Post entry

Fenix Outdoor: en guldklimp (uppdatering)

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Fenix Outdoor är en av få klädbolagsaktier som har slagit förväntningarna för 2007, och det med råge. Aktien har länge varit ratad och förbisedd på den svenska aktiemarknaden men jag tror mig kunna se en vändning i den utvecklingen. Ett enormt spännande och välskött bolag med många triggers och mycket gynnsam risk/reward.

Inledning

Till en början vill jag lägga lite kraft på att titta på vad Fenix Outdoor faktiskt sysslar med, eftersom jag förmodar att det är få som verkligen känner till bolaget närmare. Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Fenix Outdoor består av två stycken huvudsakliga affärsområden som heter Retail och Brands och i sin tur består av flera mindre delar, men mer om det senare i analysen. Man är verksam i hela Europa med Tyskland som enskilt största marknad, men i den senaste rapporten pratar man även om storsatsningar på Kina och Kanada inför de kommande Olympiska Spelen. Bolagets verksamhet är alltså diversifierad med ett brett produktutbud på en stor och spridd marknad. Dessutom så tycker jag att den moderisk som jag brukar diskontera i klädbolagsaktier är näst intill obefintlig.

Jag vet av erfarenhet att man skall vara försiktig med att tala om konjunkturokänslighet och marginell påverkan av ett bistrare ekonomiskt klimat med det är inte en främmande tanke som VA:s reporter uttalar i en mycket positiv artikel om bolaget; "Kåsor, tält, jackor och stormkök är ett lönande vindskydd när det stormar på börsen." Han menar alltså att när konjunkturen börjar ge vika så byts lyxiga solresor mot andra semesteralternativ som till exempel vildmarksliv och camping. Fenix Outdoors aktie har minst sagt kommit i skymundan på Stockholmsbörsens småbolagslista, och en daglig omsättning på cirka 100 -200 000 kr är verkligen inget att skryta med. Det är något som jag hoppas kan få en vändning.

Affärsområden

Affärsområdet Brands utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer utrustning för friluftsliv och fritid genom de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus och Hanwag. Till en början hette Fenix Outdoor bara Fjällräven och bestod endast av detta väl erkända och respekterade varumärke, som till exempel stoltserar med den mycket populära dunjackan "Dun Expedition". Jackan har under lång tid varit ett av de absolut mest uppskattade och eftertraktade vinterplaggen i Sverige och har under året till och med av högsta domstolen tilldelats upphovsrättsligt skydd, vilket är lite unikt. Man har även visat på stor marknadskännedom och gott affärssinne när man förvärvat och utvecklat nya varumärken i koncernen. I dagens läge är även bolagets kassa extremt välfylld och det skulle inte förvåna mig om raden av framgångsrika varumärken i koncernen skulle utökas under året. Man uttalar det själva som "En eventuell lågkonjunktur kommer att skapa affärsmöjligheter som kräver kapital." Affärsorådet Brands står för cirka 70 procent av bolagets totala omsättningen.

Affärsområdet Retail består av Naturkompaniet som driver 22 friluftsbutiker vilka säljer utrustning för friluftsliv och resa från världens ledande varumärken. Efter att ha besökt flertalet av Naturkompaniets butiker i stockholmsområdet är jag mycket positiv även till denna del av verksamheten. Ser man sig omkring så märker man att konceptet har en enormt stark ställning på marknaden och varumärket Naturkompaniet signalerar kvalitet och trygghet. Butikerna ligger mycket strategiskt placerade och en omsättningstillväxt på 15 procent för jämförbara enheter talar sitt tydliga språk. Jag tror även att det finns mer potential i denna del av koncernen och fler nyöppningar är långt ifrån otroligt. Triggers rent bolagsspecifikt finns det alltså gott om, med en välfylld stridskassa som grund.

