LifeAssays: kommersiellt genombrott nu i Maj
2009-05-11 00:04, Edited at: 2011-03-11 05:46Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Den ekonomiska turbulensen till trots, så kommer här en analys/genomgång av ett bolag som vänder sig till rätt marknad och ser ut att ha ett klart spännande år framför sig när de nu går från utveckling till försäljning av deras produkter. Timingen kan därför vara perfekt att gå in i bolaget.
Kortfattat om LifeAssays, så är det ett Svenskt forskningsbolag som tillverkar Point Of Care instrument, dvs patientnära instrument som erbjuder snabba analyser av protein, hormoner och bakterier i blod och urin. Bolaget har utvecklat instrument för både den veterinära och humana marknaden och är just nu i ett väldigt intressant läge där de går från utveckling till att starta försäljningen av sina instrument och analyser under året. LifeAssays har en produkt som ligger helt rätt med sin användarvänlighet och flexibilitet till ett billigare pris än konkurrenterna. På humansidan är därför intresset väldigt stort från deras distributörer att få starta försäljningen. På den veterinära sidan är LifeAssays ensamma i värden om deras produkt (CRP på hund), där en enorm marknad kan öppna sig för bolaget. Sammantaget gör det att 2009 och 2010 ser ut att kunna bli väldigt intressanta och expansiva år för bolaget.
L ifeAssays veterinära applikationen -En världsnyhet med stora möjligheter
Under 2008 tog LifeAssays fram ett kvantitativt snabbtest för CRP på hund, vilket LifeAssays enligt deras Nordiska distributör Medinor AS är ensamma om i världen att kunna erbjuda.
Som det är hos veterinären idag, så tas ett blodstatus på hunden om den verkar sjuk. I statusen ingår kontroll av blodvita, levervärden, njurvärden etc för att se vad som är fel med hunden...Men någon CRP som den LifeAssays har tagit fram finns ännu inte för hund, varför det i dagsläget inte snabbt går att avgöra om det är fråga om en virus/bakteriell infektion eller om det är någonting annat som är fel. LifeAssays CRP för hund förväntas därför att bli ett lika viktigt redskap inom hunddiagnostiken som det är för oss människor (rutinanalys vid indikation på infektion som bl.a. långvarig feber, hosta, täppta bihålor osv.).
Den 27/10-08 slöt LifeAssays avtal med Medinor för försäljning av deras veterinära produkter på den Nordiska marknaden. Medinor som är ett stort och etablerat bolag på området (omsättning 2007 på 378 MSEK (29,7 miljoner GBP)) köpte sedan det första instrumentet av LifeAssays den 18/12-08 och har sedan dess testat instrumentet i praktiken på ett svenskt djursjukhus och gav den 16/1-09 positiv kundåterkoppling till LifeAssays (se PM). Ett andra instrument såldes den 10/2 och har även det placerats ut som referensinstrument på ett stort djursjukhus i Sverige. Ytterligare 4 instrument såldes sedan till Medinor under April och dessa skall/har även de placeras ut på strategiskt viktiga referensplatser i Sverige och Norge. LifeAssays förbereder nu tillsammans med Medinor för en bred Nordisk lansering av LifeAssays CRP system för hund nu i Maj. Enligt årsrapporten (7/5-09) kommer i samband med denna lansering en initial småskalig tillverkning om 30 instrument per månad att startas upp. Enligt Q1-rapporten (29/4-09) skall i Maj också LifeAssays kinesiska underleverantör leverera 100.000 vialer som används till LifeAssays förbrukningsartikel (100.000 artiklar har ett försäljningsvärde till kund på 5 miljoner (50:-/test)).
Enligt Q1-rapporten så har nu också ett "kick-off" möte hållits den 27-28 april tillsammans med Medinor, för försäljning av deras hund-CRP. Förutom LifeAssays så närvarande på mötet 3 säljare och 2 produktspecialister för den Svenska hund-CRP marknaden, samt 2 säljare från vardera Norge och Finland. Medinor AS presenterade på mötet en marknadskampanj för hund-CRP på den Nordiska marknaden och budskapet från Medinor var att det finns en efterfrågan på LifeAssays produkter på den Nordiska marknaden.
Marknad/försäljningspotential
Marknaden för LifeAssays CRP-test för hund uppskattas enligt LifeAssays och Medinor till ca 20 MSEK/år enbart i Sverige. Vid LifeAssays informationsträff den 2/4-09 framkom det också att Medinor beräknar marknadspotentialen i Norden till ca 60-70 miljoner/år.
