Post entry

SAS: strategiska förändringar lyfter upp aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Flygbolaget SAS har efter flera svåra perioder kommit tillbaka starkt och lönsamheten väntas utvecklas positivt de närmaste åren. Den vikande konjunkturen med stigande oljepris har lett koncernen till större förändringar. En förbättrad finansiell situation och en möjlig försäljning av Spanair gör att aktien ser attraktiv ut på dagens kursnivå.

2007 har tyvärr varit ett år präglat av flera stora negativa händelser som påverkade SAS koncernen såsom kunder och varumärke. Nu satsar SAS med nya krafter att fortsätta implementera Strategi 2011 samt vidta ytterligare åtgärder beroende på den väntande nedgången i konjunkturen.

SAS avslutade 2007 med ett mindre bra bokslutsrapport. Omsättningen för helåret uppgick till 54112 miljoner kronor (51670), en ökning med 4.7%. Med hänsyn tagen till valutaeffekt ökade intäkterna med 5.4%. Rörelseresultat före skatt och engångsposter i kvarvarandeverksamheter blev 1242 miljoner kronor (727). Problemet med Dash Q400 planen belastade resultatet med cirka 700 miljoner kronor. Rörelseresultatet efter skatt uppgick till 636 miljoner kronor (4740) vilket motsvarar vinst per aktie 3.87 kronor (28.1). SAS gjorde en realisationsvinst vid börsindroduktion av Rezidor Hotel Group med 4254 miljoner kronor under 2006.

Mest negativt i bokslutsrapporten var kassaflödet efter investeringarna som sjunkit till -1839 miljoner kronor jämfört med fjolårets 2149 miljoner kronor. SAS eget kapital har ökat med 761 miljoner kronor till 17149 miljoner kronor (16388) varav 636 miljoner kronor är årets resultat. Soliditeten var vid årsskiftet 35% (32) och avkastningen på synligt eget kapital uppgick till 3.8% (37.8). Skulden uppgick till 12042 miljoner kronor (16478) räntebärande. Förändringen beror i huvudsak på att intäkter från kapitalfrigörelse möjliggjort förtida amorteringar.

SAS passagerartrafik ökade till 31.2 miljoner vilket motsvarar 2.9% jämfört med 2006. PRK, det vill säga betald passagerarkilometer, ökade med 1.9%. Kabinfaktorn för helåret 2007 ligger oförändrad jämfört med 2006. Yielden för SAS. det vill säga intäkt per passagerarkilometer för helåret 2007 ökade med 6.5%.

SAS kostnad för flygbränsle uppgick till 8104 miljoner kronor (7953) justerat för positiv valutaeffekt på grund av svagare USD ökade bränslekostnaden med 811 miljoner kronor beroende på högre pris och ökad volym. SAS lämnar ingen utdelning för 2007.

Bolagsbeskrivning

SAS betjänar framförallt den skandinaviska marknaden med ett brett utbud av flygbaserade tjänster med särskilt fokus på affärsresandet. Scandinavian Airlines är medlem och en av grundarna till en av världens största globala flygallianser, Star Alliance. Övriga flygbolag i koncernen är Spanair, Braathens, Wideröe och Air Botnia. I koncernen finns också flygstödjande verksamhet liksom hotellverksamhet.

SAS Strategi 2011

SAS satsar för att säkra en lönsam tillväxt för SAS genom att bygga på fem grundpelare. Fokusering på flygverksamhet, koncentration på geografisk position i Nordeuropa, en harmonisering och utveckling av produkter och tjänster till kunder, att kunna genomföra en kulturell turnaround med ökat fokus på kundorientering och ett ökat engagemang hos medarbetare samt konkurrenskraft i alla delar av verksamheten.

Den nya strategiska inriktningen mottogs mycket positivt av både ägare, personal, fackföreningar, media och finansmarknad.

