Post entry

Odd Molly: nu gäller det att hänga med!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Odd Molly är inne i en extrem marginalexpansion och den geografiska expansionen har lagt grunden för en uthållig tillväxt på lång sikt.

Odd Molly säljer mode för kvinnor mellan 30 och 50 år, en målgrupp med mycket stark köpkraft. Odd Molly har valt att inte ha egna butiker och man lägger ut tillverkning och lagerhållning externt, det betyder att man kan koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift nämligen att designa, marknadsföra och sälja kläder. Nu är det snart dags för Odd Molly att komma med sin orderrapport för höst/vinter 2008. Den geografiska expansionen är explosiv, även produktbreddningen till mer skräddade kläder talar för en uthållig tillväxt i flera år framöver. I dagsläget handlas Odd Molly till P/E 17 för 2008 års prognostiserade vinst. Om man räknar med 50 procents tillväxt från 2008 till 2009 handlas Odd Molly till P/E 9 på dagens kurs vid 137 kr. Vad många tycks glömma bort är att redan nu i oktober kommer ordervärdet för vår/sommar 2009. Det betyder att marknaden kan börja räkna på 2009 redan nu i oktober, vi är där om bara 6 månader. Ännu intressantare blir det när man tittar 18 månader framåt, då börjar vi räkna på 2010 års vinst som är enligt prognosen 20 kr per aktie, då är P/E talet nere på cirka 7.

En trigger i framtiden när tillväxten tappar fart kan vara att Odd Molly kan utöka med mode för mannen exempelvis, Odd Ragnar. Konceptbutiker är en annan trigger som ökar försäljningen per återförsäljare. En annan trigger för aktien är även en framtida split som med största sannolikhet kommer våren 2009.

Risker kan till exempel vara en modemiss.

En jämförelse mellan Björn Borg och Odd Molly kan göras eftersom bolagen växer på nästan identiskt sätt. Många iakttagelser kan göras när man studerar siffrorna nedan, en av iakttagelserna är att mellan 2005-2006 expanderar Björn Borg sin vinstmarginal med hela 9 procent. Tittar man vidare på omsättningen ligger den ungefär i linje med Odd Mollys idag. Med denna jämförelse menar jag att man med stor sannolik kan utgå från att Odd Molly kommer att göra samma enorma marginalexpansion mellan 2007-2008 det vill säga cirka 9 procent. En annan iakttagelse är att Odd Molly växer fortare än Björn Borg och under högre lönsamhet.

I exemplet nedan bortser jag från den sista spliten i Björn Borg eftersom det blir lättare att förstå jämförelsen. Björn Borg hade innan den senaste spliten ca 5,7 miljoner aktier, det är lika många som Odd Molly har idag. Vinst aktie efter skatt.

Björn Borg

2004 Vinstmarginal 10% Omsättning 122 MSEK

2005 Vinstmarginal 16,2% Omsättning 183 MSEK

2006 Vinstmarginal 25,2% Omsättning 325 MSEK Vinst AK cirka: 10,20 kr

2007 Vinstmarginal 28,7% Omsättning 495 MSEK Vinst AK cirka: 16,70 kr

Odd Molly

2004 Vinstmarginal -5% Omsättning 10 MSEK

2005 Vinstmarginal 3% Omsättning 21 MSEK

2006 Vinstmarginal 9% Omsättning 55 MSEK

2007 Vinstmarginal 14% Omsättning 130 MSEK

2008 Vinstmarginal 23% Omsättning 280 MSEK Vinst aktie cirka: 8 kr.

2009 Vinstmarginal 29% Tillväxt med 50% till 420 MSEK Vinst AK cirka: 15,40 kr.

2010 Vinstmarginal 29% Tillväxt med 30% till 546 MSEK Vinst AK cirka: 20 kr.

Ex. p/e-tal baserat på nuvarande kurs 137 kr.

År 2008 med en vinst på ca 8 kr per ak, p/e 17

År 2009 med en vinst på ca 15,40 kr per ak, p/e 9

År 2010 med en vinst på ca 20 kr per ak, p/e 7

Ex. p/e-tal

År 2008 p/e 30x8=240 kr per aktie

År 2009 p/e 28x15,40=431 kr per aktie

År 2010 p/e 26x20=520 kr per aktie

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?