Post entry

Medivir: En vinnare även 2011

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

2011 kommer bli ett händelserikt år för Medivir. Jag räknar med positiva studieresultat, milestonebetalningar och nya samarbetspartners. Häng med från början innan det är försent!

För ett år sedan skrev jag en analys om Medivir. När jag nu gör en uppdatering ser jag att det i stort sett går att kopiera vad jag skrev förra året. Jag vill verkligen betona att det är TMC-435 som är anledningen till köp. Om den misslyckas så kommer Medivir falla platt.

5. argument som motiverar köprekommendationen

1. I år 2011 har företaget tillsammans med sin samarbetspartner börjat göra fas-III prövningar med TMC-435 mot hepatit-C. För er som inte kan så mycket om läkemedelsutvecklingen är det sista fasen innan ett eventuellt godkännande. Risken har minskat i och med att man har fått ökad kunskap om läkemedlet både vad gäller effekt och säkerhet (…men är fortfarande stor).

Hepatit-C är en sjukdom där det finns stora medicinska behov och där inget av nuvarande läkemedel har specifik aktivitet mot hepatit-C viruset.

TMC-435 har förutsättningar att bli en blockbuster = >1 miljard USD per år.

Om TMC-435 når ända fram kan de gissningsvis få 5-10% av försäljningen utanför Norden i royalties och 100 % i Norden. Nuvärdet av diskonterade kassaflödena för enbart detta projekt är 5 gånger högre än Medivirs totala börsvärde.

Aktien är i stigande trend på grund av TMC-435.

Aktieanalytiker på bankerna har köprekommendation på grund av TMC-435.

2. Medivir är ett välskött bolag med bra track record och 20 års historik. Börsvärdet är endast 2 miljarder vilket kan mångdubblas om TMC-435 håller vad det lovar.

3. Under 2011 kommer Xerclear mot läppherpes att börja säljas internationellt (samarbete med Gsk och Meda utanför Norden) och företaget bygger upp sin nordiska försäljningsorganisation.

4. Under 2011 kan det bli ett avtal gällandes deras osteoporosläkemedel (en katepsin-k hämmare). Benskörhet är en stor men krympande marknad. Här finns andra läkemedel varav flera generika men katepsin-k hämmaren har teoretiska fördelar. Den kommer dock aldrig bli ett förstahandsläkemedel. Jag har faktiskt svårt att se att något företag skulle vara intresserad av att våga satsa pengar i ett sådant projekt. Vi skall även komma ihåg att Merck har en katepsin-k hämmare i fas III.

5. Det finns flera intressanta projekt i tidig fas där flera av dem kan komma med positiva nyheter.

Det har varit ganska tyst om Medivir bland deltagarna på detta forum. Varför?

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?