Argument som talar för Elanders:
Elanders är det bästa och starkast växande företaget inom såkallad infomedia som alltid tillgodoser och gör kunderna nöjda och lever upp till företagens förväntningar och lite till.
Elanders har ett stort humankapital med utbildad och motiverade medarbetaresom har ett intresse för det de utför.
Elanders har etablerat sig i de störta industriländerna runt om i Europa och i det mytomspunna Asien.
Historik
Elanders tycktes under 2005 gå en ojämn och osäker framtid tillmötes. Men sen så kom beskedet i mitten av 2005 när Stockpickers fick de riktiga börshajarna att vakna till liv och börja köpa Elanders. “Värderingen anses vara attraktiv, och satsningen i Kina som på kort sikt tynger resultatet är helt rätt på lång sikt” var ett uttalande i Privata affärer år 2005.
Eftersom man visste att Kina skulle bli allt större inom världsekonomin, så var detta ett självklart val.
Detta gjorde att Elanders fortsatte att stiga och klarade sig relativt bra även under de små börsrasen på Stockholmsbörsen. De förvärvade sedan under 2006 även företaget Sommer Corporate Media för 27,3 miljoner euro inklusive 4 miljoner euro. För att finansiera det förvärvet hade Elanders en nyemission på 150 miljoner kronor.
Elanders har stort förtroende
Elanders hjälper flera stora företag såsom Sony Ericsson, ABB, IKEA och Atlas Copco med informationshantering. De har även etablerat sig som tidigare nämnt i Kina och runt om i Europa. De har en väldigt lång erfarenhet inom sin bransch och har blivit kända inom IT-kretsarna sedan början av 2000-talet.
Elanders är det företag som trycker i princip alla telefonkataloger. De trycker även kataloger som säljs som reklam för IKEA.
Infomedia
Elanders är även med i den såkallade infomedia-branschen som beräknas att expandera allt eftersom. Infomedia är ett begrepp för hur information inom olika media förpackas och publiceras. Paketering av information blir allt viktigare eftersom all media teknik förbättras löpande och i takt med den så höjs efterfrågan bland företagen att följa med i mediautvecklingen.
Media är den starkaste vägen för ett företag att synas i världen. Elanders samarbete med IKEA har varit en stor hjälp för IKEA att nå ut till sina kunder med dess budskap. Elanders är det företag som tryckte IKEA’s kataloger och hjälpte dem med att inspirera konsumenterna med reklamen i katalogerna.