På veterinärsidan har LifeAssays än så länge inte skrivit avtal med någon ytterligare distributör/marknad, men det finns en hel del hundar även i resten av världen och i och med att Medinor nu sätter stora förhoppningar till analysen, fått positiv återkoppling från djursjukhus som testat instrumentet i praktiken och vill gå ut med en bred Nordisk lansering, så kommer mest troligt fler marknader att följa. Den veterinära delen har också gått väldigt fort fram. På ca ett år har LifeAssays gått från test på blod från hund till att nu ha sålt sina första instrument och förbereder en stor lansering i Maj. Enligt LifeAssays så har också nästan samtliga av LifeAssays humana distributörer (7 stycken) även anmält sitt intresse för att få sälja den veterinära produkten, så intresset finns där och fler marknader lär nog som sagt följa i resten av Europa och världen, förutsatt att LifeAssays fortsätter att få positiva återkopplingar från deras användare/distributör. Mycket stor potential i detta. Marknader som Tyskland, England och Frankrike innebär i storleksordningen 10-dubblingar av den svenska marknadspotentialen (dvs. ca 200MSEK/år för resp. land) och USA ca 100 ggr upp.
Vad som även framkom nu på LifeAssays informationsträff den 2/4 var att Medinor i ett första skede under lanseringen nu kommer att rikta in sig på de Svenska och Norska marknaderna, för att sedan starta lanseringarna i Danmark och Finland. Enligt Håkan Jansson (VD på Medinor Sverige, som var på plats) inte så långt efter med tanke på att intresset är väldigt stort. Medinor baserar sina prognoser om försäljning på hur veterinärer och djurkliniker har rapporterat till dem och dessa har varit på Medinor hårt i flera år om ett CRP-test för hund. Under de första 12 månaderna från försäljningsstart (i Maj), så har Medinor räknat med en försäljning om ca 10 miljoner i Sverige och Norge tillsammans. Detta utgör ca 30% av marknadspotentialen i Sverige och Norge, sedan tillkommer Danmark och Finnland. Den totala marknadspotentialen i Norden ligger som sagt enligt Medinor på ca 60-70 miljoner/år. Håkan uttryckte sig också väldigt positivt och optimistiskt på informationsträffen och uppgav att tycket ökar hela tiden från veterinärer/kliniker som vill ha instrument, varför produktionen om 30 instrument/månad enl. honom förmodligen ligger i underkant.
En kommentar till ovan är att det alltså inte är LifeAssays som nu startar upp en tillverkning utan sug från marknaden, utan Medinor gör alltså bedömningen att minst 30 instrument/månad kan säljas redan innan produkten har lanserats eller exponerats på mässor och i press. Dvs. redan innan det egentliga suget från marknaden har hunnit byggas upp.
Produktionskapacitet LifeAssays säger sig inte ha några problem att möta behovet om 30 instrument/månad, utan att det ligger inom ramen för vad LifeAssays kan hantera med befintlig personalstyrka. Det krävs enligt LifeAssays i dagsläget ungefär en anställd för att montera denna kvantitet av instrument. Leverantörer av ingående artiklar till instrumenten har inga problem att öka tillverkningen, utan detta är för dem en småskalig tillverkning och LifeAssays kan därför dubbla sin kapacitet av instrumenttillverkning om de anställer en till som monterar ihop delarna. Så LifeAssays kan alltså relativt lätt öka tillverkningstakten av instrument.
LifeAssays har i dagsläget en tillverkningskapacitet på 750.000 test/år på förbrukningsartikelsidan (marknadsvärde på 37,5MSEK/år till kund för den veterinära applikationen (50:-/test)). Enligt information från emissionsprospektet 12/3-09, så kan tillverkningskapaciteten enkelt fördubblas genom inköp av en till centrifug. Dvs. LifeAssays kan med väldigt små medel fördubbla tillverkningskapaciteten för förbrukningsartiklarna och efter detta behövs det i så fall upprättas ytterligare en produktionslinje med robot och centrifug osv. Även detta är ganska blygsamma investeringar för att i så fall fyrdubbla dagens kapacitet osv.
Ytterligare marknader/applikationer framöver Vad som även framkommit, bland annat på informationsträffen den 2/4-09, är att LifeAssays har planer/möjligheter att även ta fram ett CRP-test för häst och något sådant finns inte heller på marknaden (i likhet med hund). Prissättningen på denna marknad skulle kunna sättas flera gånger högre än för hund (som ändå är ca dubbelt så hög som för människa) och om man inom tex. hästtävlingar som trav och galopp skulle kunna kolla med ett enkelt blodtest om hästen har en infektion eller inte, så skulle detta vara väldigt värdefullt. Men detta ligger bara på planeringsstadiet ännu, men visar på möjligheterna med LifeAssays veterinära applikationer och vilka möjligheter LifeAssays har att ytterligare expandera sin marknadspotential framöver.
