Post entry

Kopparbergs - tuffa tider? Skål!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

En investering med hjärta och hjärna i ett bryggeri som haft en imponerande utveckling de senaste tio åren.

(All information nedan är hämtad från bolagets hemsida, årsredovisningar eller annan allmänt tillgänglig information.)

Verksamhet

Kopparbergs Bryggeri AB producerar, säljer och distribuerar öl, cider, spritdrycker och läskedrycker. Tillverkningen sker vid koncernens bryggerier i Kopparberg, Laholm, Sollefteå och Skruv.

Bakgrund Kopparbergs Bryggeri bildades 1882 men det noterade bolagets historia börjar egentligen i mitten av nittiotalet då bröderna Bronsman, varav Peter alltjämt är VD i bolaget, förvärvade bryggeriet som hade gått i konkurs. Härefter har bröderna genomfört en ganska imponerande ”turn around” och även upprepat den vid förvärvet av Sofiero Bryggeri i Laholm. Omsättningen har gått från blygsamma 36 mkr under det första verksamhetsåret till en nettoomsättning på 893 mkr 2007. Den snabbaste omsättningstillväxten skedde dock, naturligt nog, under de första åren, bland annat på grund av den lyckade satsningen på cider.

Varumärken/ Produkter

Kopparbergs Cider År 1996 lanserades Kopparberg Cider, en svensk, lite sötare starkcider än det sortiment som då fanns. Produkten togs väl emot av marknaden och blev snabbt marknadsledande. Än idag är Kopparbergscider den mest populära starkcidern i Sverige. Kopparberg Cider har även haft stor framgång utanför Sverige och är idag bolagets viktigaste exportprodukt. Den säljs i ett trettiotal länder runtom i världen. Bland cidersorterna är päroncidern störst. (Den globala konkurrensen är väl inte mördande inom päroncider men det kan ändå vara kul att notera att Kopparbergs Päroncider är världens mest sålda!)

Sofiero 2003 lanserades Sofiero Original på Systembolaget och det blev en väldigt lyckad produktlansering. Ölet har nått de högsta årliga försäljningssiffrorna på Systembolaget någonsin. Bolaget menar själva att hemligheten bakom Sofieros framgång är dess kvalitet (ölet har även vunnit internationella utmärkelser) men det framförs ofta (se till exempel Wikipedia) att det i själva verket handlar om att ölet är billigt (högt så kallat APK-värde, alkohol per krona…).

Zeunerts Zeunerts är ett extra premium öl som bryggs i Sollefteå. Ölet valdes till bästa europeiska lager vid World Beer Cup i San Diego 2004. Dessa tävlingar ska man dock ta med en rejäl nypa salt eftersom det bara är ett fåtal bryggerier från varje land som deltar och det finns ett enormt antal olika klasser att vinna i. Ur marknadsföringssynvinkel är det säkert ett klipskt drag att delta, i synnerhet för att skapa kvalitet åt ett varumärke. (Konkurrenten Spendrups har gjort likadant och fått priser för sina produkter.)

Dufvemåla vatten Vattenmarknaden i Sverige har fortsatt att öka, vilket Kopparbergs tagit fasta på genom köpet av Banco Bryggeri i Skruf vari ingick varumärket Dufvemåla.

Ska man som lekman uttala sig om produkternas ”image” skulle jag associera dem med det naturliga, enkla och familjära snarare än något för de fina salongerna – mera Norrlands Guld än Moët & Chandon så att säga. Denna bild förmedlas både genom prisbild och typen av marknadsföring.

Export Kopparbergs Bryggeri har under de senaste åren även satsat på exportförsäljning av i synnerhet Kopparberg Cider. Genom bolaget Cider of Sweden marknadsförs till exempel bolagets produkter i England, Skottland och Wales. En av de viktigaste exportmarknaderna är Finland, där bolaget varit verksamma genom ett majoritetsägt dotterbolag sedan 1998. Även andra länder med en stor turism från de skandinaviska länderna samt de brittiska öarna, såsom t.ex. Spanien, har ökat i volym.

