Lammhults - förbereder sig för att expandera
2008-08-12 16:38, Edited at: 2011-03-11 05:40Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Lammhults Design ökar omsättningen, förbättrar marginalen och dubblar vinsten. Till detta kommer expansionsplaner.
Lammhults Design Group har bytt namn från Expanda, som ett led i en allt mer kontrollerad strategi. Uppgiften blir att saluföra glasögon och inredning.
Delårsrapporten
Resultatet för andra kvartalet 2008 uppgår till 2,75 kr. Den organiska tillväxten ligger på 8 procent. Till detta kommer ytterligare tre procent, som tillkommit genom förvärv. Orderstocken är 9 procent högre än vid samma tidpunkt 2007.
Bruttomarginalen ligger på 40 procent, och rörelsemarginalen på 8,5 procent. Det senare på grund av ett allt bättre rörelseresultat. 38 Mkr jämfört med 28 Mkr året innan. Mätningen omfattar hela det första halvåret.
Omkostnaderna har ökat med 7 procent, samtidigt som omsättningen ökat med 11 procent. De två är relaterade till varandra.
Rörelseresultatet under andra kvartalet fördubblades till 17,3 miljoner (8,6).
Trots utbetalningar för tidigare köp, är soliditeten på goda 49,8 procent. Detta visar på god småländsk medvetenhet. Det finns fortfarande ett stort utrymme för ytterligare förvärv.
Sammantaget är försäljning, orderingång och resultat bättre än föregående år.
Formgivning
Lammhults vd Johan Hjertonsson avser att lägga allt större fokus på formgivning. "Vi ska gå under skinnet på konsumenterna, hitta produkterna de inte ens visste att de behövde". Fem formgivare arbetar i företaget. Till hösten anordnas en tävling där oetablerade formgivare inbjuds till att formge produkter inom koncernens fyra verksamhetsområden: kontor, hem, bibliotek och glasögon. Den som vinner får sin skapelse tillverkad och såld. Förhoppningsvis lockar detta fram en ny "Bruno Mathsson".
Expansion i sikte
Lammhult har expansionsplaner i sikte. Varumärket Lammhults skall lanseras internationellt. Avsikten är att växa organiskt, och det är lättare på en marknad som Tyskland, där de för närvarande har 2-3 procent.
Möblerna kommer att presenteras på ett nytt sätt. Den danske formgivaren Peter Hiort-Lorenzen har utvecklat ett annorlunda koncept för utställningar. Han har 20 års erfarenhet inom företaget. Modellerna av möblerna finns både i pappersmodeller och färdiga för visning. Formgivningen är detaljrik och utsökt. Baksidan av en möbel kan betyda lika mycket som framsidan. Avsikten är att sälja möbler som kunden gläds åt och pratar om på lördagskvällen. Det som kan få medlekonsumenten att rygga tillbaka är prislappen.
Slutsats:
Lammhult står inför en expansiv period. Kassan är välfylld och redo för en utvidgning av verksamheten. Förmodligen blir Tyskland första anhalt. Den stigande vinsten, i kombination med god orderingång och hög bruttomarginal, talar för aktien. Köprådet gäller absolut till 75 kronor, det pris som betalades under sensommaren 2007, och även tangerades i början av 2008. En vinst på sex kronor ger vid nuvarande kurs en multipel på tio. Det är inte dyrt för ett kostnadsmedvetet småländskt företag.