Möjligheter/Risker
Möjligheterna är som jag skrivit ovan smått enorma. Risker finns dock alltid när man investerar i ett bolag, allra helst i ett litet bolag och i det skede LifeAssays nu befinner sig i. Osäkerheten och riskerna är då betydligt större än för etablerade bolag.
Desto mer insatt och påläst man är om marknaden, bolaget, produkten och vad deras säljare och användare tycker om produkten osv., minskar dock risken och för egen del tycker jag att jag har ganska mycket på fötterna när jag rekommenderar köp i aktuellt bolag just nu. Ingenting är dock 100%-igt, är det aldrig och man kanske inte skall gå ”all in” i LifeAssays för det är trots allt hög risk, men det kan vara ett intressant och spännande inslag i portföljen. Jag har följt LifeAssays under ett par år nu, har jämfört LifeAssays produkt mot befintliga konkurrenter på marknaden (även stött på LifeAssays två stora humana konkurrenter vid vårdcentral/akutbesök (se nedan)) och har också personligen träffat och pratat med LifeAssays (VD, styrelsemedlemmar, medlemmar i Lifes ”Scientific Advisory Board” och anställda) på stämmor, infoträffar och telefonledes och där med fått en ganska bra uppfattning av bolaget, personerna som jobbar där och deras engagemang, entusiasm och framtidstro. Men framför allt, och det tycker jag kanske ger den viktigaste indikationen, så har jag pratat med LifeAssays distributörer (både veterinära och humana) och användare/kunder. För när de som skall sälja och använda produkten är positiva, entusiastiska och otåliga på att få produkten, ja då tycker jag det säger än mer än när tex. en VD för ett bolag går ut med hur förträfflig deras produkt är osv..
Risken på den veterinära sidan ser jag därför som väldigt liten på kort sikt. LifeAssays har den 7/5 nu i årsrapporten konfirmerat att lanseringen och tillverkning om 30 instrument/månad skall startas upp nu i Maj och det är distributören Medinor som säger sig kunna sälja minst 30 instrument/månad. Att LifeAssays kommersiella genombrott nu inte skulle bli av ser jag som osannolikt. På längre sikt finns såklart dock risken att produkten inte ”slår“ så omfattande och bra som man räknat med. Men signalerna hittills från de två djursjukhus som använt instrumentet i praktiken, gör att Medinor tror på produkten och att den kommer att sälja bra. Så än så länge ser det bra ut. De två utplacerade instrumenten har enligt LifEassays och Medinor också fungerat bra utan några tekniska problem, vilket också är viktigt såklart.
Summering av den veterinära applikationen För att summera den veterinära sidan lite grann, så har försäljningen 6 stycken referensinstrument med tillhörande förbrukningsartiklar startats, ”kick-off”-möte har hållits och en bred Nordisk lansering är planerad till nu i Maj. LifeAssays har en låg driftskostnad (ca 7 miljoner för 2008) och kommer att snabbt kunna visa upp positivt kassaflöde om försäljningen nu stratas upp enligt vad deras distributör har räknat med. Marknadspotentialen är som sagt enbart i Norden beräknat till ca 60-70MSEK/år och i och med att LifeAssays är ensamma om deras produkt så finns möjligheter att utöka denna marknadspotential ordentligt vid vidare avtal med andra stora hundländer i Europa som England, Tyskland och Frankrike, men även USA och övriga världen. LifeAssays veterinära del har alltså möjligheter att under året utvecklas på ett mycket, mycket positivt sätt.
Avslutar med Medinors ord från PM den 16/1-09:
"Vår förhoppning är att CRP på veterinärklinikerna ska bli ett lika viktigt tillskott i diagnostiken som det blivit på humansidan. Att döma av kommentarerna från vår första användare är vi på rätt väg, bl.a. med möjligheten att utföra annars dyra analyser hemma. Med LifeAssays Canine CRP systemet kommer det vara lika lätt att få svar på CRP hos Veterinären som det är på vårdcentralen", säger Gunilla Gustafsson, Produktchef för veterinärdiagnostika på Medinor.”
