Post entry

Fenix Outdoor: oupptäckt raket

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ett bolag som ännu inte blivit upptäckt av den stora massan. De flesta av de förutsättningar som krävs för en börsraket är nu på plats. Vill man vara med på resan skall man vara med redan nu. Målkurs på ett års sikt 238 SEK.

Har under många år ägnat mig åt egna analyser, inte minst att hitta den gemensamma nämnaren för en kommande börsraket. Har också hittat och varit med i bolag som gjort fantastiska resor på börsen. Ett större problem är att hitta läget när man skall kliva av dessa bolag. Senaste bolaget jag upptäckte med min amatöranalys var Björn Borg. Fenix har många likheter med Björn Borg när den resan började.

Fenix har under många år förvaltat och utvecklat sitt varumärke och sin affärsidé. Affärsidén med Brands och Retail är liknande tex Björn Borg, där Fenix har sitt Naturkompaniet istället för konceptbutiker. Att även ha andra kvalitetsvarumärken kan till och med vara mer positivt än konceptbutiker med endast egna produkter.

Tillväxtbolag i början av sin tillväxt. Under de senaste 5 åren har omsättningen ökat med ca 14 % per år, resultatökningen har under samma tid legat mellan 30 till 50 % per år. Den absoluta tillväxt detta givit gör nu att framtida omsättning och resultatökning ger stora absoluta tillskott varje år. Under denna tid har inga emissioner gjorts varför resultat per aktie inte spätts ut.

Gemensamma nämnare med andra lyckade börsbolag:

Positivt rörelseresultat . Har lärt mig att bolag som hela tiden gör vinst lämnar mer korrekt information om framtida förväntningar. Nedsidan för aktien blir därmed lägre. Det positiva resultatet varje år gör också att kassan byggs upp och nya affärer kan göras eller att överlikviditeten går tillbaka till oss aktieägare. Hur många bolag spekulerar inte i framtiden utan substans bara för att kunna göra nya emissioner.

Affären . Fenix produkter är efterfrågade och av hög kvalitet. Hög kvalitet och därmed produkter i det högre prissegmentet visar sig nästan alltid vara bättre än motsatsen.

Ledning . Viktig faktor är en ledning man som aktieägare kan lita på. I Fenix fall är ledningen lika med de största aktieägarna varför drivkrafterna inte innebär någon risk för övriga aktieägare. Den dag man börjar med riktade emissioner eller liknande är det dags att fundera.

Liten aktie . Låg omsättning och liten uppmärksamhet är en viktig faktor för att vara med på hela resan. Man kan nu notera både ökad omsättning och mer uppmärksamhet, dags att kliva på tåget.

Andra triggers som kan ge stora utfall:

Fjällräven arena . För drygt två år sedan hade inte Fenix de ekonomiska förutsättningarna att vara huvudsponsor för Modo och dess arena. Från 2010 är Fjällräven namnet på arenan och kommer att omnämnas varje dag i sportradion. Att gå in i ett mångmiljonavtal under minst 10 år indikerar att bolaget har en mycket stor tilltro till framtida tillväxt.

USA. Redan 1977 köpte jag min första Kånken (liten ryggsäck med stjärtvärmare), redan då en måste pryl. Nu lanseras Kånken i USA, kan bli hur stort som helst.

Ägarna . Fenix ägs till största delen av en (1) familj. Att i längden betala stora noteringskostnader med den låga omsättning som nu är känns inte hållbart. Det kan resultera i storsatsning (med stora möjligheter) eller utköp från börsen vilket brukar ge minst 50 % premie.

Rekommendation till köp:

På ett års sikt (2010)ger min analys följande:

- Omsättningsökning 18 % => 1315 MSEK

- Resultatökning 35 % => 185 MSEK

- Resultat per aktie => 14 kr

- Aktiekurs vid PE 17 (lågt för tillväxtbolag) => 238 SEK

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?