Femårsöversikt jämfört med konkurrent, omsättning och vinst*

Kopparbergs och [Spendrups] tkr

2003

Omsättning: 707 900 [2 122 000]

Vinst: 1 106 [27 300]

Vinstmarginal: 0,16% [1,29%]

2004

Omsättning: 666 310 [1 957 000]

Vinst: 5 655 [61 900]

Vinstmarginal: 0,85% [3,16%]

2005

Omsättning: 756 513 [2 067 000]

Vinst: 7 182 [49 100]

Vinstmarginal: 0,95% [2,38%]

2006

Omsättning: 824 978 [2 183 000]

Vinst: 9 023 [70 700]

Vinstmarginal: 1,09% [3,24%]

2007

Omsättning: 893 162 [2 363 000]

Vinst: 11 435 [74 500]

Vinstmarginal: 11 435 [74 500]

* ( Omsättning är nettoomsättning exkl. dryckesskatt. När jag talar om vinst menar jag reell vinst, dvs efter skatt. Jag vet att det är vanligt förekommande i Sverige att kalla resultatmått högre upp i resultaträkningen för vinst. Det tycker jag är förvirrande och inkorrekt.)

Att döma av dessa siffror har den senaste femårsperioden i första hand handlat om konsolidering och effektiviseringar, snarare än om aggressiv expansion. Dock växer man snabbare än konkurrenten Spendrups under perioden. Man ska komma ihåg att bryggerimarknaden i sin helhet är mogen och inte växer varje år utan vissa år backar.

Det är tydligt att Kopparbergs är inne i en trend av förbättrade marginaler. Spendrups har en genomsnittlig vinstmarginal på 2,5 % de senaste fem åren och det känns inte otroligt att Kopparbergs skulle kunna närma sig det. Tittar man på hur marginalen förbättrats är det procentuellt väldigt stora förbättringar men det är givetvis från låga nivåer.

Eget kapital Vid en investering i en bransch med låga marginaler där konkurserna varit många genom åren är det kanske särskilt viktigt att kontrollera koncernens egna kapital jämfört med börsvärde. I skrivande stund är börskursen 5.75, vilket ger ett börsvärde på drygt 118 mkr, vilket som av en händelse är exakt lika mycket som koncernens egna kapital. Trots de förvärv som genomförts är goodwillposten endast 10 mkr – priset på konkursmässiga verksamheter har inte varit så högt tydligen. Osäkerheter är väl möjligen värdet på en del av anläggningstillgångarna men sammantaget får nog eget kapital ställt mot börsvärde anses mycket starkt.

Q1 2008 Utan att dra några stora växlar på ett enstaka kvartal var rapporten för Q1 positiv. Omsättningen ökade 11 % och resultatet förbättrades mer än 20% jämfört med samma period förra året. Det stöder de långsiktiga trenderna.

Rättvist värde Med dagens värdering betalar man krona för krona för bolagets egna kapital per 31.12 2007 och ca 13 öre för varje försäljnings krona för 2007 (P/S: 0,13). Vinsten 2008 var 55 öre per aktie, vilket ger ett P/E på ca 10,5 på förra årets vinst. Utdelningen som trillade in var 27 öre per aktie, en direktavkastning på knappt 5 %.

En någorlunda konservativ syn på framtiden är att Kopparberg kommer att fortsätta stärka sina marginaler och samtidigt öka sin omsättning mer än marknaden. Spendrups genomsnittliga vinstmarginal på 2,5% kanske man inte når de närmaste fem åren men nog bör man om några år kunna komma upp till marginaler som är närmare 2%. Med ett någorlunda försiktigt antagande om en omsättningstillväxt på 5% per år leder det till en vinsttillväxt på ca 15% per år de närmaste åren. Ett rättvist värde med sådana antaganden hamnar någonstans runt 8 kr per aktie.

Plus och minus + Konjunkturokänslig bransch – bör vara ett någorlunda ”safe bet” för den som vill försäkra sig mot dåliga tider

+ Företagsledning med mycket starkt ”track record” de senaste 10 åren och mycket egna pengar i bolaget

+ Mycket stark ställning inom cider

+ Goda möjligheter till resultatförbättringar

+ Bra kudde i form av högt eget kapital per börsvärde

+ Potentiell uppköpskandidat

+ Exportsatsning ger potential

(+ En investering med ”hjärtat” i ett litet bolag. Endast ett femtiotal ägare har fler än 20 000 aktier)

- Illikvid aktie – inget för den kortsiktige

- Mogen lågmarginalbransch

- Saknar riktigt starka varumärken?

Sammanfattning Jag tycker detta är en rolig investering i ett litet, anonymt bolag med en verksamhet som är lätt att förstå. Jag ser risken för förluster som begränsad men förhoppningarna om väldigt hög avkastning bör hållas nere. Potential saknas emellertid inte, i synnerhet om man ser till hur bolaget utvecklats sedan mitten av nittiotalet.

/tredjemannen

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?