Kulturell turnaround - kulturfrågan

Det är oerhört viktigt för SAS att de skapar en kultur inom koncernen för att engagera och motivera personalen så att de på sikt kan undvika konflikter genom dialog. Strejker ska inte användas som medel för att uppnå sina mål. Tidigare har personalen genomfört olovliga strejker som lamslagit SAS i perioder. Detta har medfört stora negativa effekter för SAS. Det har varit en brist på förståelse från fackligt håll om åtgärdsprogrammet Strategi 2011. SAS har tillsammans med fackföreningarna fokuserat på en ny samarbetsmodell som ska byggas på ömsesidig förståelse för verksamhetens strategier och mål. Det handlar mycket om SAS:s överlevnad, och inte en kamp mellan ledningen och facket.

Budspekulationer

Det spanska flygbolaget Iberia tillsammans med Gestair vill lägga ett bud på Spanair. Budet är värt 2.82 miljarder kronor. British Airways och Gadair utmanar Iberias bud. Det har också framkommits i medier att tyska Lufthansa är intresserad av Spanair. Det blir intressant att följa budspekulationer under 2008. Enligt värderingsanalys är Spanair värderad till 3.2 miljarder kronor trots sämre resultat för 2007.

Det har kommit nya spekulationer om att British Airways förbereder ett bud på British Midland där SAS äger 20 procent. Det är Open-skiesavtal som EU öppnade för alla europeiska flygbolag, där man flyger från valfri ort inom EU till valfri ort i USA. Avtalet innebär att transatlantiska linjer öppnas för konkurrens vilket innebär att högtrafikerade flygplatser går upp i värde. British Midland kontrollerar 12 procent av landningsrättigheterna på London Heathrow.

SAS är redo att sälja sin ägardel i British Midland, som har 12 procent av landningsrättigheterna. British Midland går dåligt, men värdet för landningsrättigheterna har gått kraftigt upp.

Viktigaste utgångspunkter för SAS under 2008

SAS har ett långsiktigt mål fram till 2011, att sänka kostnaderna med 2.8 miljarder kronor och få upp lönsamheten till 4 miljarder kronor per år. Viktiga komponenter är att genom frigjorda resurser kunna utöka antalet avgångar, liksom att få bort den utbredda strejkkulturen. SAS vill engagera personalen genom vinstandelar och delägarprogram.

En försäljning av Spanair och andelen i British Midlands kan ge SAS 6-7 miljarder kronor. Det kan förstärka SAS finansiella ställning och bättre finansieringsvillkor framöver. SAS vill expandera sina marknadspositioner i Nordeuropa, samt nya investeringar av nya flygplansflottor. SAS har ett mål att bli majoritetsägare i airBaltic och Estonian Air.

SAS har kommit överens med flygplanstillverkaren Bombardier om ersättning för incidenterna med Dash-planen hösten 2007. Den totala finansiella kompensationen uppgår till 1 miljard kronor. Samtidigt har SAS godkänt en order på 27 plan, med option på ytterligare 24 plan. De nya plan som kommer att levereras av Bombardier blir jetplan av typen CRJ900 NextGen och turboproplan av typen Q400 NextGen. Ordervärdet uppgår till 65 miljarder kronor. De ersätter den gamla Q400-flottan som togs ur trafik i höstas. Leveransen av plan kommer att ske successivt under de kommande åren med start hösten 2008 fram till 2011.

SAS öppnar flera nya interkontinentala flyglinjer för att utveckla trafikutbudet inom norra Europa. SAS har en målsättning att få större andel av flygresenärerna inom hemmamarknaden genom smidiga förbindelser mellan bolagens knutpunkter blir SAS attraktivare för kunderna.

Var uppmärksam på SAS-aktien

Det stigande oljepriset är negativt för SAS eftersom det påverkar priset på flygbränsle. Kostnader av bränsle står för 18 procent av flygbolagets kostnader vilket kan göra SAS mycket känsligt för ändringar i bränslepriset.

