Post entry

Pricer: det perfekta bolaget?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Pricer går nu mot fjärde raka året där ett vinstresultat visas upp. Pricer har en affärsidé som är enkel att förstå och Pricer har en enorm potentiell marknad. Klar uppsida finns i Pricer.

Om bolaget

Pricer, som 1991 grundades i Uppsala, erbjuder elektroniska displayer och hyllkantsetiketter. De erbjuder även lösningar och tjänster för effektiv kommunikation, hantering, prisoptimering och produktinformation i butik. Pricers kommunikationsplattform bygger på en tvåvägskommunikation för att säkerställa spårbarhet och en effektiv hantering av resurser. Pricers system syftar till att underlätta arbetet i butiken samt att öka butikens produktivitet. Pricer är verksamma på en global markand där företagets målgrupp är dagligvaruhandeln, där både livsmedelshandeln och övrig detaljhandel ingår.

Pricers ESL-system (electronic shelf labels) består av individuella elektroniska hyllkantsetiketter. ESL-systemet utgör en helhetslösning för elektronisk prissättning och information i butiker. Systemen grundar sig på IR (infraröd teknik), vilket bland annat ger möjlighet till en tvåvägskommunikation, detta innebär att man har möjlighet att få det bekräftat att etiketten har mottagit den nya informationen.

Pricers segmentsbaserade displayer visar bland annat pris, ev. kampanjpris samt start- och slutdatum för kampanjen. Vidare kan även lagernivåer etc visas på displayerna. Pricers produkter kan även erbjuda detljhandeln mer avancerade etikettfunktioner som används vid komplexa prisscenarier. Dessa etiketter visas på en stor LCD-display. Dessa etiketter kan även användas i ett marknadsförings syfte då displayerna kan visa rullande text. En av fördelarna med ESL är att det blir ett mer effektivt prissättningsarbete, t ex försvinner den monotona och arbetsintensiva prissättningen. Vidare minskar det även risken för prisfel betydligt. Prissättningen kan även ske centralt och behöver inte göras lokalt i respektive butik. Att prissättningen kan ske centralt innebär ju också att prissättningen överrensstämmer i respektive butik.

Pricers ESL-lösning har installerats i många av de främsta detaljhandelskedjorna i Europa, Japan och Amerika. Pricers produkter har installerats i mer än 40 länder.

Organisationen Pricer

Pricer är uppdelad i fem olika affärsenheter; Sverige, Frankrike, Israel, Spanien och USA. Förutom den egna säljorganisationen säljs även Pricers produkter med hjälp av internationella och lokala återförsäljare och systemintegratörer med detaljhandeln. För att nämna några av de viktigaste samarbetena utgör Toshiba (i Europa), PSI (i Skandinavien), Skydirect (i Sydafrika) och Ishida (i Japan) de viktigaste partnerskapen. Produktionen är outsourcad där de strategiskt viktiga leverantörerna finns i Hong Kong, Kina och Danmark.

Sammanfattning av den senaste årsredovisningen

Vid en anblick i årsredovisningen för verksamhetsår 2009, kan man se att årets resultat uppgick till 19.9 MSEK vilket renderar i en vinst per aktie på 0.02 sek. Nettoomsättningen uppgick till 327.3 MSEK och rörelseresultatet uppgick till 25.2 MSEK. Företaget uppvisade en soliditet på 83%, vilket är en ökning på 8% jämfört med föregående år. I övrigt har samtliga av ovanstående mått sjunkit kraftigt sedan verksamhetsåret 2008. Vad som däremot är positivt är att det var tredje året på raken som företaget visade på ett plus resultat. Positivt från verksamhetsår 2009 utgör bland annat även det faktum att Pricer tagit sig in på nya marknader så som den sydafrikanska marknaden. Pricer är därmed nu aktiva på alla fem kontinenter.

