Odd Molly: spännande men hög risk
2008-02-19 09:07, Edited at: 2011-03-11 05:32Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Odd Mollys bokslutsrapport kom in som väntat förutom lite extra leveranser av tidiga vårvaror. Aktien känns fullvärderad i dagsläget.
Nettoomsättning för 2007 ökade med 139 procent till 130,3 milj (54,5). Bruttovinstmarginalen steg till 57,2 procent (54,9). Rörelseresultatet ökade till 18,5 milj (4,9) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,2 procent (9,1). Resultatet efter skatt var 12,9 milj (3,4). Nettomarg. steg till 9,9 procent. Resultatet per aktie uppgick till 2,4 kr (0,7).
För Q4 2007 ökade nettoomsättningen med 148 procent till 23,0 milj. Rörelseresultatet var 0,6 (-0,9) vilket motsvarar en rörelsemarginal på 2,6 % (-9,2). Resultatet efter skatt uppgick till 0,1 milj (-0,6). Resultatet per aktie var 0 (-0,1).
Ingen utdelning föreslås för 2007. Ordervärdet för vår/sommar anges till 125 milj (48,5) vilket motsvarar en ökning med 158 procent. Bolaget skriver att man under året etablerat samarbeten på fyra nya marknader - Portugal, Grekland, Ryssland och Belgien. Man har även etablerat ett eget dotterbolag i USA.
Man ska inte låta sig luras av de svaga resultet för Q4 då bolaget har starka säsongsvariationer. VD har noga påpekat att man bör se på Odd Molly halvårsvis. Bolaget presenterar sitt ordervärde halvårsvis och för första halvåret 2008 var det 125 miljoner. Min prognos för helåret är 275 miljoner. Ökad omsättning ger skalfördelar avseende fasta och halvfasta kostnader som t.ex för marknadsföring och hyreskostnader. Man kan dock notera att personalkostnaden ökat i förhållande till omsättningen vilket bolaget förklarar med att man måste förstärka organisationen.
Min vinstprognos för 2008 är 7 kr per aktie vilket innebär att bolaget i skrivande stund handlas på p/e på cirka 20. Odd Molly är ett mycket välskött företag men det är viktigt att skilja på ett bolag och dess aktie. Kläderna har ganska extrem design och det finns signaler att nuvarande hypen kring märket mattats i Sverige och det finns ju alltid ett tak där kläderna blir för vanliga. Odd Molly har ju förstås gott om utrymme att växa utomlands och man kan ju även bredda sortimentet. Potentialen på nuvarande nivå med signaler om annalkande lågkonjunktur känns begränsad. Odd Molly har hittills växt fort men det är från låga nivåer. Övriga klädaktier på börsen har handlas ned och Björn Borg handlas t.ex till p/e 11-12 på 2008 årsvinst. Med ett p/e på 20 för 2008 års vinst känns aktien fullvärderad. Själv minskade jag mitt innehav när aktien rusade mot 200 men en mindre bevakningspost får ligga kvar. Sammanfattningsvis så är Odd Molly spännande men risken får betraktas som hög från den här nivån.