H&M: rekordlåg värdering
2008-07-14 04:27, Edited at: 2011-03-11 05:38Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Hennes & Mauritz har inte varit så lågt värderad sedan 1996. Stark rapport och fortsatt expansion till nya marknader talar för köp.
Hennes & Mauritz är rekordlågt värderad. Räknat utifrån en beräknad vinst på 19 kr, vilket motsvarar en genomsnittsprognos bland mäklare, så handlas klädföretaget till P/e 15.
Så lågt har aktien inte varit värderad de senaste tolv åren. Förra gången det hände var våren 1996.
Vilka är skälen till att sälja, ett av börsens finaste bolag?
1) Fondförvaltarna tvångssäljer för att skaffa sig likvider. Småspararna är orolig över börsnedgången och plockar i allt högre utsträckning ut sina pengar. Då tvingas de fullinvesterade fonderna att sälja stora mängder aktier, bland dem finns Hennes & Mauritz.
2) Månadssiffran för klädförsäljningen i Tyskland var "katastrofal". Försäljningen i de tyska klädbutikerna minskade med 11 procent under juni månad jämfört med motsvarade månad i fjol. Tyskland är H&M:s största marknad.
Analytiker pekar på att 2008 "säkerligen kommer att bli ett svagt detaljhandelsår", och spår en nedgång med 3-5 procent i Tyskland på helåret.
3) Konkurrenter som Marks & Spenser vinstvarnar. Hela sektorn befinner sig under ett tryck. Ännu finns inga tecken på att konjunkturen vänder. Det kommer att bli värre, ännu vet ingen hur mycket sämre det blir. Om ett par månader har bilden klarnat.
Nu är inte allt nattsvart.
Hennes & Mauritz tillhör de bolag som årligen avkatat mer än nio procent per år de senaste tio åren. Belåningen är låg. Jämfört med övriga klädföretag är konkurrenssituationen fördelaktig, när räntan går upp. New Wave har tex. dubbelt så mycket skulder som eget kaptial.
Skulle Hennes & Mauritz vara "normalbelånat" skulle avkastningen på eget kapital ha legat på 76 procent för 2007. Den verkliga siffran var 45%.
Hennes & Mauritz expanderar ständigt till nya marknader. Under 2008 kommer Egypten, Saudiarabien, Baharain och Oman att bli nya franchisemarknader. De första butikerna i Ryssland öppnar 2009.
Senaste rapport var en styrkeuppvisning. Vinsten för mars-maj steg med 6 procent och omsättningen var upp 8 procent.
Hennes & Mauritz har fördel av den låga dollarkursen.
När kommer köpläget?
Den inbitne teknikern inväntar till dess att kurstrenden vänder. Den som inte behärskar bottenfiske taktik, riskerar dock att tappa värdefulla bottenkronor när aktien åter börjar gå upp i kurs.
Övriga räknar med att aktien redan nu är lågt värderad, och att ett kvalitetsbolag som Hennes & Mauritz kommer att klara sig bättre än konkurrenterna. För de långsiktiga, och jag tycker att man skall vara långsiktig i denna aktie, så är det köpläge redan nu.