Post entry

Enjoy Group: Miljardmarknad hägrar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Enjoy har några jobbiga år bakom sig, men nu andas företaget mer optimism än någonsin. Får man till ett eller flera avtal under 2011 så ligger vägen öppen mot en världsmarknad värd miljarder.

Allmänt om bolaget

Enjoy är ett bolag som utvecklar och säljer patenterade kylskåpsinredningar och hyllsystem som främst placeras i matvarubutiker, men även på bensinmackar, restauranger m.m. Bolagets affärsidé är att genom egenutvecklade och patenterade lösningar erbjuda kunder smarta lösningar för effektiv påfyllning av varor och därigenom sänka kundens personalkostnader, minimera svinn, samt öka impulsköp. Bolagets produkter riktar sig mot detaljhandeln och då främst handel med livsmedel.

Produkter

RotoShelf

Rotoshelf är ett av Enjoy patenterat hyllinredningssystem för kommersiella kylskåp. När man ska fylla på ett kylskåp med nya drycker vill man förstås att de äldre kalla dryckerna ska stå längst fram på hyllan. Därför är man tvungen att först tömma kylskåpet för att därefter plocka in nya flaskor innan man slutligen kan ställa tillbaka de kalla flaskorna längst fram. Detta är en tidskrävande procedur som går mycket snabbare med RotoShelf. Detta system gör att man kan snurra hyllorna inne i kylskåpet så att man enkelt kan fylla på med nya flaskor bakifrån. Eftersom hyllorna lutar svagt framåt är de även automatiskt frontade vilket lockar till fler impulsköp. Enjoy har gjort ett test som visar att det krävs 27 minuter för att fylla på läsk i en halvtom 90 cm bred kyl med fasta hyllor. I en kyl med RotoShelf tar samma procedur 7 minuter. Eftersom tid är pengar finns här mycket pengar att spara.

Enjoy har även vidareutvecklat RotoShelf för större kylar, exempelvis kylar som butikerna har juice, fruktdrycker m.m. i, samt öppna kylar som finns i exempelvis Pressbyrån, SevenEleven, bensinmackar osv.

SwingOut Ambient

Enjoy har även utvecklat hyllsystem för torra varor med samma princip som för kylskåpen. D.v.s. att man genom att snurra runt hyllsystemet kan fylla på varor bakifrån och därigenom spara väldigt mycket tid.

Carushelf

Efter att ha blivit utsatta för patentintrång (se nedan) utvecklade Enjoy sin produkt RotoShelf och skapade då Carushelf för både kylskåp och butiksinredning. Detta bygger på liknande snurrteknik som Rotoshelf, men skillnaden är att det inte är ett helt hyllsystem, utan separata hyllor. Det innebär att kunden kan välja att sätta in valfritt antal hyllor med snurrfunktion i kylskåpet eller butiksinredningen. Carushelf är utvecklat för att kunna installeras i kylskåp och hyllsystem från de flesta leverantörer på marknaden.

Affärsmodell

Enjoy har tidigare haft egen produktion av kylskåp, men lade ner den under 2010 då det inte var lönsamt. Istället fokuserar man nu på att sluta avtal med leverantörer av kylskåp samt butiksinredningar så att de får tillgång till Enjoys patenterade hyllinredningar. På det viset har Enjoy små kostnader och får provision på andra leverantörers försäljning.

Historik

Verksamheten har sitt ursprung i det norska bolaget Norcool som bildades i slutet av 70-talet och kom att bli en av Europas största tillverkare av kylskåp med varumärkesdekor. I slutet av 90-tralet såldes Norcool till det grekiska företaget Frigoglass, som senare avyttrade en del av inkråmet till några av de gamla medarbetarna på Norcool. Bland annat Håkan Sjölander som tidigare var VD på Norcool. I samband med detta bildades Enjoy, vars kärnverksamhet blev att tillverka och marknadsföra kylskåp med inredningslösningar som medför att personal snabbare och enklare kan fylla på varor. Senare utvecklade Enjoy även hyllsystem för effektiv påfyllning av torra varor. Bolaget introducerades på Aktietorget under 2007 och har sen dess haft några år då man väntat på det stora genombrottet. Det har varit en knackig väg, med bland annat ett handelsstopp på grund av akut likviditetsbrist, samt en avbruten nyemission pga. lågt intresse. Dessa problem har dock klarats av mycket tack vare att huvudägarna satsat mycket pengar i verksamheten och nu tycks det finnas möjlighet att leverera positivt resultat under 2011.

