Post entry

Empire: ökar takten

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Empire får rättigheterna till Soda Stream i Spanien. Ledningens initiala målsättning är att nå en omsättning i Spanien som vida överstiger hela Empires omsättning idag.

Empire har fått rättigheten att sälja SodaStream i Spanien, pressmeddelandet återges i slutet av artikeln.

Det har allmänt ansetts att Empire handlas med SodaStream rabatt pga produktens stora del i bolags vinsten. Efter den senaste nyheten borde Empire handlas med SodaStream bonus.

Redan det faktum att nära hälften av omsättningen i SodaStream kommer från eftermarknaden idag - se Christer Jönssons analys http://www.redeye.se/medlemsanalys/22240 – borde som i andra branscher betraktas som en bonus och värderas därefter.

I press meddelandet säger man att målsättning är att initialt nå en omsättning av ca 1100 miljoner kronor och man menar verkligen initialt om man tror vad som skrivs.

Från Christer Jönssons analys kan vi hämta att det tog Empire drygt 3 år att nå 45/(75+45) = 37,5% andel eftermarknads försäljning. Men konsumtionen per hushåll i Spanien måste vara större än i Sverige, beroende på faktorer som större hushåll, varmare klimat, och längre tradition av buteljerat vatten. Med uppstart Q4 blir då med min tolkning att man menar att målsättningen är en omsättningsökning på mer än 3 ggr hela dagens Empire med bibehållen lönsamhet till 2010 från SodaStream i Spanien.

Till detta kommer försäljning av befintliga varumärken i Spanien samt introduktion av nya varumärken. Som det inte vore nog samtalar man enligt VD med flera parter om att köpa upp deras företag med kompletterande varumärken.

Att man fått rättigheterna att sälja på den näst största marknaden i Europa – trots sitt geografiska läge - visar dessutom det förtroende som man har hos SodaStream.

Empires företagsledning har historiskt visat sig kunna leverera resultat, omsättningen har ökat 100% eller mer de senaste åren. Med den senaste informationen i hand kan vi utgå från att expansionen forsätter i 100% takt, även om 08 kanske inte når +100%-nivån med vad vi vet idag.

Grovkalkyl

Omsättning 2010 : SodaSpanien 1100 + BefintligtEmpire(+ ca35%) 850 + AnnatSpanien 200 + NyaVarumärken 200 + SodaNyMarknad 0 = 2350 miljoner

Tycker jag räknat lågt med Annat Spanien och Nya varumärken, ytligare rättigheter för SodaStream är inte med.

2350 m *0,1 = 235 m * 0,72 = ca 170 miljoner i vinst efter skatt.

2350 miljoner innebär en tillväxt på 90 % per år 2008-2010. En expansionstakt som Empire historiskt visat sig kunna klara av.

Nuvärdet av 170 milj blir med en mycket konservativ kalkylränta på 20%, ca 100 milj.

Med ett bolagsvärde idag på ca 250 miljoner (239 vid kurs 26) ger det ett P/E idag på 2,5 (exklusive utdelningar), svårslaget.

Enligt Investtech är Empire tekniskt en mycket stark köpkandiat, köpsignalen ger en målkurs på 34 eller högre. Man jobbar på listbyte till Stockholmsbörsen small cap runt sommaren som jag tolkar det, och om planerna går i lås dröjer det inte alltför läge innan man hamnar på mid-cap. Då kommer större aktörer att vakna och intressera sig för aktien.

För er som ändå inte ser potentialen i Empire byt ut SodaStream mot kalsonger och läs om artikeln.

Rekommendation KÖP.

-------- Pressrelease (Avanza)

” Empires offensiva tillväxt fortsätter. Tack vare stora framgångar i Norden har Empire fått rättigheten att sälja SodaStream även i Spanien.

- Det är en fantastisk affär för Empire med väldigt stor potential. Affären är i linje med vår tillväxtstrategi och trots storsatsningen kommer vi bibehålla vinstnivån, säger Johan Kalling, VD på Empire.

Spanien ligger topp två i Europa gällande konsumtion av buteljerat vatten. Spanjorerna konsumerar över 150 liter per invånare och år jämfört med Sveriges 20 liter. Storleken på spanska marknaden är beräknad till cirka 15 miljoner hushåll.

Spanien satsar på kranvatten. Vattnet är drickbart i alla storstäder med omnejd där 80 procent av befolkningen är bosatt. Spanien fokuserar stora resurser på att hela tiden förbättra kvalitén på kranvattnet. Empires initiala målsättning är en marknadspenetration på tio procent, vilket skulle innebära en försäljning av maskiner för 75 miljoner Euro och tillbehör för 45 miljoner Euro per år.

Produktlansering i jul. Ambitionen är att starta upp en egen organisation i Spanien under juni månad.

Produktlansering på den spanska marknaden sker inför den viktiga julförsäljningen.

- Med hjälp av SodaStream-produkterna har Empire byggt upp en distributionsplattform i Norden där vi sedan lanserat våra andra varumärken. Vi har för avsikt att göra motsvarande även i Spanien, säger Johan Kalling.

Hittills under 2008 har Empire lanserat nya produkter såsom luftrenare, luftfuktare från Bionair, vacuumpack från Foodsaver samt lanserat det egna varumärket Scandinavian Standard. Företaget har även byggt distribution i Danmark med 300 butiker och i Norge med 250 butiker och Baltikum med 70 butiker. Till detta kan Empire nu även lägga Spanien.

- Som vi lovade på bolagsstämman ska vi försöka bredda ägandet och därmed förbättra likviditeten i aktien samt påbörja arbetet med ett listbyte. Vi tror på väsentligt förbättrad såväl omsättning som resultat 2008. Omsättningen kommer att överstiga 400 MSEK (330 MSEK) säger Johan Kalling.”

PS

Redaktionen, jag tycker inte det ligger något egenvärde i en lång analys, ovan ger en tydlig rekommendation och är till sin art övergripande varför framställningen blir kort. Dessutom är bloggen för närvarande full av kommentarer kring viss skribent. DS

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?