Den humana applikationen (för människa) På den humana sidan kommer LifeAssays att i ett första steg erbjuda tester för analys av CRP och hs-CRP. Detta skall enligt bolaget sedan följas upp med analyser för Albumin i urin och Cystatin C i blod. Enligt LifeAssays så kan dock analysportföljen i framtiden sedan också expanderas med ett stort antal nya patientanalyser. CRP är en etablerad rutinanalys (snabbsänkan) och i dagsläget (2005) utförs ca 10 miljoner CRP-tester per år enbart i Sverige. Även hs-CRP kan i och med resultat från bl.a..den omfattande JUPITER-studien (Publicerades 2008-11-09 i ”New England Journal of Medicine”) även vara på väg att bli en rutinanalys för dess indikation på hjärt- och kärlsjukdomar. Studien slogs upp väldigt stort runt om i världen när den publicerades och är ett av de hetaste diskussionsämnena på den stora hjärtkongressen i Orlando/USA, som nyligen avslutats (27-31/3-09). Svenska experter diskuterar nu hur vida man skall ändra rutinerna/riktlinjerna på landets vårdcentraler vad gäller hs-CRP. För som det är dag kontrollerar läkare standardmässigt halterna av kolesterol vid ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom, men högreaktivt CRP-test, som nu alltså visat sig vara en minst lika viktig markör vid ökad risk som kolesterol, ingår inte i rutinerna.
Ingen av ovan analyser är något som LifeAssays är ensamma om att kunna utföra, men det är få POC-instrument på marknaden som förutom CRP även kan erbjuda hs-CRP. LifeAssays största konkurrenter på den humana marknaden är Orion Diagnosticas Quikreader och Axis-Shields Affinion/NycoCard och de kan inte mäta hsCRP. Lägger man sedan till Albumin och Cystatin C, så är LifeAssays mig veterligen ensamma om att kunna erbjuda denna kombination av viktiga ”basanalyser” på marknaden. Enligt LifeAssays så kan ju som sagt också analysportföljen i framtiden expanderas med ett stort antal nya patientanalyser och enligt LifeAssays så är det där den stora potentialen i produkten ligger (tillsammans med dess användarenkelhet till ett billigare pris). Intresset har varit väldigt stort för LifeAssays instrument och enbart från Medica-mässan i Tyskland November 2007 så rapporterade LifeAssays att de blev kontaktade av bolag från 31 olika länder och att sammanlagt ett 50-tal internationella distributörer inom primärvården värden över hade kontaktat bolaget och ville sälja deras produkt. Detta ledde i sin tur till att 7 regionsbundna distributionsavtal slöts under 2008 och LifeAssays har nu 7 stycken avtalade distributörer (Sverige, Danmark, Finland, Island, Turkiet, Grekland, Tjeckien) som står redo att sälja deras produkt. Förhandling pågår enligt LifeAssays med ytterligare distributörer både inom och utanför EU.
På informationsträffen den 2/4 framkom det att LifeAssays av flera orsaker medvetet har valt att skriva avtal med endast mindre marknader och undvikit att skriva avtal med större marknader som England, Frankrike och Tyskland, men att intresset även helt klart finns från dessa länder. Ang. Tyskland så framkom det att de vid ett flertal tillfällen nu varit nere i Tyskland och att de planerar att starta försäljning i egen regi i just Tyskland. Så visioner för de större marknaderna finns, men det verkar ligga i LifeAssays strategi att först skriva avtal och etablera sig (få inkomster och erfarenheter) på mindre marknader för att sedan i egen regi etablera sig på större marknader med större framtida vinster. Ur ett kort kursperspektiv så vore det bättre om de nu skrev avtal med även dessa större marknader, där det enligt LifeAssays finns intresserade distributörer, men ur ett längre perspektiv gör dock Life, enligt min mening, helt rätt, men får på så vis inte samma uppmärksamhet och kurslyft.
LifeAssays hade som målsättning att starta försäljningen på den humana sidan under början av 2008, men har dragits med en del förseningar. Det har också framkommit att Life har prioriterat att få ut produkten på den veterinära marknaden och det kan säkert också gjort sitt till, då LifeAssays är ett litet bolag där det kan vara svårt att hålla samma framdrift och fokus på framtagandet av två applikationer samtidigt. Enl. årsrapporten för 2008 (7/5-09) så skall produkten nu vara klar för produktion i juni, under perioden juni till september kommer sedan bolaget färdigställa teknisk dokumentation och implementera ett kvalitetssäkerhetssystem för att kunna märka bolagets patientnära blodanalyssystem med IVD CE. Under september månad 2009 förväntas det första blodanalyssystemet kunna placeras hos kund. Därefter under november månad 2009 kommer ett blodanalyssystem, att levereras till respektive distributör för evaluering (dvs. totalt sju stycken). EU:s IVD CE direktiv (i enlighet med Läkemedelsverkets författningssamling LVFS 2001:7) krävs för att LifeAssays skall få börja sälja blodanalyssystemet (instrument och förbrukningsartiklar för humant bruk) till kunder inom EU.
