Fenix Outdoor: Raketen som lyfter
2010-12-26 17:02, Edited at: 2011-03-11 06:03Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Fenix Outdoor är fortfarande ett bolag som ännu inte blivit upptäckt av den stora massan. Det är inte fråga om, utan när den kommer att upptäckas av den stora massan. 2011 kan bli året när bitarna faller på plats och det stora lyftet kommer. Målkurs på ett års sikt 270 SEK.
I analysen för ett år sedan kom jag fram till en målkurs på 238 SEK på ett års sikt. Nu är kursen 188 SEK, ett lyft på 36 % under 2010. Uppgången speglar endast den organiska tillväxten utan hänsyn till en starkare krona. Kronan har stärkts mot euron med 15 %, endast detta motsvarar ca 25 SEK/aktie.
Utsikter för 2011
· Tillväxtbolag Bolaget är ett tillväxtbolag men värderas som ett moget bolag. Beräknat PE tal på 12 för 2010, detta enligt färsk analys från Nordea. Med ett PE tal på 18, normalt för tillväxtbolag, blir kursen 282 SEK för 2011.
· Schweizisk distributör
14 december meddelade bolaget att man förvärvat den schweiziska distributören Bus Sport. Det kommet att ge ett resultattillskott runder 2011, hur mycket är svårt att beräkna då bolaget inte lämnar någon information om nyckeltal för Bus Sport.
· Rörelseresultat
Rörelseresultatet ökar enligt Nordeas analys med ca 9 % under 2011. Ett bolag som trots tillväxt på nya marknader fortfarande genererar vinst skall värderas därefter. Så länge bolaget visar vinst i den löpande verksamheten ser jag inga risker till omvärdering
· Nya marknader
Omsättningen är idag större i USA än i Sverige (Brands). USA har gått från 12 till 70 MSEK på ett år. Blir spännande att se resultatet från Schweiz när den verksamheten konsolideras i bolagets resultat. Kommer att visa sig redan vid nästa rapporttillfälle.
· Ledning
Ledningen följer den strategi man kommunicerat, noggrann analys innan förvärv. Alla förvärv skall passa i strategin med hög kvalitet och alltid som komplement till befintliga varumärken.
· Produkter
Hög kvalitet och därmed produkter i det högre prissegmentet visar sig nästan alltid vara bättre än motsatsen. Med verksamhet i delar av världen som står inför en uppgång från mycket låga nivåer finns alla förutsättningar till positiv utveckling.
· Kassa
Med en kassa på mer än 170 MSEK för 2011 finns stora möjligheter till nya förvärv eller engångsutbetalningar till aktieägarna.
På ett års sikt (2011) ger min analys följande:
-
Omsättningsökning 15 % => 1461 MSEK -
Resultatökning 15 % => 258 MSEK -
Resultat per aktie => 15 SEK -
Aktiekurs vid PE 18 (lågt för ett tillväxtbolag) 270 SEK