Ledning

Huvudägarna och ledningen i Enjoy kommer alltså från det norska företaget Norcool. Enjoys VD Håkan Sjölander var VD på Norcool under 13 år och under hans första två år gick man från 15 %, till 80 % av den svenska marknaden. Håkan har startat flera företag, bland annat Loxysoft AB som omsatte 47 MSEK 2009 med en vinst på 10 MSEK. Förtroendeingivande är att när man väl kunde genomföra nyemission gick huvudägarna in med mycket kapital och därigenom visade sin tro på bolaget. Dessutom tecknade huvudägarna 100 % av de teckningsoptioner de tilldelades vid nyemissionen.

Marknad

Enligt Enjoy säljs det på den svenska öl- och läskmarknaden ca 25 000 kylskåp varje år. Världsmarknaden för kylskåp med varumärkesdekor beräknas uppgå till knappt 20 miljarder SEK, varav Västeuropas del av världsmarknaden är ca 17 procent, dvs. 3,4 miljarder SEK (Frigoglass årsredovisning 2009). Marknaden för butiksinredning och öppna kylar presenterar inte bolaget några siffror för, men anger att den är betydligt större än för kylskåp med varumärkesdekor. Man kan ju själv gå in i en ICA-butik och titta hur mycket hyllor det finns med kaffe, knäckebröd, konserver, osv. och själv fundera över hur stor marknaden kan tänkas vara.

Patentstrid

I början av 2010 blev Enjoy informerade om att RotoShelf eventuellt hade blivit utsatt för ett patentintrång av Frigoglass som är en av världens största tillverkare av kylskåp med varumärkesdekor. Den norska delen av Frigoglass marknadsförde en produkt på den svenska marknaden som var mycket lik RotoShelf. Enjoy kontaktade två olika patentombud som oberoende av varandra kom fram till att ett patentintrång hade skett. Detta försvårade stort Enjoys försäljning, delvis pga. att Coca Cola och Carlsberg som är två av de största i branschen valde Frigoglass som leverantör. På den marknad som Enjoy agerar på är det betydligt lättare att sälja till övriga kunder om man redan säljer till Coca Cola Carlsberg. Den 23 april 2010 lämnade därför Enjoy in en stämningsansökan där man stämmer Frigoglass på en stor summa pengar, samt kräver att de slutar sälja sin produkt. Målet ska avgöras i april 2011 och enligt Enjoy är styrelsen övertygade om att de kommer att vinna.

Samarbeten

Som nämnts ovan har Enjoy som affärsmodell att sluta avtal med producenter av kylskåp och butiksinredning och erhålla provision på deras försäljning. Idag har man avtal med Klimasan som är en turkisk kylskåpstillverkare med en produktionskapacitet om 300 000 kylskåp årligen. 2007 hade klimasan en omsättning på 500 MSEK och avtalet innebär att Enjoy får provision på Klimasans försäljning av kylskåp med Enjoys lösningar. Klimasan kontrolleras sen några år tillbaka i sin tur av Metalfrio Solututions som är en av världens största tillverkare av kommersiella kylskåp. Exempelvis innehar Metalfrio ca 50 % av den Sydamerikanska marknaden och hade 2010 en omsättning om ca 3 200 MSEK ((783,5 Miljoner Brasilianska Reais (Metalfrio Financial Statement 2010)).

