Fenix Outdoor: Nordins köper ytterligare aktier
2008-08-18 16:18, Edited at: 2011-03-11 05:40Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Resultatet var utomordentligt. Likviditeten är god och soliditeten 58,2 procent. Hållhaken: Aktieägarna måste lita på huvudägaren. Uppköp är inte aktuellt.
Fenix Outdoor producerar kläder och tillbehör för friluftsliv. Produkterna säljs via återförsäljare och butikskedjan Naturkompaniet.
Koncernen är organiserad i två affärsområden: Brands som omfattar utveckling och marknadsföring av de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus och Hanwag samt Retail genom outdoordetaljisten Naturkompaniet AB.
Andra kvartalet 2008
Fenix Outdoor redovisar ett resultat efter skatt på 19,5 miljoner kronor (10,6) för årets andra kvartal 2008. Det ger tillväxtkänning. Det första kvartalet var vinsten oförändrad, och försäljningen minskade med 1 procent. Nu ökade deb glädjande med tre procent.
Sex månader 2008.
Koncernens rörelseresultat uppgick till 58,0 (47,8) MSEK, en ökning med 21%.Vinst per aktie efter skatt uppgick till 2,93 (2,28) kronor.
Valutaterminer ingångna för att säkra framtida utflöden i utländsk valuta har påverkat resultatet negativt med –2,2 (1,2) MSEK.
Fenix Outdoors affärsområde Retail förbättrade sin försäljning i jämförbara enheter under det andra kvartalet. Årets sex första månader steg den med 3 procent, jämfört med -1 procent för årets första kvartal. Samtidigt noterades andra kvartalets rörelseresultat något upp till 2,3 miljoner kronor (2,2).
Vd Martin Nordin påpekar att talet om lågkonjunktur, inte stämmer på Fenix Outdoor. De geografiska skillnaderna har större betydelse. Det går bäst ute i landet. Sämre i Stockholm och alla sämst nära Stockholms finanscenter.
Tyskland växer stabilt. Under första halvåret med 4 procent. Där tar Fenix Outdoor marknadsandelar, särkilt tack vare sina skor av märket Hanwag.
Insiderköp
Martin och Åke Nordin har under hela sommaren köpt på sig ytterligare aktier.
Normalt lönar det sig att följa tunga insiders i fotspåren.
Det som talar för Fenix Outdoor är en låg värdering. Kontinuerliga insiderköp och potentiella förvärv.
Värdering
Lyckas bolaget växa med 5 procent samtidigt som lönsamheten bibehålls spås vinsten per aktie hamna kring 6 kr. Därmed blir p/e-talet strax under tolv.
Det finns planer på att etablera försäljning i Kina, av varumärket Tierra. Det som pressar aktien är synen på klädbranschen, med överetablering och stigande dollarkurs.
Det starka ägarinflytandet ligger också som ett effektivt hinder mot uppköpsspekulationer. Stryelsen har hitills avvisat alla förslag, oavsett budnivå.
Jag tror inte på att Fenix Outdoor kommer att nå till mera än P/e 12, innan framtidsutsikterna i branchen som helheet ljusnar. Därmed torde aktien kunna betecknas som fullvärderad.
Den stabila lönsamheten och de goda expansionsmöjligheterna gör att jag trots ovanstående tveksamhet sätter "köp", med riktursen 80 kr.