Nokia: låg värdering
2010-11-13 18:11, Edited at: 2011-03-11 06:03Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det är ett för stort fokus på Nokias minskade marknadsandelar. Nokia har fått igång tillväxt i försäljningen igen. Antalet sålda enheter har repat sig medan marknadsandelen har minskat.
Det senaste marknadsandels tapet beror på de är så kallade "no-brands" telefoner som har tagit marknadsandelar, tapet är kanske inte på så stor bekostnad av de stora aktörerna. Det har snarare uppstått en ny marknad med nya konsumenter.
Det mer allvarliga andels tapet är till de asiatiska aktörerna. Men i min mening är det helt naturligt att det kommer in fler aktörer på en växande marknaden.
Fokus borde i stället flyttas från marknadsandelar till, sålda enheter, marginal och ASP.
Samtliga av dessa har inlett en stigande trend, och med en helt ny smartphone portfölj ser det lovande ut.
Potentialen i Nokia är väldigt stor, Nokias P/S tal ligger under 0,7. Vilket betyder P/E tal på under 7 för 10% marginaler, och P/E under 3,5 för 20% marginaler. Nokia-Siemens står för 1/3 av omsättningen, vilka nyligen vänt till vinst. Lönsamheten är på uppåtgående genom kostnadseffektiviseringar och ökade intäkter i.o.m. uppköp av Motorolas systemsida.
Det finns alltså en väldigt stor uppsida i aktien om Nokia får upp marginalerna och försäljningen vilket mycket tyder på.
Det intressanta är den låga risken man tar för den potentiella väldigt stora upp sidan. Nokia har stark balansräkning och stor nettokassa samt dolda värden som i Nokia-Siemens Network. Nokia genererar också starka kassaflöden och har en direktavkastning på över 5%. Och om försäljningen skulle minska finns det stora kostnader att dra ifrån. Nokia har exempelvis FoU kostnader på över 60 miljarder vilket är i särklass störst bland konkurrenterna.