Enjoy har även ett samarbetsavtal med Elbe som är en svensk tillverkare av butiksinredningar. Tillsammans med Elbe har man utvecklat hyllsystemet SwingOut Ambient för torra varor. Enjoy har tidigare meddelat att man placerat ut SwingOut Ambient för test på bland annat Citygross i Halmstad, men även i ett antal ICA-butiker. På Elbes hemsida finns sedan nyligen SwingOut med bland deras övriga produkter.

Enjoy har dessutom installerat RotoShelf i öppen kylmöbel i en ICA-butik samt i öppna kylmöbler i två Ica To Go butiker i Stockholm. Kylmöbeln har levererats av Wica som i sin tur ägs av Arneg , vilka är en av världens största leverantörer av butiksinredningar. Enjoy har meddelat att de signaler de fått på dessa installationer är mycket positiva och att de hoppas kunna skriva avtal med Wica.

Risker

Enjoy är ett litet och relativt ungt företag som är listat på Aktietorget. Det innebär förstås alltid en risk att handla i mindre bolag med små resurser där det råder osäkerhet om framtida intjäningsförmåga. Det finns risk att det krävs nyemissioner om utvecklingen inte går som planerat. Enjoy har redan varit handelsstoppade en gång pga. akut likviditetsbrist, men ledningen visade tydligt att man trodde på sitt bolag genom att satsa mycket kapital vid nyemissionen, samt genom att lösa 100 % av sina teckningsoptioner.

Beroende av nyckelpersoner är förstås en risk och förmodligen är VD Håkan Sjölander väldigt viktig för Enjoy. Det vore en stor förlust om han försvinner, men så mycket som han satsat de senaste åren verkar det som om han inte tänker ge sig innan Enjoy har lyckats bli ett lönsamt företag.

Det finns förstås även en risk i om patenten skulle visa sig inte hålla. Vi får ett test på detta i april när tvisten med Frigoglass avgörs. En stor spelare som Klimasan tycks dock ha gjort bedömningen att patenten håller eftersom de valt att samarbeta med Enjoy, istället för att som Frigoglass satsa på en egen konkurrerande produkt.

Framtiden

Hur ser då framtiden ut för Enjoy? I slutet av 2010 meddelade Enjoy att en av världens största läsktillverkare valde att inte köpa kylskåp från Klimasan (dvs. Enjoy) under 2010, men att kunden återigen valt Klimasan för 2011. Det framgår inte av pressmeddelandet vilken kunden är, men som redovisats ovan valde Coca Cola samt Carlsberg att inte köpa Enjoys produkter under 2010. Det ligger nära till hands att misstänka att den återtagna kunden är någon av dessa. Det kan även tänkas ge en indikation på vad den kunden anser om trolig utgång av patentstriden med Frigoglass.

I mitten av april ska patenttvisten med Frigoglass avgöras. Vid ett för Enjoy positivt utslag kommer man dels få skadestånd, men framförallt kommer man ha ensamrätt på att sälja sin produkt med snurrfunktion. Dock, är detta bara kylskåpsdelen. Den stora potentialen ligger ju i butiksinredningar och om man får till ett avtal med exempelvis Wica/Arneg bör det kunna generera stora pengar.

I slutet av februari har Enjoy ställt ut sina produkter på en för branschen stor mässa i Tyskland och den 4 mars lämnades ett pressmeddelande om hur mässan förlöpt. Enligt VD var mässan den största framgång bolaget har haft för sina patenterade produkter. Många beslutsfattare från de stora butikskedjorna i USA, Europa, Australien, Kanada och Asien besökte Enjoys monter. Störst intresse kom från företag från USA. VD skriver att vice VD från en stor amerikansk butikskedja med 35 000 anställda spenderade en timme i Enjoys monter och undrade hur snabbt han kunde få över varuprover till USA vilket Enjoy ska återkomma om under denna vecka (läs vecka 10 2011). Från hemmamarknaden var de flesta beslutsfattarna från butikssegmentet på plats och informerade om att man ville ha uppföljning och diskutera samarbete med Enjoy. Enligt VD har man på mässan fått kontakt med ca 200 potentiella samarbetspartner eller kunder som ska bearbetas närmaste tiden. Positiva tongångar från mässan alltså, nu återstår det att se om detta kan resultera i affärer.

