Guld Invest: Börsårets sista fynd?
2009-11-09 10:04, Edited at: 2011-03-11 05:53Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Starka Q-rapporter och färska Insiderköp i trimmat Guld Invest. Under 2010 väntar spännande nyheter.
2009 års Vinstprognos 9 Msek EBITDA – Börsvärde 25 Msek
Guld Invest har uttalat målet om 20 % vinsttillväxt per år de kommande fem åren och redan från 2010 års vinst dela ut 30 % till aktieägarna. Stark peppar och ger i perspektivet av dagens börsvärde lite svindel. P/e för bolag med 20 % vinsttillväxt över tid bör, vid en förenklad schablon, vara i närheten av 20. P/e för innevarande år är drygt 3. Om affärsplanen håller fullt ut är det rimligt med en aktie kurs en bra bit över 1 kr redan nästa år. Värdet av 30% vinst utdelning oräknat. Dagens kurs 22 öre.
Som jag redogör för nedan, anser jag att det finns flera skäl till att Guld Invest är börsårets sista Storfynd på börsen. Gamla frågor har fått svar. Nyemissionslocket är dessutom avklarat, VD storköper förstagångsaktier och jag räknar med att vi i spåren av ökad förståelse och intresse för bolaget, i kombination med pm från ledningen som stärker den inslagna vägen, får en mycket stark uppvärdering av aktien hela vägen fram till bokslut 25: e januari.
Vad gör Guld Invest? Guld Invest koncernen är en totalleverantör inom smyckes- och ädelmetallbranschen. Branschen har länge varit mycket fragmenterad med många småskuttar i samtliga led. Guld Invest gör bedömningen att det finns stora möjligheter till synergier och stordriftsfördelar genom större muskler och effektivare flöde dessa led emellan. För att maximera kundnyttan och värdet i koncernen har koncernens verksamhet delats in i tre affärsområden / tre dotterbolag. Organisationsstrukturen är formad på sådant sätt att affärsområdena stödjer varandra och synergier skapas även i koncernarbetet.
1. Modesmycken Affärsområdets roll inom koncernen är att bidra med hög lönsamhet. Smyckena utvecklas och designas av samarbetspartners och tillverkningen är outsourcad. Guld Invest äger rätten till design och säljer smycken till smyckes- och modebutiker. Man har runt 700 kunder i Sverige. Förutom basvaror som hjärtan och kors vidareutvecklas de egna varumärkena ”
VJ since 1890 ” samt ”
Cecilia Collection ”
2. Råvaror Affärsområdets roll inom koncernen är att bidra med hög omsättning. Verksamheten bedrivs genom arbitrage affärer, vilket ger en säker vinst om än med lägre marginaler. Koncernens fokus inom affärsområdet är att nå en hög kapitalomsättningshastighet och att göra affärer med säkra vinster. I segmentet råvaror ingår allt från handel med tackor(investeringsguld), plans, lod, granalier till köp av byrålådsguld. Kunderna är i allra största utsträckning guldmeder, en liten del av försäljningen är till industrin.
3. Tjänster Affärsområdets roll inom koncernen är att motverka konjunktursvackor genom en kontracyklisk verksamhet. Tjänster delas in i två områden: affinering och analys samt finansiering. Finansiering bedöms ha en stor potential både vad gäller omsättning samt vinst. Rening & förädling innebär att kunderna skickar metaller till Guld Invest av olika slag, metaller som de affinerar och kund sedan får tillbaka i den form som bäst passar dem. Finansiering innebär att GI medfinansierar guldinköp i butiksledet ihop med det butiker som ej själva klarar den framtunga investeringen.
Liljegrens Ryggsäck skapade misstro och enorm kursrabatt
När Guld Invest Norden AB börsintroducerades i april 2008 var börshumöret på väg rakt ned i källaren. Börsvärdet var 37 Mkr för en verksamhet fjärran från dagens kostnadseffektiva, vinstgivande och nyskapande Guld Invest. Den vid börsintroduktionen tämligen nytillträde VDn Thomas Jansson var då ovetandes om delar av innehållet i den ryggsäck som grundaren Matti Liljegren släpat med sig in på börsen. Planerna med bl.a guldgruva i ryssland måste ha tett sig lockande för pappa Gösta vars bolag införlivades kort före börsintroduktionen. Starten för Thomas Jansson som VD kunde ha börjat bättre. Det skulle visa sig bli riktigt tufft men en motgång han skulle vända till framgång.
Konkursförvaltarens slutrapport ger svaren. Tilltron som växt får nu mer näring.
När VD Thomas Jansson började syna verksamheten framkom att Liljegrens bolag i Lindesberg börjat producera smycken i ädelmetaller till högre pris än de såldes. Det sekelgamla Varumärket "Victor Janson 1890" hade i generationer drivits med omsorg och lönsamhet av en familj vid namn Rassback. I Liljegrens regi gick det mot slutet snabbt utför. Administrativ personal var i överflöd och balansräkningen innehöll dessvärre för mycket luft i fodringarna, bl.a till Liljegren närstående bolag. Detta enligt konkursförvaltaren Ulf Blommés slutrapport som kom i oktober.
När man läser slutrapporten framstår det med all tydlighet att familjen Jansson helt felaktigt fått klä för mycket skott för grundaren Liljegrens förehavanden. Så här i efterhand kan man förstå problematiken för Familjen Jansson. Ändå har man hållit rak rygg hela vägen, vilket imponerar. Liljegren då? Ja han drog som en avlöning. Hans en gång 20%-iga innehav började säljas ut redan en kort tid efter börsintroduktion förra året. Bl.a till Gösta Jansson. Utförsäljningen har säkert varit kursdämpande under lång tid, särskilt vid de tillfällen när aktien verkligen försökte lyfta vid ett par tillfällen tidigare i år. Möjligen återstår ett mindre innehav på 1-2 miljoner, om min uppskattning är korrekt, men det är inget som jag fått bekräftat. Kanske är de redan slut. Med dotterbolagskonkursen försvann även grundaren Liljegren formellt ut ur bolaget. En ny tid inleds.
