Post entry

Probi: Tredje gången gillt för Probi och Danone?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Probi kurs rusade igår på beskedet om nytt avtal med globala mejerijätten Danone. Första gången man slöt licens avtal med Danone 2003 ledde det inte till någon produktlansering vilket inte heller skedde under det förnyade avtal som slöts mellan bolagen i slutet av 2006. Även om dessa avtal har resulterat i engångsutbetalningar har det givetvis varit en besvikelse för Probi att Danone inte utnyttjat Probis bakterie i någon internationell produktlansering. Har man lyckats gardera sig mot liknande besvikelser i det nya avtalet?

Den stora biten i gårdagens aviserade affär mellan Danone och Probi är faktiskt den uppgörelse som Danone samtidigt slutit med Skånemejerier som rör ägandet av produktkonceptet Proviva. Danone förvärvar 51 % av aktierna i Proviva och får option för ytterligare ökad ägarandel efter 2018.

Tillsammans med Probi avtalet innebär det att Danone har möjlighet att lansera Proviva och/eller andra produkter baserade på Probis bakterie i hela världen, USA undantaget.

Tidigare försök att lansera Proviva internationellt (England) har inte fungerat men det berodde nog mer på Skånemejeriers avsaknad av varumärke och marknadsföringskapital än på produktkonceptet. Idag säljs Proviva främst i Sverige men även i Danmark och Finland.

Ur Probis synvinkel är Danones förväntade internationalisering av Proviva den största och mest konkreta fördelen med avtalet. Probi har sedan en tid tillbaka försökt bredda sitt produktutbud men i praktiken är det Proviva royalties som står för nästan 90% av intäktssidan. Proviva växer hyggligt i befintliga marknader men en internationell lansering skulle givetvis kunna innebäre ett enormt lyft för Probi.

Varken Danone eller Probi lämnar någon kommentar om avtalet när det gäller royalty eller intrenationella lanseringsplaner. Probi indikerar dock att det kommer att dröja några år innan Proviva dyker upp på nya marknader.

För jätten Danone är avtalet med Probi/SM en liten detalj i en stor internationell strategi. Danone har inte ens släppt något PM om affären och man kan bara gissa sig till motivet. Danones tillväxt i Europa har stagnerat, medan man fortfarande växer bra i Asien och Americas. Proviva kan bli ett vapen för att hålla uppe Danones försäljningen i EU området.

Enligt senaste rapporten har Probi en tillväxt på knappt 15 % där kosttillskott växer snabbare men från en liten volym.

Lanseringen av Friscus produkterna har gått hyggligt men har inte blivit den försäljningssucce som många hoppats på. Produkten finns ofta till extrapris i min Netto butiks spotmarknad vilket jag betecknar som ett dåligt tecken.

Försäljningen i USA av GoodBelly , Nextfood verkar också gå knackigt.

Resultatet 2010 per aktie kan bli ca 1,2 kr i ett optimistiskt scenario vilket ger ett PE tal 2010 på 50.

Samanfattningsvis tycks det återigen som om Probis framtida öde till stor del ligger i Danones händer. Till skillnad mot tidigare avttalssituationer kan man nog räkna med att Danone denna gång kommer att vara mera aktiva på marknaden med Probis bakterie. Frågan är bara hur planerna ser ut och vilken royalty som Probi lyckts förhandla sig till?

Med tanke på den förhållandevis höga kursen och den osäkerhet som ännu finns om avtalet när det gäller ekonomiska villkor och tidplan / omfattning av Danones eventella expansionsplaner för Proviva, blir rekommendationen avvakta.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?