Heart of Brands: expanderar snabbt
2008-03-14 15:22, Edited at: 2011-03-11 05:34Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
POUR förvärvades 2007-12-28 och Gul&Blå förvärvades 2008-03-03. Där emellan har Heart of Brands tecknat avtal med inte mindre än 6 heta märken.
Heart of Brands har som mål att bli "Nordens nya Modevaruhus", distributör och även globalt sälja och marknadsföra egenägda varumärken. Heart of Brands startade sin verksamhet i november 2006 och har redan lyckats få distributionsrätten för 12 st attraktiva varumärken. Nio av dessa har förvärvats de senaste tre månaderna, därav två helägda. Ledningen i Heart of Brands har under 2007 koncentrerat sig på att dels få in rätt folk i styrelsen och dels satsat på att bygga upp en varumärkesportfölj. Lars Stenberg som senast tillträdde styrelsen har en gedigen bakgrund i klädbranschen med bland annat flera år på Levis, Vd på JC, Vd för Nike i Norden/Benelux och Vd för MQ. Enligt min mening har man nu lagt grunden för ett nytt spännande företag på börsen som jag tror kommer att få en stark tillväxt de närmaste åren. Heart of Brands genomför just nu en nyemission på 24 MSEK och Vd Pia Imbro Ericson har sagt att intresset är stort.
Vad har då hänt under denna korta tid, här under följer ett kort referat.
Elle prêt-á-porter. Nordens första Elle butiken öppnade upp i slutet av september 2007. Försäljningen till återförsäljare ska komma igång vår/sommar 2008.
PINKO och STYLESNOB ( 2007-08-13) Heart of Brands har erhållit ensamrätten att sälja, importera och marknadsföra märkena för Sverige.
POUR ( 2007-12-28) Heart of Brands förvärvar 100 procent av aktierna i svenska designsuccén POUR. Omsättningen uppgick 2007 till cirka 17 MSEK. Heart of Brands har alla rättigheter att sälja in märket, bland annat till andra distributörer världen över.
Zetterberg Collection ( 2008-01-09) Heart of Brands tar över försäljningen i Norden samt får också optionsrätt på nya marknader. I Norden finns redan ett 30 tal butiker.
Nina Ricci / Pierre Cardin / Pierre Clarence / Dormeuil. Heart of Brands får distributionsrätten i Norden för Fyra starka varumärken. Försäljningen ska komma igång höst/vinter 2008.
Fruit of the Loom ( 2008-01-22) Heart of Brands får distributionsrätten för Norden. Kollektionen finns för omgående leverans.
Gul&Blå ( 2008-03-03) Heart of Brands förvärvar 100 procent av aktierna. I Gul&Blå ingår även tre butiker i centrala Stockholm. Under år 2006 hade bolaget en nettoomsättning på ca 12.5 MSEK. Även det starka varumärket Puss&Kram ingick i förvärvet.
Risker Heart of Brands hinner inte få igång försäljningen och blir tvingade till ytterligare en nyemission. Om kostnadssidan i detta läget har vuxit sig för stor finns risk att man inte får in önskat kapital och konkurs blir ett faktum.
En jämförelse med andra varumärkes företag som tillexempel WESC, Odd Molly eller Björn Borg kan vara på sin plats. Dessa företag har bara ett varumärke som lanseras och säljs ut i världen. Heart of Brand har flera märken och tar dessutom kontinuerligt in fler. Det räcker att Heart of Brands får en fullträff så är det stor succé.
Prognos för 2008 Omsättningen kommer nu att öka kraftigt. Om vi räknar lågt med att.
Elle prêt-á-porter omsätter 20 MSEK 2008. Försäljningen ska komma igång våren 2008.
Gul&Blå och Puss&Kram 20 MSEK 2008. Nya distributörer i England och Norge.
POUR 20 MSEK 2008. Fick stor uppmärksamhet på Köpenhamns modevecka.
Zetterberg Collection 10 MSEK 2008. Fick stor uppmärksamhet på Köpenhamns modevecka och säljer dessutom redan i ett 30 tal butiker i Norden.
Fruit of the Loom 7 MSEK 2008. Finns för omedelbar leverans.
Nina Ricci / Pierre Cardin / Pierre Clarence / Dormeuil 5 MSEK 2008. Kommer inte igång med försäljning förrän till höst/vinter 2008.
PINKO och STYLESNOB 2 MSEK 2008. Svårt att uppskatta.
Slutsats Utgår vi från prognosen ovan skulle Heart of Brand komma upp i en omsättning 2008 på 84 MSEK. Med denna omsättningsökning kan Heart of Brands mycket väl visa svarta siffror i slutet på 2008. Heart of Brands börsvärde efter fulltecknad nyemission är cirka 70 MSEK, vilket är mycket blygsamt med en kassa på 24 MSEK. Räknat på 2009 så tycker jag att en omsättningsökning på 70 procent inte är att ta i. Med en omsättning 2009 på 142 MSEK och en vinstmarginal på blygsamma 5 procent ger det en vinst per aktie efter skatt på cirka 0.30 kr. Om vi även tittar på 2010 skulle omsättningen kunna öka med 50 procent till 213 MSEK. Vinstmarginalen borde nu kunna stiga till 8 procent, det blir cirka 0.70 kr per aktie efter skatt. En trigger är dessutom att Heart of Brands kommer att ta in fler varumärken och även förvärva fler små varumärken som är på stark frammarsch ut i världen.
Ex. p/e-tal baserat på nuvarande kurs 4.20 kr.
År 2009 med en vinst på ca 0.30 kr per ak efter skatt, p/e 14
År 2010 med en vinst på ca 0.70 kr per ak efter skatt, p/e 6
Om vi räknar med p/e 30 på den kommande vinsten så blir det:
År 2009 p/e 30x0.30=9 kr per aktie
År 2010 p/e 30x0.70=21 kr per aktie