Post entry

H&M: från Västerås till Hongkong på 60år

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Hennes & Mauritz är idag en väletablerad klädkedja som finns i 28 länder med över 1500 butiker, men hur började framgångssagan egentligen? Och kommer den att fortsätta i 60 år till?

Historia

"Hennes" grundades och öppnade sin första butik i Västerås år 1947 av köpmannen Erling Persson. Affärsidén var då att butiken skulle hålla låga priser jämfört med konkurrenterna, något som än idag, över 60 år senare genomsyrar klädkedjan. Hennes sålde endast damkläder i begynnelsen, det dröjde 21 år innan männen fick skäl att gå till butiken, då affären Mauritz Widforss köptes och Hennes bytte namn till Hennes & Mauritz.

Företaget börsnoterades 1974, och har därefter varit den överlägset bästa placeringen på den svenska börsen med en avkastning i genomsnitt per år på cirka 30%.

Nu kan man lätt tänka, gjort är gjort kommer aldrig igen?

Nuläget

2007 blev det 60:e verksamhetsåret och tillika ett rekordår: ökad omsättning med 17% jämfört med föregående år och resultatet ökade med 26%.

Vad är det som driver denna expansion?

Den huvudsakliga tillväxten kommer från nyöppnande av butiker, målet är att öka butiksbeståndet med 10-15% / år, för verksamhetsåret 2007/2008 (H&M har brutet räkenskapsår) ligger målet att öppna 190 butiker, vilket motsvarar en ökning av butikerna med 12,5%.

På senare tid har även designerkollektioner tillkommit vilket sett till att öka försäljningen i befintliga butiker: under fjolåret skapades en höstkollektion med designern Roberto Cavalli. Och visst säljer det, det tog knappt en vecka innan hela kollektionen var slut. Tidigare har H&M skapat kollektioner med bl.a. Madonna samt Viktor & Rolf, vilka även de sålt slut rekordsnabbt.

En ny exklusivare kedja inom koncernen har också lanserats under fjolåret, nämligen Collection of Styles, denna kedja fokuserar på ett exklusivare klädsegment, denna del har även bidragit positivt till försäljningen och beräknas öka till årets försäljning.

För mindre än en månad sedan, överraskade H&M marknaden genom att köpa klädföretaget Fabric Scandinavien AB, ett företag som bland annat designat de obotligt populära Cheap Monday-jeansen. Att växa via förvärv har tidigare inte varit något som H&M förmedlat, men i och med företagsköpet så är det inte uteslutet att H&M ökar tillväxttakten och köper upp konkurrenter om rätt pris infinner sig.

H&M genomsyras av stenkoll på kostnader, logistik och expansion, vilket inte minst bekräftas av att företaget 2007 vann Postens logistikpris. Denna benhårda kostnadskoll har bidragit till att marginalerna förbättrats väsentligt de senaste 10 åren, även dollarn har gjort sitt eftersom en försvagning av dollarn mot kronan med 10% bidrar med en resultatförbättring för H&M med cirka 5%.

Framtiden

Om jag räknar med att H&M i framtiden kommer öka butiksbeståndet i genomsnitt med 12,5% / år de kommande åren, och att strategiska kollektioner samt extraordinära evenemang (som till exempel samarbetet med artisten Kylie Minouge) kommer att bidra med att öka försäljningen i befintliga butiker kring 2,5% så kan jag få ut en genomsnittlig försäljningstillväxt på 15% /år.

Risker

Det talas ofta om hur säker H&M aktien är. Jag vill påstå att risken i aktien är relativt hög, medan företagsrisken är låg. Aktien har historiskt handlats till ett högt P/E-tal, och detta är motiverat givet företagets stabila intjäningsförmåga, men skulle tillväxten börja dala så kommer marknadens dom vara stenhård, då är ett fall på 50% ingen omöjlighet.

Något som kommer att inträffa om några år är ett VD byte, nuvarande VD Rolf Eriksen är över 60 år gammal, och har skött VD posten exemplariskt. Det kan inte uteslutas att en ny VD inte klarar att leva upp till Rolfs höga standard.