Open Skies-avtalet innebär att europeiska flygbolag kan flyga från valfri ort inom Europa till valfri ort i USA. Det gynnar SAS eftersom bolaget har 20% i British Midland som har 12% av landningsrättigheterna på Heathrow vilka är mycket åtråvärda. Värdet för landningsrättigheterna har stigit kraftigt i värde.

Bolagets finansiella situation har länge varit ansträngd men efter försäljningen av hotellkedjan Rezidor och SAS Flight Academy har den finansiella risken i bolaget sjunkit betydligt.

SAS fokuserar på nordeuropeiska flygmarknaden för att bemöta nya infrastrukturella förändringar i järnvägar och transportvägar för bättre hantering. Antal passagerare inom inrikes har varit oförändrad men på sikt kan inrikesflyget minskas, däremot kommer utrikesflyget att öka kraftigt vilket gynnar SAS.

SAS måste fortsätta fokusera på bättre kostnadskontroll och bemöta stigande oljepris med bättre hantering för att klara höga kostnader under första halvåret av 2008.

SAS förväntas redovisa svagt resultat för första kvartalet och därefter visa bättre resultat fram till utgången av 2008. Vinst efter skatt förväntas ligga på 1.240 miljoner kr för helåret 2008 exklusive realisationsvinst efter eventuell försäljningen av Spanair och andelen av brittiska flygbolaget British Midlands.

Största aktieägarna i SAS koncernen:

Svenska staten 21.4%

Danska staten 14.3%

Norska staten 14.3%

K & A Wallenberg Stiftelse 7.6%

Unionen 1.8%

SEB Fonder 1.7%

Första AP-fonden 1.6%

Danmarks Nationalbank 1.4%

Goldman Sachs International 1.3%

Övriga aktieägare 29.3%

Negativa faktorer som talar mot SAS:

* En kombination av stigande oljepriser och fallande biljettpriser som kan påverka intjäningen negativt.

* Stillastående Q400-planen kan belasta SAS med 600 miljoner kronor

* Nya oväntade strejker

* Lägre yielden kan påverka SAS resultat negativt

* Låg budgetbolag fortsätter pressa SAS

* SAS lämnar ingen utdelning för verksamhetsåret 2007.

Positiva faktorer som talar för SAS:

* Den förbättrade konjunkturen kan leda till stigande biläggning på rutterna samtidigt som intäkterna per flygstol stiger, delvis också som en följd av minskad priskonkurrens.

* SAS satsar på finansiellt handlingsutrymme för större vikt att hantera kommande omstruktureringar och investeringar.

* Försäljningen av Spanair fortsätter med flera budgivare

* Sjunkande bränslepris

* Kostnadsbesparningsprogrammet kan skapa en stark vinsttillväxt framöver

* Försäljningen av landningsrättigheterna på London Heathrow

* Positiv utveckling för SAS Individually Branded Airlines

* SAS öppnar nya flyglinjer till San Francisco och Delhi

Värderingsanalys

Det finns 164.5 miljoner aktier som till kurs 51 kronor har ett börsvärde 8389 miljoner kronor. SAS har eget kapital på 17.6 miljarder kronor. Börsvärdet är mycket lägre än SAS eget kapital. SAS handlas till p/e-tal 3.42 på 2008 års prognostiserade vinst. JEK/aktie handlas till 104.13 (99.49). Det är också intressant att studera värderingarna i SAS-aktien och jämföra med Stockholmsbörsens utvecklingsindex och sektorindex. Aktien är lågt värderad.

P/E-tal

Utvecklingsindex 11.05

Sektorindex 13.38

SAS 3.42

P/S-tal

Utvecklingsindex 0.97

Sektorindex 0.92

SAS 0.16

Rekommendation

Marknaden har diskonterat väldigt mycket negativt i aktien. SAS-aktien är attraktivt värderat i dagsläget. Rekommendation är köp med riktkurs 75 danska kronor.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?