Sälj SAS både på kort och lång sikt
2009-11-05 09:12, Edited at: 2011-03-11 05:53Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
När andra flygbolag ökar marknadsandel är det bara ett bolag som förlorar och det är SAS. Även om SAS kan ta tillbaka det i framtiden. Kortsiktigt kan inte aktien öka bara med \\"besparingar\\" som bränsle.
Bakgrund och Fundamentala: SAS är lite för välkänt företag för att man ska skriva bakgrund och fundemta om. Några intressanta betraktelser dock är att det är väldigt få f.d. statliga företag som faktiskt har växt och blivit framgångsrika företag efter att staten har släppt styret.
SAS är ett perfekt exempel på hur ett ”nästan” statligt företag har väldigt svårt för att hävda sig mot företag som Norwegian och Ryanair.
Undra den statliga tiden har man byggt upp mycket av infrastrukturen och olika tjänsterna som bagagehantering, teknisk hantering av flygplats och flygplan på SAS bekostnad. Även till viss del flygplatsutbyggnader och underhåll har SAS fått bekosta. T.ex. är en stor outnyttjad del av Arlanda flygplats byggt för att nyttjas av endast SAS. Detta blev ju aldrig av. Ni som ibland åker till England och passerar den jätte ytan till F gaterna kommer att passera det som en gång skulle bli SAS hallarna.
Här har man ett jätte företag som har historiskt bekostat utbyggnader och byggt upp olika tjänster för de stora flygplatserna i Sverige. Sen tog staten bort handen och man skulle klara sig själv med ett jätte bagage, lynniga fackföreningar och en historia som är omöjlig att växa med in i en framtid som vägrar betala 8000 SEK för Stockholm-Kalmar.
Ett annat exempel är att SAS åtnjuter en annan beskattning och avgiftsmodell på de svenska flygplatserna. De betalar helt enkelt mer än t.ex. Norwegian och de andra flygbolagen som trafikerar t.ex. Arlanda.
Så när man läser hur dåligt skött SAS är och de otaliga felbedömningar som har gjorts. Ha även detta i beaktning; Det är som att tvinga Telia betala en liten skatt för alla som pratar i telefon i Sverige. Att Televerket sålde av hela service/underhålls delen när de gjorde var ju ett geni-drag annars hade Telia varit en kopia av SAS är idag!
Sen bli ju saker och ting inte bättre av att man gör felaktiga affärer t.ex. i Spanien, köpet av Dash flygplanen, mångfalden av olika flygplanstyper som kräver stor serviceorganisation och underhåll etc. Att ha Norska och Danska staten kan man tycka allt möjligt om och jag utelämnar min egen åsikt. Till plus sidan hör dock att man har ju även gjort bra oljeaffärer, byggt upp verksamheter i andra länder etc.
Att SAS skär hårt inom alla led kan vara av nytta, men då gäller det att man är tillräckligt målmedveten och inte ger med sig lite i Danmark, lite i Norge etc. Då får de ju heller inte den verkliga utväxlingen. Det skickar konstiga signaler så ingen till slut tror på SAS ledningen förmåga att verkställa sina mål.
Bokslutet som presenterades i morse visar att man är på rätt väg. Men det kan liknas vid att man har lämnat Karlstad för Florens i Italien och i Kristinehamn påstår man att man är på rätt väg. Det stämmer men det är ju väldigt långt kvar.
Teknisk analys: Mitten av juli låg aktien på lägsta i den lägsta nivån någonsin. Sen dess har aktien haft en bra utveckling till 8/10 då brakade det rejält neråt. Många negativa nyheter för SAS i form av misslyckanden med sparmål, kabinfaktor etc.
Idag presenterades kvartalsrapporten som var på rätt sida av förväntningarna. Men det var inte tillräckligt bra för att majoriteten av investerarna ska köpa aktien hysteriskt och trycka upp priset.
Aktien är just nu nära stöd på 4,20. Efter att den momentana upp och ner gången på grund av bokslutet har lagt sig tror jag att aktien kommer att försvagas ännu mer. Volymerna har varit goda vid nedgången vilket bara bekräftar trenden neråt.
RSI ligger strax över 40 (innan börsen öppat), MACD visar inga tecken just nu på uppgång. Att aktien befinner sig vid stöd brukar vara ett gott tecken, men tolkningen av kvartalsrapporten kan spräcka vad som helst!!
Omvärlden och branschen: Tittar man på de andra bolagen i Norden har ju de haft bättre resultat än SAS. Detta faktum endast betyder att tillväxten är på bekostnad av SAS endast. Antalet flygpassagerare har inte ökat under de senast 18-24 månaderna så om någon växer är det på bekostnad av SAS.
Insider: Det man kan se så här långt är att Robin Kåmark som är (Senior Vice President Airlines Commercial) har sålt av 140 000 i sept. Mats Lönnqvist (finanschef) köpte en större post i april och Jacob Wallenberg har handlar under april
Alla de större insideraffärerna var under april när kursen var väldigt lågt. Så insidern är inte till någon större hjälp.
Slutsats: Kortsiktigt (1-2 veckor), sälj
Medel Kortsiktigt (1-5 veckor), bevaka eller sälj
Långsiktig (1-6 mån), sälj eller öka vid en nedgång under 4,20.