Viktiga kontrakt tecknades även inom övrig detaljhandel för DotMatrix, den nya generationens grafiska displayer. Förutom de grafiska displayerna ger även systemet en möjlighet att centralisera prishanteringen till huvudkontoret. Avtal tecknades bland annat av en belgisk telefonioperatör samt inom gör-det-själv-sektorn. Även Svenska Posten installerade DotMatrix lösningar i fler än tio terminaler.

Den franska dagligvarumarknaden utgör Pricers viktigaste markand och där tecknades flera nya avtal med ESL-system och DotMatrix-displayer. På marknaden noteras att flera kedjor använder sig av ESL lösningar, detta har också inneburit nya konkurrenter på marknaden. Dessa konkurrenter ligger dock en bra bit efter Pricer som är marknadsledande inom den globala ESL-marknaden.

Q3 2010 Pricers försäljning under det tredje kvartalet ökade med 47 % jämfört med året innan. Resultatet påverkades dock negativt utav den starka kronan. Rörelseresultatet uppgick till 7.1 MSEK. Den franska marknaden fortsatta att vara den stora marknaden för Pricer, under fjärde kvartalet ska franska Carrefour installera Pricers ESL-system. Projektet värderas till cirka 300 MSEK och förväntas avslutas år 2013. Vidare har även franska Cora, Schiever och Castorama valt att använda sig av Pricers ESL-system. Under kvartalet uppvisades ett kassaflöde från den löpande verksamheten på -25.4 MSEK, detta beror främst på att Pricer byggt upp ett större lager som ska möta den förväntade framtida försäljningen. Vinst per aktie för de första nio månaderna uppgick till 0.03 SEK.

Marknaden

Pricers viktigaste marknad utgörs av den franska dagligvaruhandeln. På senare tid har även intresset ökat från övrig detaljhandel, såsom gör-det-själv kedjor, apotek och mobiltelefonbutiker. Marknadspenetrationen är fortfarande mycket låg. Pricer har i ett uttalande bedömt att den tillgängliga marknaden för antal etiketter uppgår till 6-10 miljarder, detta endast inom livsmedelssektorn. Pricer uppskattar sin globala marknadsandel till 55 %. Prices huvudsakliga konkurrent utgörs av SES som dock har större delen av sin verksamhet på den franska marknaden. Detaljhandelskedjorna har mer börjat använda sig av priset som ett sätt att differentisera sig från sina konkurrenter. Den finansiella krisen påverkade dock investeringsviljan hos detaljhandelskedjorna.

Europa

I Frankrike har ESL-systemet etablerat sig starkast utav de Europeiska länderna. I Frankrike präglas marknaden av stark priskonkurrens, oberoende butiker, kostnadsnedskärningar och rationaliseringar. Även ESL-marknaden har utvecklats positivt i östeuropa samt visat tecken på en återhämtning i de nordiska ländera.

Japan

I Japan präglas marknaden av att ny teknik utnyttjas, färska råvaror levereras ofta flera gånger per dag vilket leder till en aktiv prissättning. Även här har den finansiella oron minskat tillväxttakten för Pricers produkter.

Amerika

I USA hittar man världens största detaljhandelsmarknad, däremot är acceptansen för ESL låg. Det finns dock indikationer på att intresset för ESL sakteliga har ökat. Däremot finns ett större intresse för ESL i latinamerika, t ex i Mexico där systemen börjat att användas.

På de övriga marknaderna är det främst i Sydafrika som en positiv utveckling uppvisats.

Aktien och ägarsituationen

Pricer handlas på Small Cap och antalet aktier uppgår till 1 053 miljoner B-aktier. I senaste årsredovisningen framgår att Pricer än så länge inte lämnat någon utdelning och ämnar inte göra det heller förrän stabil och tillräcklig lönsamhet har uppnåtts. Priceraktien har haft en positiv utveckling under det senaste året med en uppgång på 58.18%. De fem största ägarna per 2010-12-31 utgörs av nedanstående tabell:

Ägare

Röster (%)

Innehav (%)