Minskad konsumtion är också en risk, dock bör detta inte slå allt för hårt mot företaget på kortare sikt, eftersom de expanderar med nya butiker kontinuerligt, och därför kan växa även om försäljningen i befintliga butiker skulle minska något.

Värdering av aktien

Vad kan andelar i detta företag tänkas vara värt?

Med tanke på de nuvarande oroligheterna kring en eventuellt kommande lågkonjunktur, kan det vara intressant att kolla balansräkningen, för att se om H&M har de finansiella förutsättningarna för att klara denna. (Alla siffror är tagna från bokslutskommunikén för verksamhetsåret 2006/2007).

Bolaget hade en soliditet på 76,9%, inga långfristiga skulder samt en kassa på 16 miljarder kr (19,4 kr/aktie).

Om detta tas i relation till att bolaget tjänade 16,42 kr/aktie under fjolåret så innebär detta att de har en kassa som överskrider en årsvinst, vilket är en mycket stark finansiell ställning och H&M bör med bravur klara lite svårare tider. Man kan även resonera och säga att H&M är överkapitaliserat, men tänk på att de delade ut nästan hela vinsten i fjol, och direktavkastningen ligger på över 4% för tillfället.

Men försäljnings- och vinstmässigt då?

Ja, att Hennes & Mauritz är ett utpräglat tillväxtföretag bör det inte råda några tveksamheter om och aktien ska därför även värderas som ett, och vid värdering av tillväxtföretag tycker jag att det lämpligaste måttet är PEG-talet (P/E dividerat med VPA-tillväxt), som flitigt används av investerarlegenden Peter Lynch. Enligt Lynch bör man ha 1 som riktvärde vid PEG-talsberäkning, det vill säga ett företag som växer med 15% bör ha ett P/E-tal på cirka 15 (15 / 15 = 1).

Jag har här under skrivit en egen prognos för i år och nästa år, antaget att försäljningen kan öka med 15% (12,5% genom nyöppnande av butiker och 2,5% ökning av befintliga) samt att dollarn samt lägre skattesatser(enligt bokslutet 2007) förbättrar marginalen i år samt att dollarn återhämtar sig under 2009 och därför pressar marginalen.

2007 2008P

2009P

Omsättning (Mkr) 78 346

90 098

103 613

Omsättningsökning

17% 15% 15% Rörelsemarginal

23,5%

24%

23%

VPA (efter skatt, kr)

16,42

19,73 21,88

VPA tillväxt

26%

20%

11%

P/E

20 17 15 PEG

0,77 0,85 1,36

Om vi kollar på genomsnitt för i år och nästa år så får vi en genomsnittlig VPA tillväxt på runt 16% samt ett P/E-tal kring 16, d.v.s. PEG-talet för i år och nästa år kan sägas vara runt 1, och i det resonemanget är aktien fullvärderad. Historiskt har dock marknaden handlat aktien betydligt högre, P/E-tals genomsnittet de senaste 5 åren ligger på 23 för innevarande års vinst, och för tillfället ligger P/E-talet på 17.

Sammanfattning

I det korta perspektivet kan man argumentera för att aktien är fullvärderad, men på längre sikt ser det betydligt ljusare ut, man kan ganska lätt argumentera för en tillväxt på 15% under flera år framöver, bolaget har precis börjat etablera sig i Asien, och Ryssland står på tur i år. Men aktien handlas med en rejäl premie mot resten av börsen som har ett P/E-tal på knappa 11, därför kan risken för kursfall ses som hög, speciellt om tillväxten något kvartal skulle minska. Men frågan är också vad man är beredd att betala för en 61 årig framgångssaga och ett starkt varumärke som har flera års expansion framför sig och en stark balansräkning.

Om man jämför historisk värdering så är aktien för tillfället lågt värderad, jag tycker man ska ta tillfället i akt och köpa andelar i detta fantastiska företag som säkerligen kan fortsätta expandera i 60 år till.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?