Insplanet: Hösten höjer vinsten.
2010-08-24 10:15, Edited at: 2011-03-11 06:00Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Insplanet underlättar för kunden att finna lämpliga och billiga försäkringar. Bolaget satsar på expansion, och räknar med att för 2010, åter uppnå rekordvinsten från 2009.
Insplanet är en försäkringsförmedlare. De har avtal med ett stort antal försäkringsbolag och när du som kund vill teckna en försäkring letar de upp det som är mest förmånligt för just dig.
Söktjänsten lovar att leta upp den billigaste försäkringen hos de åtta företag de samarbetar med.
1000 personer tecknar dagligen försäkring med Insplanet. De flesta blir nöjda. Insplanet lägger inte på något extra för att vara mellanhand, den delen betalas av försäkringsbolaget. Det blir alltså inte billigare att kontakta försäkringsbolaget själv. Säljare och förmedlare får ingen högre provision om de rekommenderar dig en specifik försäkring. Kunden kan därför vara trygg. Han får det bästa priset bland de åtta företag som står bakom Insplanet. Det kan finnas möjlighet att finna en billigare försäkring, men då måste privatpersonen söka hos försäkringsbolag som inte är kopplade till Insplanet.
På Insplanet kan man teckna alla typer av försäkringar. Fordonsförsäkring, villaförsäkring och olycksfallsförsäkring.
De nackdelar som framkommer när man söker på nätet är att Insplanet kan upplevas aningen hetsiga och tenderar att pusha lite hårt för att få kunden att teckna försäkring. Det tycks dock ha blivit bättre, med den saken. Detta i takt med att personalens kompetens successivt förbättrats. Försäljningen sker via Internet och telefon, och argumentet gentemot konkurrenterna, är att priset är fördelaktigare för kunden.
Insplanet har under 2010 prioriterat intäktstillväxt och ökad nyförsäljning framför rörelsemarginal. Resultatförsämringen sammanhänger med att resurserna lagts på expansion.
Historiken är tydlig: Försäljningen har ökat med i genomsnitt 32 procent sedan 2005. Prognosen ligger på att den kommer att fortsätta att öka med 27 procentenheter de närmaste fem åren. Potentialen betecknas som stor: Insplanet har för närvarande ca 1 procent av marknaden.
Vinstutvecklingen har under de senaste fem åren legat på 14 procent per år. Marginalen har under samma tid stabiliserat sig kring i genomsnitt 22 procent. Under 2009 nådde den 27 procent, men den höga siffran är knappast hållbar utifrån att ledningen aviserat att de lägger vikten vid tillväxt och nyförsäljning. Räntabiliteten på eget kapital har varit på drygt 40 procent de senaste halvdecenniet.
Utifrån de goda historiska förutsättningarna, är det inte svårt att sätta riktkursen till 22 kr. Det innebär att det finns en betydande potential i Insplanet. Första halvåret 2010, ökade intäkterna med 14 procent, och resultatet blev 0,54 kr per aktie.
Insplanet har nyligen etablerat en tjänst för jämförelse av elpris, samt lanserat en egen försäkring som passar personbilar i segmentet privatägda exklusiva bilar. Produkterna bidrar till att stärka Insplanets totala erbjudande och konkurrenskraft.
Den nytecknade premievolymen steg med åtta procent, under första halvåret. Juli månad uppvisade ett rekordhögt flöde i onlineförfrågningar. VD Daniel Soussan bedömer att Insplanet kommer att uppvisa väsentligt fler försäkringsjämförelser än i första halvåret, vilket beräknas ge en positiv effekt på den nytecknade premievolymen.
Bolaget har vidareutvecklat webb och kundanskaffningskanaler, vilket bidragit till högre kostnader. Enligt VD kommer Insplanet att kunna uppvisa ett bättre rörelseresultat under andra halvåret jämfört med första halvåret.
Insplanet avser att bredda utbudet av tjänster, och på sikt även ta sig an andra områden. Eljämförelser och privatlånejämförelser kommer att bidra till att markant öka bolagets intjäning. Många svenskar betalar idag alldeles för mycket för sina lån. Lån handlar nästan uteslutande om pris.
Utsikter för andra halvåret 2010:
Kampen om kunderna är fortsatt hård. De redan etablerade försäkringsbolagen kämpar mot nya, och samtliga har ökat sin aktivitet på marknaden. Det finns tecken på att lönsamheten bland de svenska försäkringsbolagen är sjunkande.
Målsättningen för Insplanet är att leverera ett rörelseresultat i linje med 2009. Då tjänade försäkringsförmedlaren 1,35 kr per aktie. (1,06). En högre preliminärskatt påverkar kassaflödet negativt. Andelen nytecknad premievolym förväntas öka, tack vare avtalsomläggningar.
2009 var ett rekordår för Insplanet. Rörelseresultatet ökade då 44 procent. Framgången sammanhänger med trenden bland konsumenter att söka jämföra och köpa produkter och tjänster via Internet. Insplanet är marknadsledande i den sökprocessen. Insplanet kommer att lägga ytterligare resurser på att stärka kännedomen hos konsumenter och leverantörer och öka medvetenheten om fördelarna med jämförelsetjänsten. Till detta kommer egna produkter som stärker bolagets konkurrenskraft. Ambitionen är att bli det bästa försäkringsalternativet för barnfamiljer, genom ”Redo försäkringar”. Det handlar om att utveckla både försäkringen och kringtjänster kopplade till behov och intressen hos barnfamiljen.
Den förväntade nolltillväxten, för 2010 har tryckt tillbaka aktiekursen till attraktiva kursnivåer.
Målkursenkan sättas till 17 kronor, på några månaders sikt, men det är ingen svårighet att utifrån den starka vinsthistoriken anse aktien köpvärd ända upp till 23 kr.
Nuvarande aktiekurs på 13,50 kr, och en förväntad årsvinst på 1,30 kr ger ett P/E-tal på 10,5. Insplanet tål ett pris i förhållande till vinsten på 13 utan att anses vara dyr.
Insiderköp talar för att det finns mer att hämta i Insplanet. Till detta kommer en stark balansräkning med en kassa på 2,10 kr. Det finns goda möjligheter att utdelningen blir rejäl även för 2010. I våras erhöll aktieägarna 1,25 kr per aktie, motsvarande 6 procent av den dåvarande, högre aktiekursen.
Det är strategiskt att köpa starka bolag, när kursen - som nu - sjunkit tillbaka. En varning bör dock utfärdas för den låga likviditeten i aktien.
.