Marknad/försäljningspotential Hur stor marknadspotential har då den humana produkten och vilka försäljningsvolymer pratar vi om. Lite svårt att uppskatta då det inte finns så mycket bra officiella siffror att gå på. Så för att med större säkerhet kunna uttala sig om detta måste man vänta på att försäljningen börjar synas i kvartalsrapporterna alternativt att LifeAssays går ut med information kring detta, men om man redan nu vill spekulera lite så följer här mina högst personliga tankar om detta.
Jag har personligen varit i kontakt med LifeAssays svenska distributör ANL och de är väldigt glada över att ha fått bli LifeAssays distributör på den svenska marknaden. Enligt ANL så är LifeAssays instrument både enklare att använda och billigare än befintliga instrument på marknaden, varför de är väldigt positiva till att de kommer att kunna ta betydande marknadsandelar i Sverige. Enligt ANL så tror de sig kunna ta marknadsandelar i Sverige om ca 40-50 miljoner/år (innebär väl i storleksordningen ca 10-20% av marknaden i Sverige). Och om LifeAsays Svenska distributör tror sig kunna ta marknadsandelar på en marknad som är så väl etablerad vad gäller test för CRP, så bådar det väldigt gott för etablering även på övriga marknader runt om i världen. Detta är som sagt inte officiellt utkommunicerat, men jag tycker det är så pass talande att det är värt att ta med.
Dessa siffror är ju som sagt inte officiellt bekräftade, men ANL sa också att de var så positiva till produkten pga. att den är enklare att använda och billigare än befintliga produkter på marknaden. Och detta har i alla fall bekräftats i PMet med det Tjeckiska bolaget, där VDn för Medista, sa samma sak. Om ANL tror på en marknadsandel i storleksordningen ca 10-20% i Sverige, så borde ambitionen och förhoppningen inte vara mindre på de andra marknaderna kan man tycka…vilket potentiellt ser ut att innebära ganska stora volymer.
LifeAssays Tjeckiska distributör uppskattade enligt PM (18/12-08) marknaden i Tjeckien till ca 4-8miljoner/år för LifeAssays produkt (dvs att de skulle kunna placera ut ca 850 st. instrument med en årlig förbrukning av ca 250test/instrument/år) och den Svenska distributören alltså ca 40-50 miljoner/år. Vad gäller de andra 5 marknaderna så vet i alla fall jag inget mer om dem, men man kan ju kanske anta att Danmark och Finnland har i storleksordningen samma marknadspotentialer som Sverige, men den Grekiska, Turkiska och Isländska? Antalet invånare i Turkiet är drygt 70 miljoner, så denna marknad borde kanske vara stor, men hur utbredd är traditionen för CRP-test osv.
Lite tankar om etablering på en redan konkurrenssatt marknad LifeAssays kommer inte att vara ensamma på den humana marknaden (vilket de är på den veterinära), så vilka möjligheter har då LifeAssays att etablera sig på den humana marknaden.
Jättesvårt att sia om, men jag har dock personligen vid vårdcentral/akutbesök stött på LifeAssays två stora konkurrenter i Sverige (Orions QuikReader och Axis-Shields NycoCard) och då passat på att prata med sjuksköterskorna i fråga och varit med vid testprocedurerna. Kan kanske bli lite långrandigt nedan, men för de intresserade så tycker jag detta är viktigt för att förstå varför och vilka möjligheter LifeAssays produkt har att slå sig in på en marknad som redan är etablerad på området. Så nedan försöker jag berätta lite om mina erfarenheter från dessa två konkurrenter.
Oriondiagnosticas instrument QuikReader:
Orion är en av de största på marknaden vad gäller POC-CRP-analyser och det är väl för att de har funnits med ett tag, men jag blev vid mitt vårdcentralbesök (mars-09) verkligen inte imponerad av instrumentet/förfarandet. Buffertlösning skulle tas fram och hällas upp i ett framtaget provrör, kapillärer skulle plockas fram och en pincett för att hålla i kapillären vid provtagningen, kapillären skulle efter provtagning doppas i buffertlösningen, instrumentet skulle ”nollas” med buffertlösning + blodprov, vänta en stund på detta (max 40 sek. enligt Orions hemsida), innan en propp innehållandes reagens sattes på provröret, skaka och sedan sätta tillbaka provröret i instrumentet för att invänta resultat.
Det omständliga förfarandet innebär att handhavandemomenten är ganska många fler än för lifeAssays test (se nedan) och där med ökar möjliga felkällor/risk för "olyckor", det behövs också helst plats på en disk/arbetsbänk för att ha och fylla upp buffertlösning i provrören och det är mer tidskrävande, för tiden som sjuksköterskan eller läkaren måste hålla på med något moment eller vänta på något moment är betydligt längre än för LifeAssays test/instrument.
