Oriflame: billig tillväxt
2009-02-26 14:23, Edited at: 2011-03-11 05:44Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Oriflame har lyckats öka försäljningen trots stor del av verksamheten i det krisdrabbade Ryssland. På sikt är aktien spännande.
Oriflame är ett kosmetikföretag som säljer skönhets- och hudvårdsprodukter genom en självständig försäljningskår, utanför den traditionella detaljhandeln. Produktsortimentet marknadsförs i 59 länder och består av hudvårdsprodukter, dofter, färgkosmetik, toalettartiklar och accessoarer. Av försäljningen står Östeuropa för drygt hälften och Central- och Sydeuropa för en fjärdedel.
FRAMTID
Som framgår av texten ovan är en investering i Oriflame också en investering i framför allt Östeuropa. Detta ger ökad risk men också ökade möjligheter. Kosmetika har historiskt varit en defensiv sektor som klarat sig relativt bra i konjunkturnedgångar.
Hittills har Oriflame också lyckats öka försäljningen trots en mycket svår marknad det senaste året. Under det fjärde kvartalet ökade Oriflame intäkterna med 16 procent organiskt och rörelseresultatet med lika mycket. Enligt bolagets prognos för 2009 väntas omsättningen öka med mer än 10%. Historiskt brukar Oriflame vara mycket försiktiga i sina prognoser och det finns därmed skäl att tro att årets prognos håller. Affärsmodellen är beprövad och mycket lämplig i ett instabilt marknadsklimat. En stor del av kostnaderna är rörliga och då den stora försäljningskåren får betalt i provision innebär det att kostnaderna sjunker vid sämre försäljning.
Trots att bolaget gått bra så har aktiekursen halverats det senaste året och har därmed underpresterat börsen i övrigt. Osäkerhet om valutorna i Östeuropa har bidragit till att investerare dragit sig undan. På sikt finns det dock hopp om att valutorna stabiliseras och det finns många spännande marknader kvar för Oriflame att ge sig in på. Försäljningen och försäljningskåren ökar stabilt.
VÄRDERING
Tillväxtbolag som Oriflame brukar ofta värderas med en premie jämfört med börsen i övrigt. Enligt konsensus prognosen för 2009 handlas nu Oriflame till ett p/e tal på ca 10. Balansräkningen är i gott skick och utdelningen hålls oförändrad på 1,25 Euro vilket ger en utmärkt direktavkastning på över 6%.
Värderingen får anses som mycket låg både i förhållande till bolagets konjunkturtåliga tillväxt och jämfört med konkurrenter. Den höga direktavkastningen på ett tillväxtbolag är mycket lockande.
SLUTSATS
De risker som finns på Oriflames marknader bör vägas upp av den låga värderingen. Det är definitivt inprisat fortsatta problem med de östeuropeiska valutorna. Trots det kan det dröja länge innan investerare vågar in igen i aktien och kursen är mycket ryckig. Över 5% upp eller ned på en dag är inte ovanligt. Det gäller att vara kall och försöka fånga upp aktien efter en dipp. Ett köp på runt 200 kr bör ge god risk/reward.
På lite sikt bör aktien ha god chans att överträffa index. Jag rekommenderar köp men var beredd på en skakig resa.