Post entry

Hennes & Mauritz: - Like for like - strategi

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Hennes & Mauritz har haft fjorton månader med minskad försäljning, under den senaste femtonmånadersperioden. Här spelar - like for like - en viss roll för värderingen.

Hennes & Mauritz är ett välskött fint bolag, som gett sina aktieägare långiktigt god avkastning. Är det slut med detta nu?

Affärsidén har varit en lågriskstrategi, eftersom att folk köper kläder i de lägre prissegmentet även om ekonomin stramar.

På minussidan ligger att försäljningen befinner sig i en negativ trend. Den har minskat varje kvartal sedan augusti 2008. (Med ett undantag: april 2009). Det innebär att den sjunkit i 14 av de femton senaste månaderna.

Uppenbarligen har marknaden inte räknat med denna negativa försäljningsutveckling, och när siffrorna för oktober 2009 visade på en nedgång på 3 procent, så hade analytikerna i genomsnitt förväntat sig ett trendbrott, och en uppgång på fem procent.

Hennes & Mauritz talesman kommenterade den fortsatta försäljningsnedgångem med att: "Vi har fortsatt respekt för konjunkturen och på många av våra marknader så stiger fortfarande arbetslösheten".

Detta gynnar Hennes & Mauritz

Det finns samtidigt sådant som talar för Hennes & Mauritz. Etableringen av nya butiker fortgår enligt planen. Bolaget tjänar på den dollarförsvagning som nu sker, på grund av att inköpen sker i dollar och att försäljningen och inkomsterna kommer i andra valutor.

Det som oroar mest, och som bidrog till att aktien gick ned igår, sammanhänger med att klädjätten förlorar marknadsandelar. Klädbrnaschen i övrigt har gått starkt framåt i oktober, men Hennes & Mauritz inte bara minskade sin bit av den totala kakan. De hade även sämre marginaler.

Vädret under oktober har varit kallt. Det gynnar vanligen Hennes & Mauritz, men så blev det inte i år.

Analytikernas bedömning

Analytikerna är delvis förvånade. Den totala försäljningsökningen låg på sju procent. Bolaget växer alltså fortfarande. Samtidigt så fanns indikationer på att H & M:s största marknad, den i Tyskland, sett "bra ut". Uppfattningen grundar sig på industirdata. Även statistiken från Sverige, USA och Storbrittannien var ljus inför gårdagens besked. Jämförelsesiffran från oktober 2008 var relativt lättslagen och mycket svaga augusti och septembersiffror gav grogrund för en viss optimism, av typen "nu kan det inte bli så mycket sämre".

Rådet för Hennes & Mauritz kan sammanfattas med "neutral" just nu. Sydbank spår dock att prispressen som sågs i branschen under förra året kommer att minska något i spåren av att aktörerna i hög- och mellanprissegmentet har anpassat utbudet av kollektionerna till den lägre efterfrågan.

När de dyrare kläderna inte längre dumpas på marknaden, så ökar utrymmet för Hennes & Mauritz som säljer i lågprissegmentet.

Statistiken synad

Försäljningsminskningen ser ut så här. Av den statistiken kan man utläsa att en nedgång på tre procent är ganska måttlig. Västa månaden i år var augusti med en nedgång på hela 11 procent. April månad är den enda som legat på plus. Detta raderades ut redan månaden därpå.

September och oktober räknas som de viktigaste månaderna för försäljning av yrkeskläder, och det kan vara en delförklaring till tappet.

Januari minus 1

Februari minus 8

Mars minus 3

April plus 8

Maj minus 9

Juni minus 5

Juli minus 3

Augusti minus 11

September minus 8

Oktober minus 3

November ......

Vanligen brukar man skylla på någon kollektionsmiss, när det ser ut så här, men i detta fall är det knappast troligt. Hennes & Mauritz har nyligen lanserat kollektionen med Jimmy Choo, som gästdesigner, och det kan ge en liten skjuts uppåt när novembersiffran presenteras. Om det hade varit fråga om en kollektionsmiss hade inte siffrorna från Centralreuropa, Skandinavien och Asien sett så pass starka ut som de fortfarande gör.

Ännu är det för tidigt att dra slutsatsen att siffrorna skulle spela någon avgörande roll för den långsiktiga fundamentala värderingen av Hennes & Mauritz.

Framtida strategi

Nils Vinge, H&M:s IR-chef, förklarade den negativa försäljningen i jämförbara butiker, som varit i fallande sedan augusti 2008 med att siffrorna i lågkonjunkturen fortfarande jämförs med hur det såg ut i högkonjunktur. Eftersom att arbetslösheten fortfarande stiger på många av klädgigantens marknader, så påverkar det försäljningen av yrkeskläder, och minskar även intresset för att förnya den privata förnyelsen i den egna garderoben.

Han avslöjade att Hennes & Mauritz alltid planerar för positiv

"like for like" över en säsong.

"Like for like". Jämför detta års försäljning med förra årets, genom att endast titta på den nuvarande försäljningen i förhållande till vad som blev effekten förra året. Metoden utesluter försäljngar som varit möjliga endast detta år, av av tillfälliga skäl, som utförsäljning och lansering av nya produkter.

Värdering

Den långsiktige behåller. Nedgången är ett lämpligt tillfälle att öka sin position. Det är inga större svårigheter att se ett värde i aktien på ca 600 kronor, om man har tidsperspektivet fem år, och utgår från den långsiktigt goda statistiken.

Kortsiktigt så är Hennes & Mauritz lämpligt värderad på ca 420 kr. Det ger ett P/E-tal på 22, förutsatt att överskottet för 2009, blir ca 18 kr. Det är en prissättning på vinsten som är i jämnhöjd med den genomsnittliga värderingen, de senaste fem åren.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?