För Lifes del sitter kapillären i locket, reagenslösningen är i provbehållaren och någon nollning behövs inte av instrumentet. Dvs. bara provtagning, sätt i locket med kapillären i provbehållaren, skaka, placera provet i instrumentet och sjuksköterskan/läkaren kan sedan fortsätta att gå igenom/undersöka patienten vidare i väntan på svaret. Provbehållare och lock kan stå i två kartonger bredvid instrumentet. Smidigt och enkelt. Enligt Life så behövs det ingen utbildning heller (behövs för QuikReader) tack vara ett det är så få steg/enkelt (går inte att göra fel).
Det är såklart svårt att ersätta ett instrument/förfarande som redan finns på plats, men om man jämför dem rakt av så är Life användarvänligare, tar mindre plats, är säkrare (mindre risk för spill/tappad kapillär etc.), ”närvarandetiden” är kortare och sedan är både instrument och test billigare. Men framför allt skulle jag säga att LifeAssays har framtiden framför sig och kommer att erbjuda fler önskvärda analyser. Orions QuikReader har varit på marknaden sedan (jag vet inte när, men sedan många år i alla fall, Orion startade 1975 med patientnära tester) och de har bara 3 analyser till sitt instrument. CRP (i blod), U-Albumin (i urin) och F-Hb (i avföring).
Lifes teknik har hittills visat sig kunna mäta CRP, hsCRP, U-Albumin och Cystatin C. Till detta kommer att de snabbt kunde ta fram analys för hund-CRP, en diabetesmarkör för ett amerikanskt bolag (under 2007) och att de enligt LifeAssays själva kan expandera sitt produktutbud med ett stort antal nya patientnära analyser framöver.
Axis-Shields instrument NycoCard:
En vecka efter ovan vårdcentralbesök, så var jag inne på akuten med min dotter och det visade sig att de hade LifeAssays andra stora konkurrent, Axis-Shields NycoCard. Sjuksystern i fråga var väl bekant med instrumentet och hon hade arbetat med det på flera olika ställen. Hon hade tydligen även också testat på något annat instrument tidigare (hon kom ej ihåg vad det hette), men hon tyckte NycoCard var bäst.
Provtagningen gjordes i ett speciellt ”provtagningsrum” där allt fanns uppställt i förväg och förfarandet var likt följande.
Först startade sjuksköterskan upp instrumentet och lade fram ett vitt ”provunderlägg” med ett litet membran i mitten (där provet sedan skulle appliceras), instrumentet kalibrerades sedan genom att en ”mätpenna” placerades över det vita ”provunderlägget” med membranet, hon stack sedan min dotter i fingret och samlade upp blod i en kapillär som hölls i en speciell kapillärpincett, kapillären släpptes sedan ner i ett ”eppendorfrör” med lock innehållandes buffertlösning. Locket sattes på och sjuksköterskan skakade provet i ca 10 sek, sedan pipetterade hon upp 50µl från eppendorfröret som hon lade som en droppe på membranet på det vita provunderlägget, väntade tills droppen sjunkit in genom membranet och blivit torrt, droppade då en droppe av en ”konjugatlösning” på det torkade provet, väntade på att denna droppe skulle sjunka igenom membranet och bli torrt, när det var torrt så droppade hon en droppe tvättlösning på det torkade provet och när detta sedan hade torkat, så hade hon en viss begränsad tid som hon trodde var 60 sek på sig för att sedan göra själva mätningen. (Såg dock i NycoCards manual på Axis-Shields hemsida att det är inom 5 minuter). Såg i manualen också att alla moment från det att provdroppen appliceras på membranet tills det att avläsning sker, måste ske i en följd utan någon större fördröjningar. Enligt manualen så får det max gå 2 minuter mellan respektive steg, dvs. max 2 minuter från det att provdroppen torkat tills det att ”konjugatet” droppas på provet, sedan max 2 minuter innan tvättlösningen appliceras efter det att konjugatet torkat osv. Annars kan det bli fel resultat (så de gäller att sjuksystern/läkaren inte blir störd eller behöver gå ifrån)
Och detta förfarande tyckte aktuell sjuksköterska var bra. Ja allt är ju relativt. Tittar man på förfarandet, så tycker jag det är väldigt omständligt och krångligt om man jämför mot LifeAssays.
När jag berättade om förfarande för LifeAssays test, så tyckte hon det lät ”väldigt bra” ”och en sån produkt är på väg?”, undrade hon. Allt som kan förkorta tiden är bra, sa hon och hon sa även att hon tyckte det var viktigt att slippa stå och vänta och vara med hela tiden. Det hon annars framhöll som viktigt var att själva värdet de får stämmer, dvs att det var väldigt viktigt att värdet är tillförlitligt och robust.
