Post entry

NSP: en konjunkturokänslig godbit

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

NSP är just nu inne i en extremt intressant fas av hög tillväxt och snabbt tilltagande marginaler. Dagens värdering känns aptitlig och 2008 ser ut att bli ett kanonår. Därför är just nu ett bra läge att ta plats i Nordic Service Partners.

Verksamhet/Ledning

” Nordic Service Partners Holding AB (NSP) förvärvar och utvecklar varumärken inom restaurang- och servicenäring. Tonvikten ligger på konsumentmarknaden. Affärsidén är att investera i etablerade servicekoncept för att med stöd av NSPs egen organisation och kunskap få dessa att växa och bli framgångsrika på en marknad som kännetecknas av snabb förändring.” Vi ser alltså redan här vikten av en mycket stark och kompetent ledning i ett företag som NSP. Rätt beslut med avseende på val av koncept och hur de ska förändras är A och O, och hittills har man inom bolaget varit mycket skickliga på detta. Samtliga medlemmar i NSP:s ledningsgrupp har en lång och gedigen erfarenhet från branschen och de absolut flesta har arbetat inom McDonalds som vi ju vet har lyckats ”ganska” bra fram tills nu. Jag har därför en extrem tilltro till ledningen och sedan jag började följa bolaget för något år sedan har man tagit uteslutande mycket bra beslut.

Värt att notera är också att NSP:s verksamhet kan klassas som högst konjunkturokänslig. Jag har mycket svårt att se att konsumtionen av snabbmat skulle sjunka avsevärt i en lågkonjunktur. Istället tror jag att detta kan komma att bli en ”vardagslyx” som trots allt inte stressar plånboken alltför hårt när/om tiderna blir sämre.

Affärsområden

Jag skulle vilja dela upp NSP:s affärsområden i tre delar som i sin tur har undergrupper.

1. Burger King, är det största affärsområdet, och finns i både Sverige och Danmark. BK står för den största delen av omsättningen och har förhållandevis låga marginaler sett till helheten. Framgent planerar man att öppna minst 3 BK/år i Danmark med en snittomsättning på 18-25 MSEK, och minst 2 BK/år i Sverige med en snittomsättning på 15-20 MSEK.

2. Det andra affärsområdet vilket jag ser som det kanske mest intressanta är Taco Bar. NSP driver i dagsläget samtliga 16 Taco Bar restauranger som finns i Sverige och fler ska det bli. Målet är att öppna 5-10 TB/år och man har t.o.m. specificerad att i mitten av 2008 kommer det finnas minst 30 st restauranger i Sverige. Därefter ska en nordisk expansion inledas. Intressant vad gäller Taco Bar är att man inom detta affärsområde har mycket starka marginaler. I och med att segmentet kommer att utgöra en allt större del av företaget som helhet, kan vi alltså räkna med stigand marginaler direkt härlett till detta. Taco Bar står även inför en mycket spännande transformation rent utseendemässigt. Mer om det går att läsa här:

http://www.bequoted.com/investor/company/external/nsp_extern_070912.asp.

3. Det tredje och sista affärsområdet betecknar företaget som ”Food Solutions” och det är faktiskt precis vad det är. Konceptet går ut på att sätta ihop en restauranglösning som kan täcka samtliga konsumenters smak. Food Courts som den slutgiltiga produkten kallas implementeras framförallt i köpcentrum och innehåller i dagsläget bla. Taco Bar, Burger King, Tasty Thai, Sandys och Kebab. En rolig, men kanske lite väl långsökt, tanke är vad som skulle hända med kursen om Ingvar Kamprad (äger drygt 1 miljon aktier) och IKEA skulle bestämma sig för att sätta ihop ett samarbete med NSP i Norden. Inom detta affärsområde väljer jag också att inkludera Tasty Thai som köptes mycket billigt under hösten. Visst, det finns en fristående flaggskeppsrestaurang på Norrlandsgatan i Stockholm, men tanken är ändå att dessa restauranger främst ska bli en del av FC-satsningen. I framtiden är man heller inte främmande för att ta in nya koncept såsom Sushi mm, men exakt hur utvecklingen kommer att se ut får framtiden utvisa.

