Fenix outdoor: högre tillväxt
2007-11-01 18:55, Edited at: 2011-03-11 05:30Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Trede kvartalet visade överraskande stor tillväxt. Kanske är detta inledningen på en ny stark tillväxtperiod för Fenix outdoor.
Verksamhet Företaget har två huvudområden, retail och brands. Retail består av företaget Naturkompaniet AB och brands är grossistförsäljning av produkter från deras varumärken fjällräven, Tierra, Primus och hanwag.
Insiderinnehav
VD Martin Nordin är tungt investerad i bolaget liksom grundaren Åke Nordin. De har båda tankat lite smått med aktier den senaste tiden vilket är positivt även om köpen är små i förhållande till deras stora innehav.
Ledningen
Det har under ett par år varit lite turbulent med ledningen i Fenix outdoor. Efter att en mycket bra VD tragiskt omkom i en bilolycka hittade de inte riktigt rätt. Efter att förre VD:n nyligen slutade så är det Martin Nordin som är VD och det känns relativt stabilt. Han har varit i företaget ganska länge.
Säsongsvariationer
Fjärde kvartalet är betydligt svagare än det tredje kvartalet. I tredje kvartalsrapporten publicerades en prognos som sa att resultatet 2007 förväntades överstiga 100 Mkr efter finansiella poster. Enligt rapporten är vinsten efter finansiella poster efter tredje kvartalet 97 Mkr. VD sa i ett pressmeddelande att de är försiktiga med prognosen eftersom fjärde kvartalet är mycket beroende av julhandeln som tydligen är svår att förutsäga. De var lika försiktiga 2006 med prognosen och då var fjärde kvartalet helt okej med en vinst på hälften av tredje kvartalet. Personligen tycker jag inte det finns något som talar för att julhandeln skulle bli sämre i år än förra året.
Tillväxt
Nettoomsättningen ökade 22 procent i tredje kvartalet jämfört med samma tid förra året. Jan - Sep gav en ökning på 13 procent. För jan - sept växte butikomsättningen med 23 procent, om man bortser från bortfallet från de norska butikerna som nu är nedlagda. Brands växte under jan-sept med 14 procent. Kanske var tredje kvartalet inledningen på en period med högre tillväxt, det återstår att se. Brands stod för 90 procent av resultatet jan-sept. Brands är verksamt i många länder och de växer överallt, Tyskland är viktigaste marknaden.
Hur blir tillväxten framöver? Svårt att säga, men jag tror att den kommer ligga mellan 10-20 procent. Indikationen i tredje kvartalsrapporten är positiv.
Soliditet
Soliditeten har ökat till 52,5 procent vilket får anses vara bra.
Värdering
Om vi antar att det fjärde kvartalet ger 40 procent så stor vinst som det tredje kvartalet, det vill säga 96 öre per aktie, så blir vinsten för 2007 5,63 kr/aktie efter skatt. Vid dagens kurs på 67 kr motsvarar det ett p/e på 11,9.
Personligen tycker jag att p/e 14 är motiverat, d.v.s. en kurs på 78,8 kr. Riktkursen blir alltså 78,8 kr. Börjar man räkna på 2008 går det att motivera en ännu högre riktkurs, men bäst att vara lite försiktig. Omsättningen i aktien är ganska dålig så det ger lite riskrabatt. Dessutom är det lite risk i hur bra fjärde kvartalsrapporten blir. I dagsläget rekommenderar jag köp upp till 71 kr, och då finns det även marginal.