Insiderköp, Återköp och utdelningspolitik

Jag har redan tidigare i texten påpekat den extremt dåliga omsättning som råder i aktien. Jag är rädd för att detta är ett av de bidragande skälen till att aktien har blivit förbisedd och ratad av många investerare. I det långa loppet så brukar dock marknaden vara kusligt effektiv, och jag tvekar på att den låga värdering vi ser idag kommer att vara långvarig. Jag hoppas även på att nya analyser av bolaget kan få igång handeln i aktien en aning. Martin och Åke Nordin, huvudägare i bolaget med cirka 60 procent av kapitalet visar dock på att de tycker att aktien är mycket köpvärd till dagens kurser. Nordinarna har under det senaste halvåret successivt och utan undantag under ett tjugotal tillfällen handlat på sig ytterligare cirka 60 000 aktier i rörelsen och inget pekar på att insiderköpen är avtagande. Dessutom meddelar man i den senaste rapporten att styrelsen föreslår till årsstämman att Fenix Outdoor AB får möjlighet att återköpa egna aktier. Detta skulle innebära att Nordin tar ett allt starkare grepp om bolaget, och det snart inte finns fler aktier att handla i denna lilla gulklimp.

Utdelningshöjningen i år blev måttlig och resulterar i en direktavkastning på modesta 3 procent. Personligen menar jag dock på att man gör helt rätt genom att våga se de möjligheter som redan finns, och kommer att uppstå i marknaden. Att Nordin väljer att inte plocka ut storkovan i utdelning, som deras feta aktiepost ju skulle tillåta är också det enormt förtroendeingivande. Analysinstitutet Smallcap skriver: " Förutom att Fenix Outdoor nu är lågt värderat, i synnerhet i förhållande till bolagets rörelseresultat, är det värt att notera att framtida återköp av aktier mycket väl kan vara ett sätt för storägaren familjen Nordin att stärka sitt grepp om Fenix Outdoor."

Chansen till ett bud på bolaget, eller helt enkelt ett utköp från familjen Nordin skall heller inte underskattas. Är handeln även fortsättningsvis så undermålig som den är i dagsläget, så ser jag inga klara incitament för Nordin att betala de ganska saftiga noteringsavgifterna utan istället se på möjligheterna för ett utköp. Det finns alltså även en lång rad rent organisatoriska triggers att lägga till de bolagsspecifika, vilket pekar klart och tydligt på att det finns mycket som kan få igång bolagets tröga aktiekurs inom en snar framtid.

Värdering

Vad gäller Fenix Outdoors värdering så argumenterar många, "värderingen har alltid varit låg, varför skulle detta ändras just nu". Detta är ett uttalande som jag i grunden håller med om, och att titta på hur marknaden har betett sig historiskt är ett viktigt moment i analys som många underskattar. Räknar man fram ett genomsnittligt P/e-tal för slutkursen under de sex senaste åren kommer man dock fram till ett tal på 17,0 att jämföra med dagens 9,3. Givet att Fenix Outdoor under 2007 visade upp sitt bästa resultat någonsin med en vinsttillväxt på dryga 40 procent känns denna vinstmultipel i mina ögon minst sagt motiverad.

Det går dock inte obemärkt förbi att många klädbolag har tappat mark i den senaste börsoron, men med Fenix Outdoors unika produktutbud och diversifierade verksamhet så ser jag dock riskerna som begränsade. Förutsätter vi att bolaget lyckas växa med cirka 15 procent kommande räkenskapsår och bibehåller sina ständigt stigande marginaler kommer man att kunna redovisa en vinst per aktie om dryga 7 kr. I dessa beräkningar förutsätter jag alltså en vinsttillväxt om 13,5 procent att jämföra med fjolårets 40 procent, detta är enligt mig försiktigt räknat.

Förutsätter vi en VPA på 7 kr och sätter P/e-talet till 15, för att ta den lite klädbolagsskeptiska marknaden i beaktning, får vi en mycket gedigen riktkurs på 105 kr, eller 62 procent, inför 2008. Detta är enligt mig fullt tillräckligt för att rekommendera starkt köp, med den mycket gynnsamma risk/reward som caset innehar.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?