Sagri Development AB

10.68

9.97

Pohjola Bank

4.56

4.60

Danske Bank International

4.16

4.20

Handelsbanken Fonder

3.41

3.44

Fim Bank LTD

3.35

3.38

Kassaflödesanalys

Jag har analyserat Pricer ur ett fundamenalt perspektiv. Pricer har visat upp ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten under de senaste tre åren. Som diskonteringsränta har jag använt mig av 8%. Jag bedömer tillväxttakten för de närmaste åren som väldigt positiv. Det faktum att efterfrågan på Pricers produkter fortsätter att vara god samt att nya avtal tecknas, t ex ett nyligen tecknat avtal med Coop, driver upp produktionen. Jag tror att en tillväxt på 15% för de närmaste åren inte alls är omöjligt för Pricer. Jag har därför använt mig av en 15%-ig tillväxttakt för de första åren i min DCF analys. Vid en diskontering (8% diskonteringsränta) av de framtida förväntade kassaflödena till nuvärde erhåller jag ett värde per aktie på 1.72 sek. Detta innebär en potential för Priceraktien på 98% från dagens nivåer.

Triggers

Triggers utgörs av att fler och fler kedjor i fler och fler länder börjar övergå från prissättning via pappersetiketter till prissättning via displayer. Den starkare efterfrågan på Pricers produkter fungerar som den, enligt mig, största triggern. Det faktum att Pricer är världsledande och väl positionerat gör aktien mycket intressant. För närvarande är nu dagligvaruhandeln inne i en förändringsfas där konkurrensen ökar och mer fokus hamnar på priset. Detta kommer att påverka Pricer positivt och företaget beräknar en potential på 6-10 miljarder etiketter. Vidare har Pricer ett starkt varumärke inom dagligvaruhandeln och marknadsnärvaron är stor. Teckning av nya storavtal skulle också fungera som en trigger för aktiekursen.

Risker

Marknad: För Pricer gäller samma som för de flesta andra bolag att en ny dipp i konjunkturen skulle påverka företaget negativt. För Pricer skulle en ny dipp innebära att de stora kedjorna skulle investera mindre och det leder oavkortat till lägre intäkter för Pricer.

Kunder: Pricer har ett fåtal storkunder som står för en stor del av intäkterna, vilket innebär att Pricer är beroende av enstaka kunder för att uppvisa ett bra resultat. Viktigt för Pricer är att minska beroendet från enskilda kunder, detta kan ske exempelvis genom samarbeten med olika partners.

Konkurrenter: Som tidigare nämnts finns i huvudsak en konkurrent – SES. Därutöver finns mindre bolag som försöker etablera sig på marknaden samt regionala bolag. En risk skulle kunna utgöras av att en konkurrent går samman med en stark partner.

Det som gör Pricer till en bra investering är bland annat att de stora industriella dagligvaruhandlarna, de hundratusentals livsmedelsbutiker som finns och de miljarder med pappersetiketter som nu finns och som är inne i en förändringsfas. ESL är fortfarande relativt nytt på denna marknad och det finns därmed en enorm marknad, då det finns ett tydligt behov av att byta ut pappersetiketterna. Som tidigare nämndes är dagligvaruhandel utsatt för en mycket stark konkurrens och ett sätt att skilja sig från sina konkurrenter är att använda sig av priset för att locka till sig kunderna. Med Pricers produkter kan dagligvaruföretagen på ett mer effektivt sätt ändra priset än vad som annars kan göras då pappersetiketter används.

Vinst per aktie för den senaste 12 månadersperioden uppgår till 0.05 SEK. Beräknat på dagens aktiekurs erhåller Pricer ett P/E tal på 17.4, vilket inte är skrämmande högt för ett tillväxtbolag som Pricer. Enligt min mening har Pricer en mycket spännande framtid och vinst per aktie för 2011 kan mycket väl uppgå till 0.12 SEK per aktie. En vinst per aktie på 0.12 SEK beräknat på dagens P/E tal skulle rendera i en kurs på 2.09 SEK.

Rekommendationen starkt köp ges för Pricer.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?