Post entry

Ericsson: vaknar aktien till liv 2010?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ericsson är en bra köpkandidat eftersom företaget stått tämligen starkt under 2009 men inte riktigt fått något genomslag i aktievärderingen.

Ericsson är väl som så många vet en av börsens giganter, som jag tycker tagit väl mycket stryk, eller snarare varit väldigt volatil, trots orderingångar med både bredd och styrka.

* Kollar man rent grafmässigt på aktien så hade Ericsson sex dippar och fem uppsving under 2009 och befinner sig i dagens läge i en dal med en "indikation" (en ökning om cirka 4 kronor per aktie) om uppgång sedan mellandagarna.

* Dagens slutkurs var 69,90 och enligt teknisk analys har aktien stöd från 67,00 och motstånd vid 73,00.

* Aktien är enligt teknisk analys svagt negativ på lång sikt, men frågan är om det beror på att antalet dippar är fler än uppgångar. Jag skulle snarast tro att aktien är tekniskt positiv på kort sikt, men det har jag för dåliga analysverktyg för att se.

* Jag tror på aktien både lång och kort sikt eftersom tidigare skrivet att aktien inte följt med uppgången under 2009 samt att orderingången snarare torde öka än minska i takt med att västerländska nät når kapacitetstopp samtidigt som "utvecklingsländerna" (Kina och Indien) fortsätter stå starka ekonomiskt och säkert aspirerar till fortsatt livskvalitet i form av 3G-mobiler, 3G-internet och fortsatt teknikbredd av samhället.

* Ericsson har bantat bort personal under det gångna året, någonting som borgar för bättre vinstmarginaler, samtidigt som man än så länge inte någon "lack" på de produkter man erbjuder utan fortsatt ligger i framkant med det man producerar.

* Ericsson har såvitt jag kunnat läsa gått framåt mer i USA än i Kina och Indien, någonting jag inte tror behöver vara negativt eftersom infrastrukturen i USA inte riktigt håller måttet vad det gäller kapacitet och tillgång.

* Jag tror definitivt aktien är mogen att nå 80 kronor fram till och med slutet av första kvartalet - för att sedan stå inför vägskälet att antingen dippa ned igen eller fortsätta uppåt riktigt roliga nivåer.

Det som talar emot aktien

* Det som talar emot Ericsson är att P/E-talet är mycket högt, omkring 30 baserat på den senaste kvartalsrapporten.

* Det som också talar emot Ericsson är den eventuella prutningen som den indiska mobiloperatören BSNL vill få till på en order värd omkring $10 miljarder. Ifall BSNL får pruta så mycket som 43 % som BSNL:s nya öppningsbud lyder "skall inte affären genomföras" - vilket förutom en stor orderförlust för Ericsson skulle kunna leda till problem på den indiska marknaden. Vad som talar emot det här är det starka folkliga stödet för snabb utbyggnad av mobilnäten - fackföreningarna hotar med strejk - vilket lett till och med fått den indiska regeringen att visa sitt missnöje och vidta åtgärder i den här striden. Skulle däremot BSNL bara få till en mindre prutning, eller ingen prutning alls är det en markering att vill man få tillgång till Ericssons teknik så får man betala för sig.

*Huawei har tagit marknadsandelar i Sverige, medan Ericsson expanderat och tagit ordrar i Norge så på den nordiska marknaden har Ericsson blivit utsatt för större konkurrens, men kan på sikt förlora marknadsandelar eller utsättas för pressade vinstmargnaler.

Det var tio år sedan Ericsson senast stod på topp, jag tror år 2010 kan bli Ericssons år.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?