Marginaler

Jag väljer att lägga detta under en egen rubrik eftersom det finns mycket intressant att titta på här. Den första juli 2007 så genomfördes en sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga mellan 18-24 år. Denna sänkning gäller förstås bara Sverige och inte Danmark men eftersom uppskattningsvis 80 procent av de anställda i landet kan inkluderas i denna åldersgrupp får sänkningen trots allt en ordentlig genomslagskraft. Dessutom är det nu mycket nära att en ytterligare större sänkning för hela sektorn kommer att bli till verklighet. (Lite uttalanden och fakta om detta finns i bifogade stycken längst ner i denna analys. Det räkneexempel för 2008 som följer längre fram, inkluderar denna sänkning).

Framtidsutsikter

Jag har redan tidigare i analysen börjar nosa lite på framtiden i och med mål för nyöppning samt kommande marginalhöjningar i och med ökad andel av Taco Bar-resturanger samt sänkta arbetsgivaravgifter. Det ska också pointeras att de Food Courts som har och ska öppnas kommer att börja visa positivt kassaflöde mycket tidigare vilket också kommer leda till bättre marginaler. Det finns också intressanta och utvecklade idéer på att ta in ett kaffe-koncept och marginalerna där kan vi ju bara gissa oss till. Det mest intressanta som händer inom en snar framtid är dock det listbyte som kommer att ske innan årsskiftet. Man flyttar från börslistan First North till Smallcap vilket troligtvis kommer att få flera institutionella placera intresserade, vilka idag lyser med sin frånvaro. Det är också uttalat att det ej blir någon emission i anknytning till detta utan bara ett rent listbyte. Prospektet skrivs i skrivande stund.

Värdering

NSP 2008 MED sektorsänkning sociala avgifter (alla siffror i Mkr)

Beräknad omsättning 2008: 750

EBITDA-marginal enl. finansiella mål: 8 procent

Resultat före påverkan socavgifter: 60

Påverkan socavgifter 18-24 år: 18

Påverkan sektorsänkning enl. förslag: 27

Resultat före avskrivningar: 105

Avskrivningar: -16

Finansnetto: -6

Resultat före skatt: 83

Schablonskatt 28 procent: -23

Resultat efter skatt: 60

Antal aktier 070630: 144 Mst

Vinst per aktie (VPA): 0,42

Kurs per 071001: 2,74

Ger p/e-tal per 071001: 6,6

Att hitta ett rimligt P/e-tal för bolaget är inte helt lätt men jag anser P/e 16-20 vara befogat. En jämförelse skulle kunna göras med Yum Brands i USA som handlas till p/e 19 på 2008 års vinst med en tillväxt på 11 procent. NSP väntas växa med 30 procent nästa år. Sektorn i stort värderas till ca P/e 24.

Detta ger alltså 0,42 * 18 = 7,56

Riktkursen för 2008 blir alltså

7,56 eller en uppsida på

176 procent, märk då även att omsättningssiffrorna är i underkant. (Stort tack till redeye.se profilen ”der LS” för denna uträkning)

Avslutning

Avslutningsvis kan vi konstatera att risk/reward i bolaget är mycket, mycket bra. Konjunkturokänslighet och en stark ledning tillsammans med höga och rimliga prognoser gör att min rekommendation blir

starkt köp. Om sektorsänkningen av någon anledning skulle dra ut på tiden eller utebli, vilket i och för sig verkar mycket otroligt, får ju VPA rimligtvis sänkas en aning, men uppsidan är trots allt betydande. Det finns alltså två möjliga framtidsscenarion; bra eller mycket bra.

"Idag sade regeringen ja till förslaget om kraftigt sänkta arbetsgivaravgifter för ett fåtal tjänstebranscher, till exempel kaféer, restauranger och frisörer. Syftet är att jobben ska bli fler och att svarta jobb ska bli vita. Förslaget som offentliggörs i morgon innebär att arbetsgivaravgiften sänks från 32 procent av lönesumman till 10 procent.”

”Utdragen process. Den stora förändringen jämfört med det ursprungliga förslaget är att hotell, campingplatser och andra logiföretag har plockats bort. Därigenom ska reformen lättare godkännas av EU-kommissionens hoppas regeringen. Men prövningen i Bryssel kan ta upp till ett halvår och då blir det ingen rabatt vid årsskiftet som regeringen lovat. - Vi utgår från att vi kommer att genomföra det, man måste ha den inställningen och inte titta på om och men, utan ha målet att det ska genomföras från 2008, säger Maud Olofsson.”

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?