Nederman filtrerar damm, rök och bilavgaser med en speciell vakumbaserad teknik. Arbetsmiljöprodukter ligger i tiden, och när man tittar närmare på verkstadsföretaget är det svårt att inte bli förtjust i det. Kunder finns bland annat hos svets- och bilverkstäder samt petrokemisk industri, laboratorier och bagerier. Kunder finns även inom vindkraftsindustrin, i samband med tillverkning av kompositprodukter.
Nederman introducerades till kursen 87 kr i maj 2007. Industriaktien har inte följt med sektorn utför, utan står 7 procent högre än vid årsskiftet.
Nederman monterar slutprodukten, och köper komponenter från andra tillverkare. Det anses ge lägre tillverkningskostnader och större flexibilitet. Slutprodukten byggs i hop enligt ett modulsystem och koncept som fungerat bra hos lönsamhetsstjärnor som Atlas Copco och Sandvik. Även fokuseringen på service och eftermarknad känns igen från framgångsrika industrijättar. Eftermarknaden kan bli väldigt lönsam när tillräcklig volym nås. Andelen har ökat från tre till arton procent på sju år, och mer finns att vinna.
Miljö och hälsorisker utgör en underliggande trend, och i takt med att en ren och säker arbetsmiljö blir allt viktigare i många länder, ökar Nedermans marknad. Europa och Nordamerika dominerar, men länder som Kina, Indien och Brasilien har stor potential. För närvarande svarar de tre sistnämnda endast för 8 procent av omsättningen. Företaget räknar med fortsatt god utveckling, Nordamerika undantaget. Kvartalsfakturering och orderingång ligger båda i stadigt stigande trend. Orderingången är förutsättningen för att omsättningen skall stå sig.
Försäljningen steg 30 procent och omsättningen 40 procent under kvartal 2, 2008. Målet för rörelsemarginalen på tio procent överträffas hela tiden, nu låg den verkliga siffran på 11,4% (10,6%).
Skuldsättningsgraden ligger på låga 0,4. Därmed utgör räntehöjningar inget omedelbart hot. En utdelning på 2,50kr har tillfallit aktieägarna under perioden.
Första halvåret 2008 blev resultatet 3,85kr per aktie (2,85kr). Avkastningen på eget kapital tangerar 20 procent.
Nedermans starka ställning inom ett branschområde med bra framtidsutsikter ger goda förutsättningar för både fortsätt expansion och förbättrad lönsamhet. Den organiska tillväxten för första halvåret 2007 låg på 15 procent. Nu hamnade den organiska nettotillväxten på 16 procent.
En vinst på helåret på 8 kronor ligger inom räckhåll. Det ger ett p/e-tal på dryga 10. Nederman bör värderas lägre än sina verkstadskollegor, eftersom att aktien har dålig likviditet.
Marknaden har upptäckt bolaget, men trots det så finns potential på någon tia ytterligare. Målkursen 100 kronor kan motiveras vintern 2008. Det är tio procent över tidigare kursrekord kring 90 kronor. Rådet blir “köp”.