Post entry

Insplanet: tillbaka på banan

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Insplanet levererade en mycket stark rapport för det andra kvartalet. Bolaget verkar nu vara tillbaka i gammal fin form efter det första kvartalets rekryteringsproblem.

Bolaget släppte ett rörelseresultat på över 5 miljoner kronor med en rekordhög rörelsemarginal om 29 procent. Värt att notera är att kvartalet inte på något sätt har varit fulländat. Mindre efterdyningar från det första kvartalets rekryteringsproblem ingår sannolikt samtidigt som försäljningen via samarbeten inte alls tagit fart ej heller försäljningen av inkomstförsäkringar.

Nu känns bolagets mål för helåret fullt nåbåra. Jag räknar med en omsättning på 70 miljoner kronor vilket motsvarar en tillväxt på 34 procent. En försiktig rörelsemarginalprognos om 25 procent ger en vinst per aktie om 1,16 kr. Nästa år blir det andra "bullar". Övergången till beståndsintäkter kommer då att lyfta resultatet rejält. Jag räknar med en omsättningsökning på 25 procent och en rörelsemarginal på 33 procent vilket är i underkant av företagets finansiella mål. Vinsten per aktie för 2008 blir då 1,86 eller P/E 11,45 på kurs 21,3 för en riktig snabbväxare. Drar vi av kassan är vi nära P/E 10.

Den 18:e maj annonserade det norska försäkringsbolaget Gjensidige att man köper försäkringsbolaget Tennant med 100 000 kunder och en premievolym på 540 miljoner kronor. Priset uppges i DI till 500 miljoner kronor. Insplanets aktiva premiebestånd ligger som en jämförelse på 430 miljoner kronor samtidigt som marknadsvärdet är 250 miljoner eller skuldjusterat 230 miljoner kronor. Alltså nästan halva priset även om Insplanet endast förmedlar försäkringar.

De grundläggande långsiktiga fundamentala förutsättningarna för bolaget kvarstår:

Insplanet har alla förutsättningar att göra om det Avanza och Nordnet har gjort på sparandemarknaden. Avanza och Nordnet har idag betydande marknadsandelar på privatmarknaden för aktiehandel och sparande är mycket lönsamma. Internetmäklarnas fantastiska utveckling har möjliggjorts av att de etablerade bankerna inte valt att konkurrera med pris utan förlitat sig på att kunderna är trogna i all evighet. Insplanet är den stora utmanaren på försäkringsmarknaden och utgör den ledande utmanaren till de etablerade aktörerna. Bolaget har en intäktsmodell med beståndsintäkter som ökar stabiliteten i vinstutvecklingen.

Faktorer som talar för Insplanet är den enorma marknadspotentialen, att oligopolstrukturen på sakförsäkringsmarknaden gör det svårt för de ”gamla” bolagen att göra motstånd. De ”gamla” bolagen har många kunder som av gammal vana och bolagskännedom även fortsatt väljer att var kund oavsett pris. Det hjälper Insplanet som genom sin slimmade kostnadskostym succesivt kan ta över kund efter kund från de gamla ”trötta”.

Marknadspotentialen är enorm. Marknaden för sakförsäkringar i Sverige är betydande och uppgår till närmare 35 miljarder kronor. Insplanet förmedlade en premievolym på 268 miljoner kronor under 2006 vilket alltså motsvarar väl under 1 procent. Här finns möjligeter att växa.

Marknaden domineras idag nästan totalt av fyra etablerade bolag (LF, IF, Folksam och TryggHansa). De etablerade bolagen har därför valt att ta bra betalt för sina försäkringar, har höga kostnader, och väljer tydligt att marknadsföra sitt varumärke och tala tyst om pris. De ”gamla” aktörerna har sannolikt allt att förlora på att konkurrera med priset. Det är för dom betydligt enklare att upprätthålla den goda lönsamheten på varje kund än att ge sig in i priskrig som sannolikt kräver omfattande kostnadsrationaliseringar (för svårt beslut att fatta).

Försäkrings- och banktjänster har det gemensamt att de ofta upplevs som komplicerade och betydelsefulla för kunden. Kunden vill känna att de får tillbaka pengar om något skulle hända. Särskilt äldre personer tenderar att välja ett försäkringsbolag som man känner till och har svårt för att byta leverantör. Sanningen är nog att kunderna är lagom trögrörliga, vilket gör att de ”gamla” bolagen håller uppe försäkringspremierna och bidrar till den goda lönsamheten i Insplanet med sin mer ”slimmade” kostnadskostym.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?