Heart of Brands: förhoppningsbolag med potential
2007-09-25 16:11, Edited at: 2011-03-11 05:29Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Heart of Brands är ett varumärkesbolag som säljer kläder och accessoarer via egna butiker och återförsäljare. Trots att bolaget har orealistiska omsättningsmål så tror användaren "Olaamanda" att det finns en stor uppsida i aktien.
Heart of Brands AB bildades i oktober 2006 för att på den nordiska marknaden etablera, marknadsföra och sälja kvalitativa varumärken, ledande i sina segment, inom konfektion och accessoarer. I november 2006 tecknade Heart of Brands ett exklusivt återförsäljaravtal med Fashion Brands Collection B.V. om att med ensamrätt få marknadsföra och sälja ELLE prêt-á-porter collection i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Estland och Island. Avtalet avser såväl distribution och försäljning via egna butiker som via grossistverksamhet till återförsäljare. Från och med den 13/8 har man också fått ensamrätten att distribuera två välkända men nya märken på den svenska marknaden, vilka är följande:
STYLESNOB är ett märke som riktar sig mot den unga tjejen, finns idag i 7 Europeiska länder.
PINKO som är stora på accesoarer som bälte, väskor och skor Bolaget omsatte 145 miljoner euro 2006.
Heart of Brands är för tillfället lite av ett förhoppningsbolag och den stora frågan är givetvis om man lyckas få någon snurr på försäljningen på den tuffa klädmarknaden i Norden. Bolaget är noterat på Aktietorget sedan mitten av maj då det slumpades ut för 2 kr, kursen ligger idag runt 8 kr och har varit uppe och nosat runt 13 kr.
Heart of Brands kontra Björn Borg
Det är lätt att göra en jämförelse med ett annat klädföretag på börsen nämligen Björn Borg. Tyvärr blir nog HoB aldrig blir något nytt Björn Borg, detta av två anledningar.
Ledningen i Björn Borg är något alldeles extremt kompetenta och skickliga. Ledningen i HoB har inte övertygat än så länge, därmed inte sagt att HoBs ledning skulle vara dålig. Tvärtom har tex VDn i HoB jobbat inom det stora danska märket Inwear som produktutvecklare.
Målgruppen HoB vänder sig till den mogna storstadskvinnan med gott om pengar. Den kunden är relativt krävande och det finns tyvärr inte så många av dem utanför storstäderna.
Björn Borg vänder sig till unga killar och tjejer. Dessa kunder finns överallt och har alltid nära till ett köpbeslut.
Sen kan naturligtvis inte alla företag vara lika framgångsrika som Björn Borg, men ändå vara en bra aktieplacering.Det tror jag är fallet med Heart of Brands.
Prognoser
Tyvärr tror jag att bolaget har spänt bågen lite väl mycket i samband med börsnoteringen, man lämnade då en prognos som jag tror de får svårt att hålla. De räknar med att öppna 2 egna konceptbutiker per år fram till 2009. Den första Elle butiken öppnas idag med buller och bång i Sturegallerian, Stockholm.
Prognoserna lyder så här:
2007 räknar de med en omsättning på 30 miljoner. 2008 räknar de med en omsättning på 140 miljoner och ett resultat efter skatt på drygt 12 miljoner. 2009 räknar de med en omsättning på 236 miljoner och ett resultat efter skatt på drygt 24 miljoner.
Detta tror jag blir omöjligt att uppnå, mina prognoser lyder så här:
2008 räknar jag med att de omsätter 95 miljoner. Jag räknar med att de egna butikerna bidrar med 35 milj. Att vårkollektionen omsätter 25 miljoner och höstkollektionen omsätter 35 miljoner.Dels är det tyngre och dyrare plagg under hösten dels räknar jag med något fler återförsäljare.Resultatet får jag då till 8 miljoner efter skatt.
Jag anser att ett P/E på strax under 20 är motiverat för HoB det skulle ge ett motiverat värde för aktien på ungefär 14-15 kronor för 2008. Det innebär en möjlig uppgång inom ett år på 70 procent
Trots att jag räknat med klart lägre omsättningssiffor än bolagets egna, tycker jag att det finns en rejäl uppsida i aktien.