Tycker detta stämmer väldigt bra in på Life. För Lifes del så sitter kapillären i locket, reagenslösningen är i provbehållaren och någon nollning/kalibrering behövs inte av instrumentet. Dvs. bara provtagning, sätt i locket med kapillären i provbehållaren, skaka, placera provet i instrumentet och sjuksköterskan/läkaren kan sedan fortsätta att gå igenom/undersöka patienten vidare i väntan på svaret. Smidigt, enkelt och det är näst intill omöjligt att göra fel. Lifes test har alltså inte en massa steg där fel kan smyga sig in i form av tex. buffertupphällning, pipettering etc. och inga tidsbegränsande steg där de måste utföras inom en visst tid för att det annars blir fel. Och ”närvarandetiden”, dvs. tiden för moment som sjuksköterskan/läkaren aktivt måste göra något eller behöver stå och vänta på något, är väldigt kort. På akuten (om man jämför med vårdcentralen, där det också självklart är viktigt) så är detta än viktigare, för då kan sjuksköterskan/läkaren fortsätta att gå igenom något medan de väntar på svaret. Detta var som sagt också något som sjuksköterskan framhöll som viktigt.
Nä, efter att ha fått se hur LifeAssays två stora konkurrenter på humansidan fungerar i praktiken, så förstår jag att ANL (Lifes Svenska distributör på humansidan) är väldigt positiva till att kunna ta betydande marknadsandelar och att de är ivriga på att få starta försäljningen. När LifeAssays produkt når marknaden, så är jag övertygad om att den kommer att ha goda förutsättningar att kunna etablera sig.
Möjligheter/Risker Möjligheterna ser precis som för den veterinära delen, väldigt bra ut. Dock är LifeAssays inte ensamma på denna marknad, som de är på den veterinära, och detta kommer såklart att försvåra marknadspenetrationen (se ovan).
LifeAssays produkt är dock enklare att använda, den har kortare närvarandetid och priset är betydligt lägre (tex. Axis- Shields Affinion, som är den enda som över huvud taget går att jämföra med Lifes produkt kostar 4ggr mer än Lifes och testen är också dyrare). ANL, som är etablerade distributörer på området borde ju ha koll på läget och de tror sig alltså kunna ta betydande marknadsandelar, så jag tror i alla fall det finns goda förutsättningar till etablering. Men visst kommer det att vara svårare än på den veterinära marknaden, där de är ensamma och detta är en risk.
En annan risk är också att produkten inte är klar för produktion ännu och att den inte är CE-märkt. Det har hittills förekommit förseningar och det finns inga garantier om att de planer som nu deklarerats kommer att hållas. Sannolikheten för detta har dock ökat i takt med att LifeAssays löst de problem som uppkommit under resans gång och att de nu bara säger sig ha ett problem kvar (hållaren till glaskapillären) och detta bör ses som ett relativt enkelt problem vid en jämförelse mot de problem som de hittills löst.
VÄRDERING OCH SIFFROR Börsvärde: 78.4 MSEK (20090507)
Kassa 1.518.000 per den 31/3 + NE på 11,88 Miljoner. NE blev fulltecknad i April trots ett ekonomiskt tufft klimat och bolaget står nu ekonomiskt starkt rustat inför övergången till försäljning/tillverkning.
Rörelseresultat 2008: -7.54 MSEK
Intäkter 2008: 69tkr
Kurs 0.33 SEK (20090507)
Antal aktier 237 684 865
Personligen tycker jag det är jättesvårt att sätta en värdering på ett bolag som LifeAssays när det inte finns så mycket faktiska siffror att ta på ännu utan till stor del basera värderingen på balansen mellan potential och risk. Så hur man än vänder och vrider så blir värderingen lite "tagen ur luften" och vad är då rätt värdering, en personlig bedömningsfråga skulle jag säga utifrån hur väl insatt, erfaren, intresserad och spekulativ man är.
En sak som är säker i alla fall, är att om LifeAssays nu i och med lanseringsstarten i Maj visar att de kan sälja och börja tjäna pengar, så kommer intresset för bolaget att öka markant. LifeAssays hamnar då i ett helt annat läge med andra typer av investerare som kommer att börja gå in i bolaget. Finns många små bolag som målar upp finfina möjligheter osv., men i Lifes fall så finns det ett faktiskt bekräftat sug från marknaden. För det är Medinor (kunden) som satt behovet om den initiala ”småskaliga” försäljningen om 30 instrument i månaden (minst) och Håkan Jansson (VD för Medinor Sverige), var som sagt också väldigt positiv och optimistisk på Lifes informationsträff den 2/4-09 och uppgav att tycket ökar hela tiden från veterinärer/kliniker som vill ha instrument, varför produktionen om 30 instrument/månad enl. honom förmodligen ligger i underkant. Detta gör att LifeAssays, till skillnad från många andra bolag, faktiskt nu ser ut att omgående kunna komma igång med försäljning i samband med lanseringen. Detta kommer att uppfattas som positivt.
