Insplanet: raket 2010?
2009-12-30 02:50, Edited at: 2011-03-11 05:54Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Trots finanskrisen har Insplanet på de tre första kvartalen överträffat HELA förra årets resultat och bolaget går mot sitt bästa år någonsin!
I KORTHET:
•
Imponerande tillväxt ,
Jan-Sept 2009:
Omsättning 58 Mkr (41,4) +40%
Vinst 12,8 Mkr (7,5) +71%
•
Skalbarhetsfördelar ,
ovan resultat visar att verksamhetens
befintliga struktur klarar av att hantera större volymer
affärstransaktioner/försäljning utan att kostnadsmassan
ökar med samma takt.
Insplanet har i 2009 visat att vinsten ökat i betydligt
högre takt än omsättningen.
•
Starka kassaflöden ,
för Jan-Sept 2009 gjorde man en
vinst på 12,8 Mkr, dock var det positiva kassaflödet för
samma period hela 17,1 Mkr.
För Q3 blev vinsten 5,0 Mkr och kassaflödet 5,4 Mkr.
Bolagets starka kassaflöde gör det möjligt att investera
i fortsatt expansion och samtidigt ge god direktavkastning
till aktieägarna.
•
Direktavkastning ,
det starka kassaflödet möjliggör givetvis en generös utdelning och direktavkastning.
I Maj delades hela fg års vinst ut (0,65kr/aktie) och därtill
en extrautdelning på 1,35kr/aktie.
Då 2009 varit ett nytt rekordår och kassan för närvarande
uppgår till ca 35 Mkr (3kr/aktie) finns goda förutsättningar
för en fin utdelning i år (läs 2010).
Delar man ut 2kr/aktie liksom i fjol motsvarar det en
direktavkastning på hela 10% vid kurs 20kr.
•
Insiderköp ,
VD tankade nyligen 65 000 aktier (17/12),
och den rutinerade finansmannen Sven Hagströmmer
som tillträdde Insplanets styrelse tidigare i Maj ´09 har successivt byggt upp ett ägande i bolaget.
Den 17/12 ökade han på med 100 000 aktier och äger
nu sammanlagt 514 760 aktier.
Det om nåt torde väl signalera en positiv framtidstro
för bolaget.
•
Ägande ,
de 3 största ägarna är Daniel Soussan (grundare o VD) och de
bägge styrelseledamöterna Richard Båge (grundare) och
Peter Ahldin.
VERKSAMHET OCH ORGANISATION
Intäkter Insplanets intäkter består i huvudsak av provisioner från försäkringsbolagen.Provisionen kan delas in i engångsersättning och beståndsersättning.
Idag erhåller Insplanet i huvudsak beståndsersättning. Fördelen med beståndsersättning är att bolaget bygger upp årligt återkommande intäkter från försäkringsbolagen vilket ger
Insplanet en stabil rörelse.
Beståndsersättning erhålls så länge kunden stannar kvar och behåller aktuell försäkring eller ersätter den med en annan på samma objekttyp (ex hem mot hem).
Hur mycket framtida intäkter försäkringsbeståndet genererar beror på försäkringarnas livslängd.
Verksamhet Insplanet är Sveriges ledande försäkringsförmedlare mot
privatmarknaden inom konsument- och motorförsäkring (sak).
Insplanets affärsidé är att erbjuda privatpersoner den bästa tjänsten för att jämföra och köpa försäkring.
Fler än 1 000 personer om dagen får hjälp att se över sina försäkringar.
Bolaget har satt upp följande operativa mål:
• Insplanet ska uppvisa årlig resultat- och intäktstillväxt
• Intäkterna per anställd medarbetare ska öka årligen
• Insplanet ska 2012 nå 10 miljon prisjämförelser via Internet och telefon
Verksamheten är organiserad i tre olika affärsområden; Sales,
Online och Egna produkter. Under 2008 startades ytterligare ett affärsområde, Egna Produkter.
Idag är bolagets olika affärsområden beroende av
varandra och har en nära samverkan. Ambitionen är att de skall drivas som självständiga enheter och på sikt skall beroendet av varandra minska.
Insplanet erbjuder samarbetande försäkringsbolag att välja genom vilka kanaler som deras produkter skall distribueras genom. Insplanets olika affärsområden stöds av olika stabsfunktioner. Det gör att respektive affärsområde kan ta tillvara på den unika kompetens som finns i
bolaget och samtidigt drivas kostnadseffektivt.
Insplanet Online Insplanet.com är idag Sveriges största jämförelsetjänst av försäkringar.
Antalet försäkringsjämförelser under Jan-Sept 2009 ökade med 37% mot fg år och uppgick till 484 100 stycken. Insplanet erbjuder marknadens bredaste utbud av olika
försäkringsbolags produkter. Insplanet har fram till idag enbart erbjudit jämförelser av olika försäkringsprodukter. I samband med en nylansering av Insplanet.com breddades Insplanets jämförelser till att även omfatta andra privatekonomiska områden såsom bolån, privatlån, bredband, telefoni
och kreditkort.
Allt fler kunder efterfrågar jämförelsetjänster inom privatekonomi.
