Empire: vinnare på fallande euro
2010-05-03 20:28, Edited at: 2011-03-11 05:58Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Empire är ett agenturföretag och tjänar på en fallande euro. Företaget omsätter 400 miljoner kronor, men värderas till endast 65 miljoner kronor. När euron faller till 9,30 – 9,40 kronor lär Empires lönsamhet komma tillbaka. Med en rörelsemarginal kring 6 procent kan Empire nå 24 miljoner kronor i rörelseresultat och 1,50 per aktie efter skatt under 2010. Med en aktiekurs kring 7 kronor blir p/e-talet under 5.
Empire med storsäljaren SodaStream har intäkterna i kronor och utgifterna i euro. Förra året 2009 ledde det till att marginalerna smälte ihop när euron ett tag kostade över 11 kronor. Företaget hade inte valutasäkrat och blev tvungna att redovisa ett negativt rörelseresultat på -18,2 mkr (+12,0) som sänkte aktien från 25 kronor ner till 5 kronor.
Förlusten späddes på till följd av ett personalminskningsprogram, nedlagt dotterbolag i Spanien samt engångskostnader för att lägga ner olönsamma varumärken, som Kenwood och Saeco Kaffemaskiner (för dyra kostnader för service och garanti).
Ökande omsättning i Finland, Norge och Danmark Omsättningen gick under 2009 ner till 361 mkr (416) efter att konjunkturen kört i väggen. Positivt var dock att satsningarna på de andra nordiska länderna (främst Finland, men även Norge och Danmark) samtliga är lönsamma och visar god tillväxt.
Omsättningen från övriga nordiska länder ökade till 70 mkr under 2009 (43 mkr), en tillväxt med 62 procent. Under 2009 kom cirka 20 procent av intäkterna från Finland, Norge och Danmark, medan det under 2008 var endast 11 procent. Samtidigt visar det att omsättningen i Sverige minskade från cirka 373 mkr under 2008 till 290 mkr under 2009, en minskning med 22 procent.
Under 2010 bör en del av detta komma tillbaka, samtidigt som omsättningen i övriga Norden lär fortsätta att utvecklas positivt. Förutom SodaStream har även satsningen på egna varumärket C3 blivit en framgång i övriga nordiska länder. Successivt blir alltså Empire mindre beroende av den svenska marknaden. Under 2010 finns goda chanser att omsättningen åter når över 400 mkr.
Höjda priser skall stärka marginaler Empire har för att kompensera sig för sämre valutakurs höjt priserna. Detta har dock tagit tid, på grund av tuffa inköpsorganisationer hos de största kunderna (bland annat ICA). När valutan nu går åt rätt håll bör alltså marginalerna kunna stärkas. Under det extremt goda året 2007 hade Empire en rörelsemarginal på 11 procent (34,6 mkr) på en omsättning på 327 miljoner kronor. Dit når man kanske inte igen i första taget, men även med en rörelsemarginal på genomsnittligt 6 procent över en konjunkturcykel är aktien intressant.
Förutom prishöjningar kan Empire stärka marginalerna genom sänkta kostnader. Tidigare har företaget fått skicka sina returnerade SodaStream-gaspatroner till Tyskland för påfyllning. Från och med våren 2010 fylls de istället i en nybyggd tappningsanläggning vid huvudkontoret i Löddeköpinge i Skåne.
Företaget SodaClub som tillverkar maskinerna och äger rättigheterna till varumärket SodaStream har därtill för avsikt att flytta en del av produktionen av SodaStream-maskiner från Israel till Holland, för att komma närmare den viktiga europeiska marknaden. Det kan även minska de politiska riskerna i Empire.
Bengt Stillström ny huvudägare På ägarsidan har en viktig förändring skett genom att Bengt Stillström från Traction är ny huvudägare med drygt 13 procent av kapitalet. Från och med årsstämman 2010 är han också invald i styrelsen. Bengt Stillström är en erfaren industriledare och investerare som vissa menar är Sveriges svar på superinvesteraren Warren Buffett. Baserat på de tidsangivelser som gjorts för Stillströms köp lär han ha köpt aktien för 6 – 7 kronor i genomsnitt, det vill säga ungefär samma kurs som aktien ligger på idag.
Tittar vi framåt så kan Empire sägas ha lagt en intressant grund för fortsatt tillväxt med Norden som bas. Företaget har byggt upp ett stort distributionsnät till butiker i de nordiska länderna. Man har intressanta och ledande varumärken i sin portfölj som storsäljaren SodaStream och hårvårdsapparattillverkaren BaByliss. När valutasituationen nu vänder bör man med sin slimmade organisation nå en uthålligt god lönsamhet.
Fortsatt tillväxt i övriga nordiska länder samt ett och annat nytt varumärke i portföljen kan öka omsättningen på ett par års sikt. Den närmaste femårsperioden bör Empire kunna växa med cirka 10 – 15 procent per år och nå en omsättning på 500 mkr senast år 2012 och 600 – 700 mkr år 2015.
Vinst per aktie 1,40 – 1,50 kronor under 2010 För 2010 kan omsättningen hamna på 400 mkr och rörelsemarginalen på 5 - 6 procent. Empire har valutasäkrat sina intäkter på en hög euronivå och därför får inte den sjunkande euron fullt genomslag förrän andra halvan av året. Första kvartalet Q1 2010 lär bli fortsatt svagt, men för helåret bör rörelseresultatet bli 20 – 24 mkr och vinsten per aktie efter skatt 1,40 – 1,50 kronor per aktie.
För nästa år 2011 bör omsättningen kunna stiga till 450 mkr. En fortsatt sjunkande euro lär stärka rörelsemarginalen till 7 – 8 procent. Med ett rörelseresultat på 34 mkr och ett något starkare finansnetto kan vinsten per aktie hamna på 2,20 – 2,30 kronor per aktie. Aktiekursen kan då klättra upp till tidigare nivåer kring 23 - 25 kronor.
Där är vi inte ännu på ett tag, men det skulle inte förvåna om Empire på 12 månaders sikt har möjlighet att fördubbla sin aktiekurs från dagens 7 kronor till i första hand 14 – 15 kronor.