Hårda nypor Med hjälp av hårda nypor och en tydlig vision av hur Thomas Jansson vill att företaget skall drivas, startas en lika nödvändig som kreativ förändring av bolaget. I botten ligger pappa Göstas 3 decennier långa branscherfarenhet med lönsam råvaruhandel. Det sedan ett sekel gamla varumärket Viktor Janson inom ädelmetall-smycken, skall stärkas upp med hjälp av de bästa designers och produktionen skall outsourcas med hänsyn till bästa kvalitet och pris. Design, marknadsföring och fsg skall behålla trogna kundgrupper men även finna nya. Övrig verksamhet skall trimmas. Den administrativa delen i bolaget slimmas och flyttas till Stockholm för att samla det nu familjeägda och styrda Guld Invest under ett tak.
VD köper aktier – Familjen Styr Under resan fram till november 2009 har det skett successiva förändringar i styrelse och på ägarsidan, ända fram till i fredags 6/11 då ägarsidan uppdaterades genom insynsregistret på aktietorget. Utöver den fulla teckning som styrelse och huvudägare Gösta Jansson tagit visar det sig att VD Thomas Jansson köpt teckningsrätter över börsen som omvandlat blir nära 5 miljoner förstagångs aktier motsvarande 4,3 % av Guld Invest. Ett viktigt besked som ytterligare stärker tilltron till bolaget. Fr.o.m. nu styrs Guld Invest med dryga 23 % ägarsida av familjen Jansson. Börshistorien kan visa upp många exempel på hur värdefullt detta är.
Nyheter och bokslut att se fram emot Q4 och bokslut kommer i mitten på januari och på vägen dit lär vi få flera intressanta pm som dels visar att man trots lågkonjunktur klarar uppsatta mål men även att bolaget stärks inför 2010 då man bl.a. förbereder ett spännande Show-Room i centrala Stockholm, fler samarbeten med externa designers, nya satsningar på råvarusidan samt expansion i Norden allt under hård kostnadskontroll. Lägesrapport bör komma inom 2 veckor om bolaget följer tidigare rutiner.
Ev Risker/Hot Den stora resultatförbättringen under 2009 hänger samman med den omstrukturering och nedskärning av personal som bolaget gått igenom under 2008. Outsourcad produktion tar bort risken med personal och produktion.
Inget av årets resultatökning beror på uppskrivning av lager. Därmed torde sannolikheten för en överraskning med framtida nedskrivningar av lager vara låg.
Guld prisets utveckling är heller inget större riskmoment vad gäller råvaruhandeln då den i huvudsak sker genom s.k. arbitrage handel vilket betyder att man utnyttjar marginalskillnader mellan två marknader. Försäljningen är redan klar när köpet görs. Stiger guldpriset tenderar aktiviteten i marknaden att öka. Samtidigt stiger priset på smycken vilket kan få en dämpande köplust. Å andra sidan har man här ett finansbolag som hjälper butiker med finansiering.
Styrelsen i Guld Invest är förhållandevis ung och oprövad i dessa större sammanhang. Familjen äger och styr bolaget, vilket är plus, men det skulle vara önskvärt med en stark och erfaren motpol i styrelserummet som vågar och kan ha andra idéer än de som kommer från Thomas och Gösta Jansson. Möjligen är det på gång?
Bolagets konkurrenter arbetar företrädesvis inom ett eller två av Guld Invests verksamheter. Ingen kan därför dra fördel, av att finnas i hela ledet, på det sätt som Guld Invest gör. Risken ligger snarare i att design, marknadsföring och försäljning inte fungerar på det sätt som målen i affärsplanen kräver. Det VD Thomas Jansson hittills visat upp talar dock för motsatsen.
Handeln i bolagets aktie är som för de flesta småbolag periodvis begränsad.
Slutord Det är sällan man stöter på så fundamentalt felvärderade aktier som Guld Invest.
Beskrivningen ovan visar att bolaget haft problem men dessa kan inte få överskugga det fina arbete som gjorts hur länge som helst. Tidigare uppgångsförsök har motats av bl. a gamla ägarens utförsäljningar, vilket felaktigt lett till nya tvivel och att investerare ledsnat.
Signalen i fredags då man på aktietorgets insynslista kunde läsa att VD Thomas Jansson köpt teckningsrätter över börsen motsvarande 4,3% av bolaget är lika med grönt ljus. Ett förstagångsinnehav där han säkert räknar med bra avkastning över tid.
Min analys är klar. Guld Invest är sannolikt börsårets sista FYND med stort F. Jag tror på 7,7 Mkr i vinst efter avskrivning och skatt under 2010. Jag kan inte längre se någon anledning till att företaget skulle värderas under måttliga p/e – talet 11 särskilt inte då man avser lämna 30 % av 2010 års vinst i utdelning. Vid p/e 11 lämnas utrymme till betydligt högre värdering om Guld Invest levererar resultat i enlighet med målen i senaste emissions memorandum. Med 116,3 miljoner aktier blir således riktkursen initialt 73 öre.
Aktiedata
Namn: ………………….Guld Invest Norden AB
Handelsplats :……..Aktietorget
Kortnamn :…………..Guld
Börspost :…………….20.000
Antal aktier :………..116.363.000
Kurs :…………………….22 öre
Börsvärde :…………..25 Msek
VD :………………………..Thomas Jansson
Oms prog 2009 .....75 Msek
Vinst prog 2009 ……9 Msek EBITDA