En del existerande partners såväl som potentiella partners har efterfrågat en breddning av jämförelsetjänsten till att omfatta även andra privatekonomiska områden än försäkringar.
Bolagets målsättning är att en breddning av jämförelsetjänsten ska öka antalet besökare, kunder och samarbeten, vilket skall leda till ökade intäkter för bolaget.
Insplanet Sales
Insplanet har 10 års erfarenhet av att förmedla försäkringar mot privatmarknaden.
Insplanet har under denna period byggt upp Sveriges största renodlade försäkringsförmedlare inom konsumentrelaterad skadeförsäkring.
Under året har Insplanet utvecklat Insplanet Academy, vilket är en karriärsmodell som innefattar löpande utbildning och vidareutveckling av medarbetarnas försäkrings- och försäljningskompetens.
Egna Produkter Insplanet har sedan 2003 erfarenhet av att utveckla, administrera och distribuera egna produkter via telefon, Internet och externa ombud.
För de egna produkterna sköter Insplanet större delen av admin såsom kundtjäns, skadereglering samt prissättning.
För de egna produkterna samarbetar Insplanet med olika försäkringsbolag som är försäkringsgivare för produkterna.
Produkter och Tjänster Insplanet erbjuder ett brett utbud av olika försäkringsprodukter inom sak- och personförsäkringsområdet.
Detta sker i huvudsak genom att jämföra och erbjuda olika försäkringsbolags produkter och sedan presentera det alternativ som passar bäst för kunden.
Insplanet har långsiktiga avtal med flertalet av de försäkringsbolag som bolaget samarbetar med.
Även om Insplanet arbetar med några av landets mest etablerade aktörer och kända varumärken är de flesta samarbetande försäkringsbolag idag uppstickarbolag på den
svenska försäkringsmarknaden.
Den gemensamma nämnaren för samtliga är att de ser Insplanet som en attraktiv och stabil distributionskanal. Insplanet söker lösningar för att vara en attraktiv samarbetspartner till alla olika typer av försäkringsbolag.
Detta för att kunna ge bästa möjliga erbjudande och service till kunderna.
I slutet av andra kvartalet lanserades det nya försäkringsvarumärket Redo Försäkring.Lanseringen har varit lyckad och Redo har mottagits väl av konsumenter. Ambitionen är att utveckla försäkringskonceptet Redo till att bli det självklara valet för barnfamiljen.
Händelser efter kvartalets utgång Insplanet förvärvade i början på november Credit Service i
Stockholm AB. Bolaget driver en förmedlingstjänst för privatlån på webbplatsen creditservice.se. Tjänsten är kostnadsfri och gör det enkelt för kunder att få en oberoende översikt av de individuella lånevillkor som erbjuds från olika långivare. Kunden kan på ett snabbt och enkelt sätt jämföra räntor, villkor och lånebelopp. Under den närmaste tiden kommer tjänsten att integreras i Insplanets jämförelsekategorier.
SAMMANFATTNING I Q3 rapporten kommenterade VD följande:
”Insplanet har haft en fortsatt stark utveckling under kvartalet och gör sitt
bästa resultat någonsin . Det som är mest glädjande är att Insplanet åter igen visar på en stark tillväxt i nytecknad premievolym.
Insplanet har på de tre första kvartalen överträffat förra årets helårsresultat och bolaget går mot sitt bästa år någonsin . Vi ser även fortsättningsvis goda förutsättningar för tillväxt..”
Insplanet har alla nödvändiga ingredienser för att motivera en betydlig uppvärdering.
Man har en kraftfull tillväxt, hela 71% högre vinst än mot fg år.
Skalbarheten har även gjort sig gällande, MEN, det som är än mer imponerande som jag ser det är det urstarka kassaflödet.
Bara ett fåtal börsbolag har ett kassaflöde som faktiskt överträffar vinsten.
Som tidigare nämndes borgar det för goda möjligheter till expansion, förvärv och en hög direktavkastning. Med 2009 som ännu ett rekordår och och den stora kassan man sitter på blir det väldigt spännande att se hur mycket man väljer att skifta ut till aktieägarna.
En annan plusfaktor är att ledningen själva är de största ägarna i bolaget, varför drivkrafterna lär inte innebära någon risk för övriga aktieägare.
Andra framgångsrika bolag/aktier jag investerat i som också haft denna ägarstruktur är Tretti och Travelpartner. Man har dessutom under året lyckats värva till styrelsen en av Sveriges mest framgångsrika finansprofil i Sven Hagströmmer.
VPA för 2009 lär hamna runt 1,65kr (Q3 blev 0,43kr). Det ger ett P/e på 10,3 för 2009 och är alldeles för lågt för ett sånt här framgångsrikt tillväxtbolag.
VD´s kommentarer i Q3 rapporten och div insiderköp i December andas en stark framtidstro. Med bolagets starka momentum vore en försiktig prognos för VPA 2010 hamna på 2,00-2,20kr.
Med bakgrund av den starka vinsttillväxten och ovan andra faktorer ligger en rimlig värdering på minst P/e 15, räknar man in den stora kassan ger det en
riktkurs på
33kr –36kr.