Metro: Åtta anledningar till köp
2011-05-02 13:28, Edited at: 2011-05-02 16:08Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Åtta faktorer som talar för en investering i världens största nyhetstidning.
Metros turn around fortsätter, nedan kommer några punkter som jag tycker talar till bolagets fördel.
- Tillväxt på den globala annonsmarknaden
ZenithOptimedia prognos är att den globala annonsmarknaden ska växa med 4.6 procent för 2011, och 5,2 procent för både 2012 och 2013. Då ska nämnas att Metro säkerligen kommer växa snabbare pga. deras allt starkare fokusering kring tillväxtländer. Det ska då nämnas att Metro har extrem hävstång per varje ny såld annons, så med en ökad tillväxt blir bolaget bara mer lönsamt.
- Förbättrad lönsamhet
Metro har för de senaste 6 kvartalsrapporterna redovisat rekordsiffror, med ett positivt kassaflöde. En tydlig förändring i styrningen sedan den nya ledningen tog över skeppet är antagligen en starkt bidragande orsak.
För detta år är bolagets målsättning att prestera ett EBIT i spannet 15-20M€, ca 50 procent bättre än för 2010. Detta året kommer att tyngas av investeringar i form av tillväxt, men där tanken är att kunna skörda fina vinster till 2012-2013. Bolaget har varit extremt skickliga på att snabbt få en ny edition att bli lönsamt.
För 2012 är målsättningen att EBIT ska uppgå till 25-35M€, enligt vad styrelsen satt upp. Infriar sig detta kommer bolaget ha en stark kassa och kommer säkerligen välja att gynna aktieägarna genom tidigare inlösen av förlagslån och återköp av TO (vilket varit ett samtalsämne som varit uppe tidigare från ledning).
- Effektivt sätt att nå en attraktiv målgrupp
Metro:s läsare är unga. Eftersom 4 av 10 Metro läsare kommer är i åldern 18-35, ett förhållande över 30% högre än för traditionella pressen är Metro bättre positionerade för att kommunicera med de yngre målgrupperna.
Metro läsare har antingen allt eller vill ha allt. De har ett bra jobb och en bra lön. Äger och köper regelbundet nya prylar, mobiltelefoner, bilar, fastigheter och resor i betydligt högre utsträckning än den genomsnittliga individeni städerna. Frågan man genast kan ställa sig till de som menar att papperstidningen är utdöende, varför är Metros främsta läsare de som har smartphone, IPAD, etc.
För en mer detaljerad beskrivning om målgruppen och den genomsnittliga läsaren i en Metrotidning, finns det här:http://www.metro.lu/about/readers#active_and_career_minded
- Stordriftsfördelar
Världens största nyhetstidning, säger väl nästan sig själv. Självklart har Metro stordriftsfördelar, och det kan ju inte vara annat än positivt i detta fall.
- Ökad urbanisering
En allt mer ökad förflyttningen mot städerna i världen, gör det enklare distribueringsmässigt att nå ut med tidningarna till en stor publik. Detta borde även ha effekten att en stor kostnadspost torde minska samtidigt som läseantalet skulle öka(vilket bör leda till bättre resultat).
- Tidig närvaro i utvecklingsländer
Chile är en edition som går hysteriskt bra, Brasilien är en annan, Ryssland en tredje, Ecuador en fjärde och Mexico en femte. Det går med andra ord att rabbla upp en mängd lyckade satsningar som Metro gjort för inte så speciellt länge sedan. Guatemale är det senaste tillskottet, en edition som kommer är det första steget i Centralamerika och kommer att användas som ett nav för den fortsatta framtida expansionen i regionen.
- Expansion i nya medier
Metro tar löpande fram nya produkter, såsom de framgångsrika sajterna allastudier.se, metrojobb.se, metromode.se, metrobloggen.se, speedflirt. Med en rad liknade sajter som bedrivs i utlandet.
- Marknadsledare och starkt varumärke
Är världens största gratistidning. Störst eller näst störst på samtliga marknader man verka i. Ett starkt varumärke, som man satsar på att hela tiden förbättra. Bland annat har man nu valt att sätta ihop ett eget ”brand-team”, vars främsta målsättning är att satsa stort på varumärket och öka insatserna på global nivå.
Slutsats
Sammantaget har det aldrig sett ljusare ut för Metro, samtidigt som börskursen i princip aldrig stått lägre. Nu är vi dessutom inne i kvartal två, det kvartal som är säsongsmässigt det näst bästa kvartalet. Här kan vi förvänta oss ett stabilt EBIT på minst 3M€, som i sin tur skulle innebära ett nytt rekordkvartal. Av erfarenhet vet jag att Q4- och Q2rapporterna är de två kvartal som i princip alltid agerar som positiv kurstrigger. En placering idag torde därför kunna ge god avkastning på 2 månaders sikt. Även om jag förespråkar att sitta långsiktigt så känns tradingläget väldigt intressant. Speciellt intressant anser jag teckningsoptionerna vara, Metro TO1A, som idag handlas till premierabatt med över 20 procent.