Seanet har en patenterad lösning som ersätter mekaniska rörelser med avancerad mjukvara och säger sig kunna leverera såväl bättre som billigare antenner än vad konkurrenterna gör idag. Under sommaren hösten ska bolaget göra skarpa tester och hoppas på att kunna börja marknadsföra den första modellen redan i år. Om man lyckas kommer marknaden att förändras drastiskt.

Marknad

Enligt Seanet finns det 4000 fartyg för passagerartrafik som kan vara intressanta att installera ett nät på. Marknaden är relativt ny och uppskattningsvis finns det idag 200-300 driftsatta fartyg. Marknaden ligger alltså fortfarande i allra högsta grad öppen. Idag har Seanet driftsatt 10 fartyg skarpt och vi kan förvänta oss ett stadigt nyhetsflöde under resten av året om de ska nå upp till utlovade 30. Senaste nyheten som berättade om åtta fartyg på en gång är ett bevis på att Seanets modell fungerar. Folk vill vara tillgängliga hela tiden så det råder ingen tvekan om att behovet finns. Med ett bra erbjudande kommer Seanet stå starkt på en snabbt växande marknad.

När det gäller antenner finns runt 100 000 fartyg som rimligtvis borde vara intresserade av att ha en satellitantenn. Detta behov kommer knappast att minska över tiden. En installerad bas finns men antennerna byts ut vart 10-15 år.

Värdering

Om man ska tolka aktiemarknaden så verkar det inte finnas en chans att bolaget lyckas ta satellitantennen till marknaden. Och i ärlighetens namn är det ju svårt för en utomstående att avgöra i vilken mån Seanet är på rätt spår. Dock, OM de skulle lyckas skulle bara den delen av verksamheten vara värd ett antal hundra miljoner SEK, i höst får vi kanske veta hur det går och det känns lite som att vänta på en fas II i ett biotechbolag: allt eller inget, med modifikationen att man alltid kan gå tillbaks och justera mjukvaran. Det måste dock sägas att kvalificerat folk har jobbat med antennen och bolaget har tagit ut ett patent, kvalificerade konsulter har utvärderat projektet och bolaget har för avsikt att köra skarpa tester. Något måste det vara värt! Klas Lundgren kom in helt utan prestige i bolaget och hade kunnat lägga ner projektet om det inte haft någon framtid. Bolaget ligger bevisligen ett år eller två bakom konkurrenten C2SAT och ska naturligtvis handlas med rejäl rabatt då ingen färdig produkt finns, men att åsätta den noll i värde är inte heller rätt. OM allt går som det ska i höst finns potential för en monumental uppvärdering. En fungerande produkt med de egenskaper som bolaget säger sig vilja leverera borde rimligtvis vara värd minst ett par hundra miljoner. En extra krydda med antennen är att bolaget tidigare sagt att de kan tänka sig särnotera affärsområdet för att tydliggöra värdet.

Operatörsverksamheten hade varit lättare att värdera med lite historik. Vad vi vet är att de hade ett antal fartyg i julas som genererade ”bra intäkter”, vidare har bolaget lovat att de ska vara kassaflödespositiva i fjärde kvartalet och att de då ska ha driftsatt 30 fartyg. Vidare har man som målsättning att 2010 ha en omsättning på 120 miljoner och en nettomarginal på 12 %. Detta skulle leda till vinst på 14,4 och ett p/e-tal på 20 skulle inte kännas främmande i det läget eftersom bolaget sannolikt kommer att växa kraftigt under ett antal år framöver. Alltså börsvärde 288 MSEK att jämföra med dagens 56 MSEK dryga 5 gånger pengarna, det kan kanske vara värt att göra som rubriken säger, dvs ta rygg på insiders. Att VD går in och köper ca 100 000 aktier när han vet att han ett par veckor senare kommer att få ett optionsprogram på 600 000 aktier, måste anses vara en stark indikation. Styrelsens ordförande tecknade sin del om 2,4 miljoner aktier samtidigt som en annan styrelsemedlem köpte betydligt mer än sin tilldelning i rätter i nyemissionen. Ytterligare en aktör använde sig av teckningsrätter för att köpa in sig stort i bolaget. Mästerklipparen Peter Gyllenhammar passade på att plocka in ca 14 % av bolaget. Jag tror att denne man visste betydligt mer än den genomsnittlige aktieägaren när han tog beslutet att kliva in och jag väljer att se Gyllenhammars inträde som ett kvalitetsbevis.

Aktien är intressant för att det är väldigt lågt ställda förväntningar på bolaget. Samtidigt ser man bevis på att det faktiskt händer saker i det tysta. Med kassan nyligen påfylld, nyanställd personal och upphottad styrelse finns all anledning att investera i bolaget eller åtminstone hålla det under uppsikt inför kommande nyheter. Med nya avtal försvinner mycket av risken i bolaget och då bör en uppjustering av kursen kunna ske snabbt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?