Bara utifrån denna initiala småskaliga veterinära försäljning om 30 instrument/månad i Norden, så finns det goda förutsättningar att LifeAssays kommit upp i tillräcklig mängd sålda instrument inom en 12-månadersperiod för att då vara självförsörjande, sedan övergår bolaget till att bli vinstdrivande. Om det visar sig att behovet är på 60 instrument/månad och LifeAssays anställer en till för montering av instrumenten, ja då tar det 6 månader osv. Till detta, och det är det stora i ”marknadsvärdet” för bolaget, kommer att LifeAssays är ensamma om deras veterinära applikation. Som jag skrivit tidigare så har LifeAssays uttalade planer på att i egen regi starta försäljning i Tyskland och den veterinära marknaden är där ca 10ggr större än den svenska, dvs. ca 200MSEK/år. Sedan kan andra marknader tillkomma som England och Frankrike som också är ca 10ggr större än den Svenska, men även andra länder i Europa som tex. Belgien som är ungefär som Sverige marknadspotentialmässigt osv osv, så möjligheterna är enorma och detta måste som sagt också vägas in i värderingen av bolaget. Sedan tillkommer också den humana applikationen där ANL alltså uppskattar omsättningsmöjligheterna till ca 40-50MSEK/år. BARA i Sverige.
Det är med anledning av de enorma möjligheterna för bolaget och de positiva tongångarna från LifeAssays distributörer och kunder som jag tycker att LifeAssays i dagsläget är undervärderad.
Skribenten ”B.Diddy” sade i sin analys på Redeye den 6/5 att, citat:
”Lifeassays är en bra aktie för framtiden. Och när väl humanmarknaden påbörjats och eventuellt fler veterinära distributörer tillkommit med en större vial/reader tillverkning så kan aktien i juli/augusti mycket väl stå från 1 SEK och uppåt”.
Jag ser inte heller en kurs om 1SEK och uppåt som något orimligt inom en närframtid, utan tvärt om, för jag tycker bolaget är i ett väldigt intressant skede nu; kommersiellt genombrott är nära, distributörerna tror på bra försäljningsresultat, potentialen är stor och fortsätter allt sedan enligt plan och LifeAssays börjar visa på försäljningssiffror, den humana sidan blir godkänd för produktions/försäljningsstart, avtal/etablering på ytterligare marknader, ansökan om utökad tillverkningskapacitet, bolaget nyanställer osv., ja då borde vi kunna se ytterligare kursstegring.
AVSLUT/SUMMERING Så för att avsluta denna analys/genomgång, så tycker jag LifeAssays sitter i en guldsitts på dagens marknad. Till skillnad från många andra bolag så finns suget från marknaden för försäljning, men Life har inte kunnat starta försäljningen riktigt ännu (men den veterinära ligger nu verkligen i startgroparna). Andra bolag har produkter, men en död marknad.
LifeAssays har en produkt som ligger helt rätt med sin användarvänlighet och flexibilitet till ett billigare pris än konkurrenterna. LifeAssays vänder sig också till rätt marknad i dagens ekonomiska tråkiga läge och ser nu ut att ha klart spännande och expansiva år framför sig under 2009 och 2010 när de nu går från utveckling till försäljning av deras produkter. Timingen kan därför vara perfekt att gå in i bolaget. Kanske inte ”all-in” för det är ändå ett högriskbolag, men ett intressant och spännande komplement i portföljen.
Avslutar med några av VDns ord i årsrapporten från 2009-05-07, citat:
Från teknikbolag till försäljningsbolag med fylld kassa
Vi håller nu på att radikalt omvandla LifeAssays från att ha varit ett teknikutvecklingsbolag till att bli ett producerande och säljande marknadsdrivet tillväxtbolag. Det är få bolag som lyckas komma in i denna fas. Jag är idag mer än någonsin övertygad om att LifeAssays kommer att bli en framgångssaga för affärskonceptet och aktieägarna.
PS. Nu är detta min första ”analys” på Redeye, varför jag gärna mottar både positiv och negativ kritik och kommentarer för att lära mig och få input på vad som är bra och dåligt i det jag skriver. Gärna sakligt.
Mvh
/1avD200