Post entry

Odd Molly: Nu är det dags att hoppa på tåget!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Analysen är baserad på min förra analys daterad 2008-03-31, vilken visade sig helt feltimad. Nu har vi ett helt annat läge och vill därför påminna om tillväxt caset Odd Molly!

Allt tyder mer och mer på att vi har sätt botten i klädessektorn, Björn Borg har varit nere och vänt på 35 kr och Odd Molly har varit nere på 45 kr, kurser som jag tror vi aldrig mer får se framöver. Odd Molly säljer mode för kvinnor mellan 20 och 50 år, en målgrupp med mycket stark köpkraft. Odd Molly har valt att inte ha egna butiker och man lägger ut tillverkning och lagerhållning externt, det betyder att man kan koncentrera sig på sin huvudsakliga uppgift nämligen att designa, marknadsföra och sälja kläder. Den geografiska expansionen är explosiv, även produktbreddningen till mer skräddade kläder talar för en uthållig tillväxt i flera år framöver. I dagsläget handlas Odd Molly till P/E 9 för 2008 års prognostiserade vinst. Om man räknar med 45 procents tillväxt från 2008 till 2009 handlas Odd Molly till P/E 5 på dagens kurs vid 66 kr. Vad många tycks glömma bort är att redan nu i oktober kommer ordervärdet för vår/sommar 2009. Det betyder att marknaden kan börja räkna på 2009 redan nu i oktober, vi är där om bara 1,5 månad. Ännu intressantare blir det när man tittar 14 månader framåt, då börjar vi räkna på 2010 års vinst som är enligt prognosen 17 kr per aktie, då är P/E talet nere på 3,9 vid dagens kurs på 66 kr. Trots bolagets korta historia har man redan vunnit ett stort antal stora utmärkelser, däribland Intnl Prt--porter Award 2005, Årets Exportföretag 2006, Årets Varumärke i detaljhandeln 2007, Årets Stjärnskott vid entreprenörsgalan 2007, Guldknappen 2008. Födelse- och tillväxtstoryn kring Odd Molly har rönt stor svensk och internationell uppmärksamhet och sagan lär, detta till trots, knappt ha börjat.

Triggers i framtiden när tillväxten tappar fart kan vara att Odd Molly kan utöka med mode för mannen, konceptbutiker är en annan trigger som ökar försäljningen per återförsäljare. En annan trigger för aktien är även en framtida split. Insiders äger idag ca 4 milj aktier, det innebär att endast 1,7 milj aktier finns ute på marknaden.

Konkurrenter Odd Molly verkar på en marknad som är kraftigt konkurrensutsatt men där starka varumärken och tydliga koncept har kommit att öka i betydelse, eftersom priskänsligheten är lägre inom detta marknadssegment. För Odd Molly bedöms det viktigaste konkurrensmedlet, vid sidan av unik design och hög kvalitet, vara konsumenternas kännedom och upplevelse av varumärket och därmed blir bolagets förmåga att skapa en stark lojalitet till sina kunder en viktig framgångsfaktor. Odd Molly har sedan starten värnat om att utveckla och stärka en tydlig särart och har därmed en relativt egen position inom modeindustrin. Bolaget ser därför ingen riktigt direkt konkurrent på marknaden, men flera aktörer konkurrerar om konsumentens plånbok. Stora svenska aktörer som är verksamma inom samma prissegment som Odd Molly är bland andra Acne, Filippa K, Hunky Dory, J Lindeberg och Whyred. Bland konkurrenterna kan också nämnas ett antal mindre svenska varumärken såsom exempelvis Carin Wester, Dagmar, Hope, Linnea Westerlund och Ylva Liljefors. Odd Mollys internationella konkurrenter varierar från marknad till marknad. Bland internationella varumärken inom Odd Mollys prissegment kan nämnas Anna Sui, Antik Batik, Baum und Pferdgarten, Betsey Johnson, By Malene Birger, Citizens of Humanity, Custo Barcelona, Day Birger et Mikkelsen, Drykorn, Ella Moss, Ivana Helsinki, Juicy Couture, Marc Jacobs, No-Li-Ta, Scrapbook, True Religion och Z-Brand.

Riskfaktorer Odd Mollys verksamhet har hittills haft en snabb organisk tillväxt och bolagets förmåga att hantera fortsatt tillväxt ställer krav på ledningen och den operativa och finansiella infrastrukturen i bolaget. Den framtida tillväxten är bland annat beroende av de befintliga återförsäljarnas förmåga att öka försäljningen av Odd Mollys produkter samt av att fler återförsäljare börjar sälja Odd Mollys produkter. Beroendet av nyckelpersoner och medarbetare. Varumärkesskydd, Odd Mollys varumärken är av fundamental betydelse för bolagets ställning och framgång. Kopiering av Odd Mollys varumärken eller distribution och försäljning av Odd Mollys produkter utan bolagets tillstånd skadar Odd Mollys varumärke, kundernas förtroendekapital för Odd Mollys produkter och därmed lönsamheten för bolaget. Odd Molly skyddar aktivt sina varumärken, även konjunkturpåverkan, konsumentförtroende och modetrender tillhör kategorin riskfaktorer.

2008 Vinstmarginal 23% Omsättning 255 MSEK Vinst aktie 7,40 kr.

2009 Vinstmarginal 28% Tillväxt med 45% till 370 MSEK Vinst AK 13 kr.

2010 Vinstmarginal 28% Tillväxt med 30% till 481 MSEK Vinst AK 17 kr.

Ex. p/e-tal baserat på nuvarande kurs 66 kr.

År 2008 med en vinst på ca 7,40 kr per ak, p/e 9

År 2009 med en vinst på ca 13 kr per ak, p/e 5

År 2010 med en vinst på ca 17 kr per ak, p/e 3,9

Ex. p/e-tal

År 2008 p/e 15x7,40=111 kr per aktie.

År 2009 p/e 20x13=260 kr per aktie.

År 2010 p/e 20x17=340 kr per aktie.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?