Husqvarna: införskaffa värde till ett bra pris
2007-04-01 23:59, Edited at: 2011-03-11 05:27Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Priset är vad du betalar, värde är vad du får. För ett nuvarande pris på 115 kronor så finns det all anledning att agera rationellt och införskaffa ett värde på drygt 250 kronor. Det skriver medlemmen Jan Grigo i sin tävlingsanalys och rekommenderar Köp.
Husqvarna knoppades av från Electrolux under juni 2006 och har bara hunnit fungera som ett självständigt börsföretag i snart ett år.
Verksamhet korhet
Verksamheten är lättförståelig och indelad i två affärsområden; konsumentprodukter och professionella produkter. Bolaget har ett inarbetad och stark varumärke med världsledande produktsortiment. Husqvarna är världens största tillverkare av utomhusprodukter som äger en dominerande ställning på marknaden då hela 90 procent av produktsortimentet är världsledande.
Starka varumärken Trots att Husqvarna innehar produkter som är av allmän varusort så tenderar dess starka varumärken balansera konkurrensen. Produkterna har sålunda en framträdande position hos konsumenten som inte gärna ersätter varumärket med något annat märke.
Ledning
En skicklig ledning bör kunna uppvisa en god förvaltning av det återförda kapitalet i ny räkning, dvs. den delen som inte delas ut till aktieägarna. En måttstock på om kapitalet använts på ett vist sätt och skapat värde vore att jämföra värdeökningen i Husqvarnas börsvärde med det återförda kapitalet. Men den relativt korta tidsperioden på börsen omöjliggör den mätningen, dock talar den höga räntabiliteten på det egna kapitalet för ett skickligt nyttjande av kapitalet. Emellertid har ledningen gjort ett utomordentligt jobb under 2006. Tillväxten och marginalerna i de bägge affärsområdena ökade samtidigt som inbromsningen i USA bemöttes med effektivitetsåtgärder såsom kostnadsåtgärder, ökad produktmix och en fördelaktig mix av geografiska marknader.
Skickliga förvärv inom "area of expertise" Husqvarna har en uttalad strategi att växa både organiskt (5 %) som med förvärv. Ledningen förvärvar verksamheter som är starkt förknippade med ens egna kärnverksamhet, dvs. "area of expertise". Det visar inte minst förvärven under föregående år av Komatsu Zenoah, Klippo och Gardena som väntas bidra positivt till Husqvarnas resultat för 2007.
Ökat fokus på Europa
En närmare titt på försäljningssiffrorna vittnar på en försäljningsökning i den Europeiska marknaden. Lyckas den tillväxtorienterade ledningen med integrationen av sina förvärv samtidigt som fokus i allt större grad även riktas till den europeiska marknaden, i synnerhet med Gardenas ledande position i den regionen, så finns det alla möjligheter för en fortsatt hög lönsamhet. Det skulle om inte annat genom Gardenas position ge ytterligare skjuts på en redan respektingivande marginal inom konsumentprodukter.
Finansiell ställning Husqvarna är försiktigt finansierat och har en stabil balansräkning. De totala skulderna är 6 gånger större än föregående års nettoresultat och man uppvisar en skuldsättningsgrad på 1,61 vilket är en rejäl minskning i jämförelse med 2,83 (2005). Justerar man skulderna och enbart tar med de räntebärande skulderna i förhållande till det egna kapitalet så får man ett mera stringent nyckeltal på 0,8 vilket är komfortabelt inför eventuella räntehöjningar som då inte bör ha någon större inverkan på nettoresultatet. Styrelsens förslag om nyemission i syfte att möjliggöra förvärv med egna aktier talar också för en fortsatt försiktig upplåning på förvärvsfronten.
Hög lönsamhet och bibehållna marginaler
Husqvarna har genomgående visat hög lönsamhet då räntabiliteten på det egna kapitalet de tre senaste åren i genomsnitt legat mellan 30-35 % och en rörelsemarginal som varierat mellan 10-11 % vilket motsvarar målet om en rörelsemarginal om minst 10 % över en konjunkturcykel. Poäng åt ledningens skickliga arbete!
Tillväxten på försäljningen har de tre senaste åren samtidigt i genomsnitt legat på blygsamma 3 % vilket till stor del har göra med en viss inbromsning i USA. Med tanke på den inbromsningen är det imponerande att bevittna de bibehållna marginalerna och en oförändrad försäljning. Det tyder på att bolaget tagit marknadsandelar. Ännu en poäng till ledningens arbete.
Företagets värde
Vad är Husqvarna värt? Ett företags värde är lika med de kassaflöden som verksamheten under sin livstid genererar diskonterat till dagsvärde. Som kassaflöde betraktar jag "owner earnings" (=kassaflöde från en löpande verksamheten - investeringar i materiella anläggningstillgångar) som den mest träffsäkra.
Trots att Husqvarna idag avkastar lite mer än den tioåriga statsobligationsräntan så visar en kassaflödesvärdering över en tioårsperiod med en försiktig tillväxt på 10 % och en diskonteringsränta på 9 % ett värde på företaget på drygt 74 Mdr, dvs cirka 250 kr per aktie.
Priset är vad du betalar, värde är vad du får. För ett nuvarande pris på 115 kr så finns det all anledning att agera rationellt och införskaffa ett värde på 251 kr.