Värdering

Även om det är svårt att ge sig på någon typ av värdering av ett företag som egentligen inte kommit igång på allvar med sin försäljning så gör jag en liten beräkning för att visa att det finns potential i aktien. Under 2010 hade bolaget en omsättning på 36,5 MSEK och kostnader på 43 MSEK (varav lagernedskrivning pga. produktionsflytt var 2,1 MSEK och patentstridkostnader 1,1 MSEK). Således gjorde man en förlust på 6,5 MSEK. Under 2011 kommer kostnaderna vara betydligt lägre då man inte har kvar någon egen produktion. I dagsläget är företaget värderat runt 70-80 MSEK och om man lyckas skriva avtal med ett par större leverantörer av butiksinredningar och kommersiell kyla bör vi se betydligt större omsättningssiffror samtidigt som kostnaderna alltså minskar.

Om vi tänker oss att man lyckas komma upp i en omsättning om 36 MSEK, och sänker kostnaderna till 23 MSEK gör man en vinst runt 10 MSEK. Då räknar jag med bolagsskatt även om man bör ha en hel del förlustavdrag att göra. Att bolaget ska kunna ha åtminstone samma omsättning som 2010 ser jag som troligt även om man numer bara får provision på försäljningen i och med flytten av produktion till Turkiet. Detta eftersom man vunnit tillbaka en av de stora kunderna som man inte sålde någonting till under 2010, samt att Klimasan på allvar börjar sälja kylskåp med Enjoys lösningar under 2011. Man har även kommunicerat att man fått en större order på Klimasankylskåp från en helt ny kund som skulle levereras i januari. Dessutom har Spendrups som är Sveriges största tillverkare av läsk och öl förlängt avtal om leverans av kylskåp med 2+1 år. Gällande kostnadssidan var bara kostnaden för handelsvaror 29 MSEK under 2010, så att kunna sänka kostnaderna till 23 MSEK bör inte heller vara omöjligt i och med att produktionen är nu är flyttad till Klimasan i Turkiet.

Applicera ett P/E-tal på 14 på detta så har vi genast en dubbling av kursen. Varför P/E-tal 14? Tja, det kanske är meningslöst att prata i termer av P/E-tal och liknande på ett bolag som detta där man ännu inte visar vinst. Men eftersom det historiska snittet på börsen legat någonstans runt 12-16 använder jag det som riktmärke.

Personligen tror jag att vi bör kunna se betydligt högre omsättningssiffror inom några år och jag hoppas liksom VD Håkan Sjölander att Enjoys lösningar kommer bli standard i branschen eftersom butikerna sparar så otroligt mycket tid med dem. Tänk själva att man fyller en 90 cm bred kyl på 7 minuter istället för 27 minuter. Gå in i en stor ICA-butik och titta på hyllorna för kaffe, barnmat, eller läskavdelningen med alla PET-flaskor etc. Fundera sen över hur mycket tid man sparar med Enjoys produkter på dessa och ni förstår att potentialen är stor. Världsmarknaden för kylskåp är värd 20 Miljarder SEK årligen. Potentialen är betydligt större för torra varor. Under 2010 bestod 95 % av Enjoys omsättning av försäljning av kylskåpsprodukter. Jag tar alltså inte i överdrivet mycket när jag räknar med en omsättning på 36 MSEK, för om försäljningen av RotoShelf för öppna kylar och SwingOut för torra varor kommer igång får vi se helt andra omsättningssiffror.

Det finns alltså chans till en rejäl uppvärdering. För den riskvillige blir rekommendationen förstås ett köp. Den lite mer försiktige som är tveksam till att handla med småbolag avvaktar till i april då vi vet utfallet av patenttvisten. Men var beredd på köpknappen om det kommer PM om avtal med nya samarbetspartners. Eftersom omsättningen av aktier är liten kan en uppvärdering ske fort när väl ett PM om avtal kommer.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?