G5: allt som saknas på börsen.
2008-07-09 15:37, Edited at: 2011-03-11 05:38Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Sedan introduktionen har G5 visat tillväxt avseende omsättning, vinst och antal anställda. Bolaget driver en kostnadseffektiv verksamhet som visat sig attrahera kunder från marknadsledare i respektive segment. Bolaget har också visat styrka genom att lägga ned verksamheter som underpresterar för att istället satsa på nya lovande segment som snabbt bidragit till bolagets omsättning och vinst.
G5 har i dag följande verksamhetsgrenar:
Mobilspel - G5 utvecklar mobilspel på uppdrag av bla EA, Konami samt THQ.
MIDS – en produkt för bla. mobiloperatörer och mobiltillverkare. MIDS automatiserar och optimerar utformningen av användargränssnitt, prototypframställning och användbarhetstester, vinsten för kunden är att kunna ersätta manuella tester med automatiserade. Detta ger kunden stora tidsvinster och inbesparade mantimmar.
Nedladdningsbara pc-spel - så kallade casual games.
Marknadsföring via mobil - ex. Johnny Walker.
Porteringstjänster av ca 400 mobilenheter
Business Solutions - lösningar för mobiloperatörer och mobiltillverkare, som effektiviserar sammankopplingen av 3G och Internet.
Bolaget som har sin huvudsakliga verksamhet i Moskva har under året etablerat ett kontor i Kharkiv, Ukraina. Bakgrunden till satsningen är den goda tillgången till välutbildad och kostnadseffektiv arbetskraft. Bolaget hade vid 2007 års utgång 56 anställda. De platsannonser som varit ute ger för handen att man i dag ligger omkring 70.
Större verksamhetsförändringar:
Bolaget har avslutat utvecklingen av rena PC-spel. Istället arbetar man nu med casual games. Spel med en målgrupp som ligger utanför den typiska (män mellan 12-30 år). Så vitt vi kan bedöma har utfallet så långt varit gott. Fram tills dags dato har man släppt Super Market Mania samt Stand oFood 2. Det sistnämnda släppt av Shape Games som bolaget äger till 50% och har en option på återstående delen av aktiestocken.
2008
Verksamheten präglas av att växa vidare inom samtliga segment, samt få ett genombrott inom MIDS. Ryska WimpelCom blev kund förra året och målet är att sälja en eller fler licenser under året till en västerländsk kund. Ordervärdet ligger uppskattningvis på 2 miljoner sek och över.
I dag 9/7 –08 gick G5 ut med informationen att prognosen för Q2 kommer att uppfyllas samt att EA lagt beställning på ytterligare ett mobilspel, samt att vi kan förvänta oss att spelet som utvecklats till Konami kommer att släppas inom kort.
Synergier
Det spel som släpps av Konami är ett bra exempel på G5:s synergieffekter. Genom att kontinuerligt ha arbetat fram ett utvecklingsverktyg som stödjer flera plattformar är det nu möjligt att producera spel till PC och mobil samtidigt. Spelet i fråga –Hellboy- släpps i samband med premiären av filmen ”Hellboy 2 Golden Army”.
MIDS-applikationen är även den följden av synergier samt ett strukturerat arbete. Applikationen utvecklades först för eget bruk. Genom att kundanpassa den har man fått en unik produkt på marknaden med stor potential.
Nästa rapport
I nästa rapport kommer utvecklingskostnaderna för Super Market Mania att aktiveras, dessa var tidigare bokförda som immatriella tillgångar i balansräkningen. Intäkterna för spelet kommer troligtvis att komma först under q3 och q4. Under resterande delen av året kommer intäkterna från casual game segmentet att öka kraftigt genom ett ökat antal spelsläpp.
Intäkterna från respektive spel kommer med all sannolikhet att variera relativt kraftigt, det kommer därför att dröja innan vi med säkerhet ser hur uthållig vinstmarginal vi kan räkna med.
Branschen är en typisk 20/80 bransch, dvs. 20% av spelen har 80% av försäljningen. Målet är satt till 20% i bolaget, och de säger sig vara nöjda med utfallet så långt vilket bådar gott.
Aktiekursen
G5 har inte sluppit undan den allmänna sättningen på börsen trots att bolaget utvecklats enligt prognos. Detta gör att dagens börsvärde på 34 miljoner i skrivande stund (kurs 5,3) ser mycket attraktivt ut.
Prognosen för 2008 är 17,5 miljoner i omsättning samt 3,5 miljoner ebit.
Motsvarande siffror för 2009 är 30 miljoner och 6 miljoner.
Det är inte meningsfullt att räkna på 10 öringar i kursen för ett bolag som G5, likviditeten i aktien är relativt liten och uppvärderingen tenderar att ske stegvis.
En bättre utgångspunkt är att konstatera att om prognosen för 2009 hålls så skulle kursen vara 12 kronor med ett mycket försiktigt p/e tal satt till omkring 15.
Riktkursen sätts därför till 12 kronor med gradvis uppvärdering under innevarande år.
Slutsats En liten men global spelare på en snabbt växande marknad.
G5 är en katt bland hermelinerna på NGM-MTF listan vad det gäller informationsgivning, tillväxt och god ordning. I takt med att bolaget växer kan en annan listning komma ifråga.
Som investerare bör man ha ett längre perspektiv. I utbyte får man en stabil verksamhet och en potentiell fullträff på ett par års sikt. Att växa med G5:s hastighet med vinstmarginaler på uppvisade nivåer är rent ut sagt lysande och högst ovanligt.
Ytterligare information För den som är intresserad, går det att spekulera kring royaltyintäkterna från spelen som släpps. Viss information finns i PM från 30/6. Efter nästa rapport kommer ytterligare information som underlättar framtida övningar.
För mer info, se bolagets hemsida eller http://hem.bredband.net/b131796/ (författaren står inte bakom denna källa)