Post entry

Electra Gruppen: billig plattTV-vinnare

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Ett år efter börsintroduktionen har marknaden ännu inte insett värdet i Electra. Verksamheten är stark och värderingen låg. Medlemmen Fredrik Samuelsson rekommenderar köp i sin finalanalys.

Läs intervju med Fredrik Samuelsson

Electra har varit verksamma inom hemelektronikbranschen i över 50 år, men har ännu en kort historia som börsnoterat företag. I maj 2006 börsintroducerades företaget, de firar således ett år på börsen den här månaden. Trots deras långa erfarenhet samt stabila och lönsamma verksamhet så värderas Electra väldigt försiktigt på börsen. En kort börshistorik spelar in. Men en till anledning är att många ser dem som ett grossistföretag. Något som de själva inte direkt skulle kalla sig. Deras samarbete med butikskedjorna går längre än en vanlig distributörs. Electra äger namn, varumärke och koncept till kedjorna Audio Video, RingUp och Digital Butikerna. Med sina dotterbolag servar de framför allt medlemsbutikerna i dessa kedjor, fast även fristående butiker. De levererar inte bara varor - utan också tjänster i form av datasystem, logistiklösningar och liknande.

Audio Video förstärks I början av året skrev man ett nytt avtal med Audio Videos medlemsbutiker. Det nya avtalet kommer att göra butikerna mer enhetliga med bl.a. gemensamt datasystem (butikerna binder sig att använda Electra Smart), gemensam marknadsföring, samt innebära effektivare inköp och logistik. Detta ska förstärka butikerna och därmed skapa organisk tillväxt. Men det blir också en intressant plattform för andra butiker att ansluta sig till, vilket också kan ge en god tillväxt. I maj så gick Radiohuset i Bromölla - som varit en av de ledande butikerna i Euronics - över till Audio Video. I samband med övergången köpte också Electra hälften av Radiohuset. Man säger sig även titta på fler lite större fackandelsbutiker att köpa. Förra året så sålde Electra annars de butiker som de ägde själva, med den uttalade strategin att inte äga egna butiker. Man får misstänka att de har hittat intressantare objekt nu.

Electra Smart ny inkomstkälla Man har också börjat inrikta sig på att sälja sitt butiksdatasystem Electra Smart till utomstående kedjor. Electra får då licensintäkter för varje butik som använder deras programvara. Under april fick man en genombrottsorder från butikskedjan Tecshop som har 17 butiker i Sverige. Electra Smart kommer att användas i deras samtliga nuvarande butiker, plus i kommande nyetableringar. Avtalet beräknas vara värt 0,7 miljoner i årliga licensintäkter för Electra. Ingen betydande summa, men med en hög marginal så kan det bli intressant om de bygger upp volymen. Dessutom kan det leda till att butikerna också köper andra tjänster och varor från Electra.

Hård konkurrens Hemelektronikbranschen kännetecknas av små marginaler och hård konkurrens. Förutom de stora konkurrenterna som t.ex. Elgiganten, Siba och Onoff - kommer nu också Europas största hemelektronikkedja Media Markt till Sverige. De håller på att öppna upp butiker i landet och blir en till stor aktör att räkna med. Ökad konkurrens och pressade marginaler är konstanta hot mot företag i branschen. Men den ökade konkurrensen är faktiskt inte enbart till nackdel för Electra. De fristående fackhandelbutikerna som är de som drabbas hårdast av konkurrensen, kommer att behöva ansluta sig till starka plattformar. I den konkurrensen om vilken kedja butikerna väljer står Electra väldigt starka med sina moderna system och långa erfarenhet i branschen.

Förtjänar en högre värdering Electras mål är en organisk tillväxt på i genomsnitt över 10 % per år och en rörelsemarginal om lägst 3 %. I samband med att man skrev nytt avtal för Audio Video, så valde 18 butiker att lämna kedjan. Detta till trots så ökade Electras försäljning med 3 % till Audio Video butikerna under första kvartalet i år. Den totala omsättningsökningen blev 6 % för Electra under samma kvartal, och rörelsemarginalen ökade till 3 % mot 2,1 % samma period året innan. Tillväxten varierar mycket från månad till månad beroende på olika köptrender. Men det är i huvudsak platt-TV som drar. En trend som inte ser ut att avta inom överskådlig tid. Med en stark Audio Video kedja och goda möjlighet att knyta till sig nya butiker, så är en tillväxt på 15 % för Electra rimligt i år. Med en rörelsemarginal på 4 % (för helåret 2006 var rörelsemarginalen 3,5 %) ger detta en vinst efter skatt på 7,70 kr per aktie. P/e talet är därmed idag 9,3 för 2007. Det är en väldigt låg värdering, i synnerhet vid en jämförelse med andra företag i branschen som exempelvis NetOnNet. Electra förtjänar en högre värdering med sin fina historik och förtroendeingivande verksamhet. De skulle åtminstone kunna värderas till p/e 13 vilket ger en aktiekurs på 100 kr.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?